Hvacmag

رادین گستر سینا نماینده رسوب زدای انگلستان

طراحی تهویه تونل‌های راه‌آهن (مطالعه موردی:تونل خماری راه‌آهن شرق)

چكيده
طراحی و اجرای تهویه تونل‌های ریلی در زمان ساخت و انجام پیش‌بینی‌های لازم جهت این امر، در کیفیت و ایمنی حمل‌ونقل ریلی بسیار مهم و تأثیرگذار است. بدون شک عدم وجود یک سامانه‌ تهویه کارآمد با توجه به ترافیک قابل ‌توجه و روزافزون در مسیرهای ریلی کشور علاوه بر تأثیرات سوء در بازده‌ و نحوه عملکرد لوکوموتیو، ممکن است آسیب‌های سنگین و جبران‌ناپذیر انسانی، در اثر استنشاق گازهای سمی خروجی دیزل، را به همراه داشته باشد. در این مقاله پس از بررسی روش‌های مختلف تهویه در تونل، به صورت موردی محاسبات لازم را برای سامانه‌ تهویه به روش بادبزن در تونل خماری راه‌آهن شرق انجام داده و یک سامانه‌ الکتریکی جهت هدایت و راهبری سامانه‌ تهویه طراحی‌ شده، مشخص شد. با توجه به وجود یک کانال تا سطح زمین نصب یک نردبان در این کانال و حفر یک کانال جدید به ارتفاع 24 متر از سقف تونل تا سطح زمین در سمت دیگر تونل، جهت خروج اضطراری و تهویه طبیعی تونل پیشنهاد شد.

air-conditioning-tunnel
كلمات كليدي: سامانه‌ تهویه، تونل ترافیکی، راه‌آهن شرق، تونل خماری


1- مقدمه
با توجه به گسترش و توسعه راه‌آهن در سرتاسر گستره جمهوری اسلامی ایران و وجود مناطق کوهستانی قابل‌توجه در کشور و گذر راه‌آهن از این مناطق، وجود تونل در سامانه‌ حمل‌ونقل ریلی، امری اجتناب‌ناپذیر است که در این میان تونل طویلی وجود دارد که نیاز به وجود یک سامانه‌ تهویه کارآمد و موثر در آن به شدت وجود دارد.
عدم وجود سامانه‌ تهویه در تونل های راه‌آهن به خصوص تونل های طویل ضمن محدود کردن دید لوکوموتیوران، ممکن است دمای تونل را تا حدی بالا ببرد که در بازده‌ موتور لوکوموتیو تأثیر منفی قابل‌ملاحظه‌ای داشته باشد.
بدیهی است در شرایط سانحه، تخلیه مسافرین و انجام عملیات نجات بدون وجود سامانه‌ تهویه امری دشوار و گاه غیرممکن می‌نماید.
تعمیر و نگهداری خط و سازه تونل نیز با وجود سامانه‌ تهویه ضعیف و ناکارآمد باکیفیت نازل صورت خواهد گرفت که این خود مقدمه سانحه ریلی در تونل است.
علی‌رغم اهمیت بسیار زیاد و حیاتی تهویه در تونل ها، به خصوص تونل های طویل، تاکنون توجه زیادی به این موضوع نشده است خصوصاً که می‌بایست سامانه‌ تهویه تونل در زمان طراحی اولیه مشخص و پیش‌بینی‌های لازم در این خصوص به عمل آید؛ در صورت بروز سانحه، این بی‌توجهی هزینه جانی و مالی زیادی در بر خواهد گرفت. به عنوان مثال حادثه آتش‌سوزی تونل Gotthard در سال 2001 منجر به مرگ 11 نفر شد. توقف طولانی قطار در تونل بالوانو  ایتالیا در سال 1944 و مسمومیت ناشی از گاز مونوکسید کربن منجر به مرگ 426 نفر شد.
در این مقاله پس از بررسی انواع تهویه در تونل ها، به بررسی استانداردهای مختلف جهت انتخاب سامانه‌ تهویه مناسب در تونل‌ها می‌پردازیم. سپس طراحی تهویه مکانیکی را برای تونل خماری واقع در حوزه اداره کل راه‌آهن شرق انجام داده و سامانه‌ تغذیه و کنترل الکتریکی جهت تهویه مشخص می‌شود و در نهایت پیشنهاد شده است جهت تخلیه اضطراری علاوه بر تجهیز نمودن کانال موجود به نردبان جهت خروج اضطراری، یک کانال جدید جهت این امر حفر و مورد استفاده قرار گیرد.
برای مطالعه کامل مقاله به ماهنامه شهریورماه 94 مراجعه فرمائید.

facebook- صفحه اجتماعی فیس بوک تهویه و تاسیسات           instagram صفحه اینستاگرام تهویه و تاسیسات          linkdin صفحه linkdin تهویه و تاسیسات          Telegram صفحه تلگرام تهویه و تاسیسات

بنر
بنر
بنر

مقاله های برتر به صورت کامل

محاسبه و انتخاب سیستم های سردخانه با نرم افزار Refrig Box

برای طراحی سردخانه­هایی که بتوانند مواد غذایی و میوه­جات را در درجات حرارت مورد نظر نگهداری نمایند و به منظور انتخاب دستگاهها و وسایل سیستم­های سردکننده قبل از هر چیز باید بار برودتی ساختمان سردخانه و مواد داخلی آن محاسبه گردد. برای این منظور می­توان از نرم­افزار REFRIG BOX LOAD از

استفاده از ابزار مدل سازی ترکیبی گرما، هوا و رطوبت در شبیه سازی توسط نرم افزار MATLAB

  چکیده این مقاله نظری کلی به پیشرفتهای و نتایج به دست آمده اخیر در ارتباط با گرما، هوا و رطوبت ( (HAM در شبیه سازی در نرم­افزار MATLAB که توسط ابزاری به نام HAMLAB ایجاد می­شود، دارد. پیشرفتهای اخیر شامل یکپارچگی ساختمان با سیستم های ساخت و ساز و کنترل کننده ها، انتقال کلی هوا، گرما

طراحی و بهینه‌سازی صداگیرهای جدید در تهویه هوای مترو به وسیله نرم‌افزار

چكيدهیکی از بحث‌های اساسی در ایجاد و گسترش شبکه‌های مترو موضوع تهویه مطبوع تونل‌ها و ایستگاه‌های مترو است. عبور هوا از میان این کانال‌ها غالباً با ایجاد صدا همراه است که در صورت عدم کنترل این صدای ایجاد شده، آلودگی صوتی به یک مشکل اساسی برای مسافران و سایر افرادی که در ایس

سامانه جذبی دو اثره موازی در تهویه خودرو با استفاده از انرژی اتلافی از طریق اگزوز

مقاله حاضر امکان‌سنجی استفاده از چرخه جذبی دو اثره موازی جهت سامانه سرمایشی اتوبوس با موتور دیزل OM-355 را با ظرفیت سرمایشی مورد نیاز 55 کیلووات جهت خنک‌کردن فضای کابین مورد بررسی قرار داده است. چرخه جذبی دو اثره موازی در توان‌های پایین‌تری نسبت به تک اثره می‌تواند سرما لاز

روش‌های صرفه‌جویی انرژی در ساختمان

سيستم‌هاي تهويه و گرمايش ساختمان‌ها و سالن‌هاي بزرگ سهم بزرگي از مصرف انرژي در كشور را به خود اختصاص مي‌دهند. تأمين آب گرم مصرفي،گرمايش ساختمان‌هاي سالن‌هاي ورزشي و سوله‌هاي صنعتي از جمله اين موارد است. عوامل مختلفي بر آسايش انسان در محيط زندگي تأثيرگذار است. يكي از ا

بهترین روش‌ها برای ذخیره و جابه‌جایی روانکارها

مقدمه:پرسنل لُجستیک (انبار) هر روز انبارها را با روانکارهای جدید پر می‌کنند. قصد آن‌ها ایجاد اثر مثبت بر روی طول عمر و عملکرد محصولات است. با این حال، در بعضی مواقع به دلیل انبار کردن غیر اصولی، اغلب روانکارها با مواد آلاینده خارجی و رطوبت موجود در محیط آمیخته می‌شوند. درست ما

دقت‌سنجی دستگاه صفحه گرم حفاظت شده برای تعیین هدایت حرارتی مواد عایق

چكيدهاندازه‌گیری هدایت حرارتی بخش بسیار مهمی‌ از آنالیز مواد در صنایع می‌باشد. عایق حرارتی عبارتند از موادی که از نرخ انتقال حرارت بین سامانه‌‌های فیزیکی مختلف می‌کاهند و به عبارت ساده‌تر از اتلاف انرژی گرمایی یک سامانه‌ تا حد امکان جلوگیری می‌کنند. همواره گرما از سام

بنر
بنر

راهنمای جامع صنعت تهویه و تأسیسات کشور

راهنمای جامع صنعت تهویه تأسیسات کشور