Hvacmag

رادین گستر سینا نماینده رسوب زدای انگلستان

سامانه گرمایی تابشی لوله‌ای - بخش سوم

solar-system-piping-heating-system
21- گرمایش تابشی
خورشيد منبع بي‌پايان گرمايش تابشي است كه در نتيجه سوختن گازهاي سطح خود گرماي تابشي عظيمي توليد مي‌كند. اين گرماي تابشي مستقيماً از فضا عبور كرده و سطح زمين را گرم مي‌كند كه عامل اصلي امكان حيات در سطح زمين است. چنان‌كه در يك روز آفتابي زمستان با وجود سرماي شديد هوا، گرماي لذت‌بخشي را احساس مي‌كنيم.
هيترهاي تابشي گازسوز در بعضي مواقع خورشيدهاي كوچك نيز ناميده مي‌‌شون ‌د، چرا كه آنها هم مانند خورشيد كه از احتراق گاز پروپان گرما توليد مي‌كند با احتراق گاز طبيعي گرماي تابشي ايجاد مي‌كنند. گرماي تابشي افراد و اجسام موجود در سطح اتاق را بدون گرم كردن هواي آن گرم مي‌كند. اين پيشرفت مهمي است چرا كه هواي گرم شده بدون استفاده به طرف سقف بالا مي‌رود.

21-1- تفاوت گرمايش تابشي با گرمايش هدايتي و همرفت‌
گرما به يكي از سه روش زير قابل انتقال است:
•    توسط هدايت از خود اجسام مانند انتقال گرماي يك اتاق از سطح پنجره به محيط سرد بيرون.
•    آهنگ انتقال حرارت در اين روش به اختلاف دماي نسبي دو نقطه جسم و ضريب رسانايي آن بستگي دارد.
•    توسط همرفت ‌(جابجايي) با گرمايش هوا و حركت هواي گرم شده به سطح سرد. براي مثال در يك كوره گاز‌سوز كه هواي داغ توسط دودكش به خارج از ساختمان حركت مي‌كند. در اين روش بخش اعظمي از گرماي حاصل از احتراق بدون استفاده به هدر مي‌رود.
در روش انتقال تابشي گرما به مانند دو روش قبلي شرايط لازم براي همرفت‌ يا هدايت وجود ندارد. چرا كه انرژي تابشي شبيه نور مستقيما از منبع گرما تا گيرنده حركت مي‌كند. شدت انتقال حرارت بستگي به قدرت تابش منبع‌، قابليت جذب گيرنده، اختلاف دماي منبع و گيرنده با توان چهار و فاصله آنها دارد.

برای مطالعه متن کامل مقاله به شماره آذر ماه ماهنامه 94 مراجعه فرمائید.

(بخش دوم این مقاله در شماره فروردین 94 به چاپ رسیده است)

facebook- صفحه اجتماعی فیس بوک تهویه و تاسیسات           instagram صفحه اینستاگرام تهویه و تاسیسات          linkdin صفحه linkdin تهویه و تاسیسات          Telegram صفحه تلگرام تهویه و تاسیسات

بنر
بنر
بنر

مقاله های برتر به صورت کامل

عملکرد و کارآیی فناوری درایو فرکانس‌متغیر

مقدمه:کاربرد درایو فرکانس‌متغیر ( VFD) در سامانه‌های HVAC به‌طور قابل ‌توجهی افزایش یافته است. در حال حاضر VFD ها به‌طور گسترده‌ای در هواسازها، پمپ‌ها، چیلرها و بادزن‌های برج خنک‌کن مورد استفاده قرار می‌گیرند. درک و اطلاعات بهتری نسبت به VFD ها می‌تواند منجر به بهبود بهره‌ب

فناوری ساختمان‌های بلند هوشمند و آلترنیتیوهای طراحی برای آسایش و بهره‌وری انرژی بیشتر در آب و هوای گرم و خشک

عملکرد سیستم تهویه هوشمند در ساختمان بعنوان یک فیلتر محیطی در نظر گرفته می‌شود. این سیستم همانند یک پوسته اطراف ساختمان می‌باشد که کنترلی دقیق بر هوای ورودی از فضای باز را دارد و در یک آب و هوای گرم و خشک، بدلیل مشکلاتی از قبیل افزایش بیش از حد گرمای استراتژی‌های طراحی هوشمن

فضاهای نیم‌خیزروی مسدود، دو وظیفه را بر عهده دارند

یک پروژه تحقیقاتی زیر بنایی در کارولینای شمالی نشان می‌دهد که استفاده از فضاهای نیم‌خیزرو بادخوردار، روش توانمند کنترل رطوبت و دارای مزیت صرفه‌جویی در مصرف انرژی تا حد قابل ملاحظه است. فضاهای نیم خیزرو بادخوردار، به‌طور گسترده‌ای در صنعت ساختمان سازی آمریکای شمالی مو

رویکرد سامانه‌ای به عملکرد ساختمان بهینه‌سازی‌شده انرژی

این مقاله به بررسی یافته‌های پژوهش انجام شده در دانشگاه مرسد، بمنظور توسعه یک رویکرد سامانه‌ای قدرتمند جهت پایش و بهینه‌سازی مستمر عملکرد انرژی ساختمان می‌پردازد. تحلیل میدانی مشتمل بر سه پروژه می‌باشد؛ پایش دقیق، تحلیل نمونه مبنای عملکرد انرژی سامانه و اجرای راهبردهای

دقت‌سنجی دستگاه صفحه گرم حفاظت شده برای تعیین هدایت حرارتی مواد عایق

چكيدهاندازه‌گیری هدایت حرارتی بخش بسیار مهمی‌ از آنالیز مواد در صنایع می‌باشد. عایق حرارتی عبارتند از موادی که از نرخ انتقال حرارت بین سامانه‌‌های فیزیکی مختلف می‌کاهند و به عبارت ساده‌تر از اتلاف انرژی گرمایی یک سامانه‌ تا حد امکان جلوگیری می‌کنند. همواره گرما از سام

گلخانه ها (Greenhouse)

  برای تولید محصولات با کیفیت خوب در گلخانه­ها باید درجه حرارت داخل آنها به طرز صحیحی تنظیم شود. با توجه به اینکه اکثر پوشش­های گلخانه­ها استفاده از نایلون یا چادرهای برزنتی و مشابه آنها می­باشد؛ بیشترین بار سرمایشی گلخانه­ها ناشی از تشعشع خورشید است. به عنوان یک قاعدة تخ

سامانه جذبی دو اثره موازی در تهویه خودرو با استفاده از انرژی اتلافی از طریق اگزوز

مقاله حاضر امکان‌سنجی استفاده از چرخه جذبی دو اثره موازی جهت سامانه سرمایشی اتوبوس با موتور دیزل OM-355 را با ظرفیت سرمایشی مورد نیاز 55 کیلووات جهت خنک‌کردن فضای کابین مورد بررسی قرار داده است. چرخه جذبی دو اثره موازی در توان‌های پایین‌تری نسبت به تک اثره می‌تواند سرما لاز

بنر
بنر
بنر
بنر

راهنمای جامع صنعت تهویه و تأسیسات کشور

راهنمای جامع صنعت تهویه تأسیسات کشور