Hvacmag

رادین گستر سینا نماینده رسوب زدای انگلستان

صد سال با سردسازی

cooling

 

 

 

در سده 1800 میلادی، سردسازی طبیعی یکی از بخش‌های پر طراوت و فعال اقتصاد بود. برداشت یخ طبیعی از رودخانه‌های دست نخورده و دریاچه‌های شمالی ایالات متحده امریکا، همچنین انگلیس، همواره مورد تقاضا بود. یخ‌های خرمنی در مقادیر زیاد در خانه‌های یخی انبار شده و با خاک اره برای عایق‌سازی پوشانده می‌شدند.

 

بعدها، تاجران این یخ‌ها را همچون توده‌های شن و ماسه در کشتی‌های بادبانی حمل می‌کردند. همچنین باز برای عایق‌سازی از خاک اره استفاده می‌نمودند. یخ‌ها تا مسافت‌های طولانی نظیر هند که مصرف زیادی داشتند و یا انگلستان که علاقه‌مندی به آن کم بود، حمل می‌گردیدند. تدارک و تأمین یخ‌های خرمنی نامنظم بود و بستگی به محلی داشت که یخ‌ها برداشت می‌شدند.

 

طی سده 1800 انواع مکانیکی متنوعی از سامانه‌های سردسازی اختراع شدند که از  مبرّد‌های مختلفی نظیر دی‌اکسیدسولفور، کلرید متیل، اتر، دی‌اکسیدکربن، شراب، کنیاک، سرکه و... استفاده می‌کردند.

 

اولین سامانه‌های سردسازی بین سال‌های 1850 تا  1920 یخ را طی سال تولید می‌کردند تا با یخ خرمنی رقابت کنند. تولیدکنندگان یخ خرمنی چنین تبلیغ می‌کردند که سردسازی طبیعی آنها، در زمانی که در دسترس بود، هرگز مثل سامانه‌های مکانیکی اولیه مشکل پیدا نمی‌کند.

 

رویکردهای متعددی برای ساخت یخ طی روزگار اولیه وجود داشت. یک روش بسیار پر زحمت از دسته‌ای از ورقه‌های 10 در 14 فوتی غوطه‌ور در یک مبرد آمونیاک یا آب نمک استفاده می‌کرد.  یخ در دو طرف صفحات تشکیل می‌شد.  با این روش یخ‌هایی تولید می‌شد که هیچ‌گونه حباب هوایی نداشت و از آب خوردن استفاده می‌کرد. یخ به‌وسیله آب نمک گرم یا گاز داغ به‌صورت توده‌ای انبار شده و برای فروش به اندازه دلخواه برش داده می‌شد.

 

روش دیگر، که هنوز هم مورد استفاده است، سامانه یخ قوطی بود. مشکل کار در این بود که از آب مقطر باید استفاده می‌شد تا بتوان از تشکیل حباب‌های هوا جلوگیری کرد. این روش تولید یخ شایع شد، زیرا ساده بوده و زحمت زیادی که در روش ورقه‌ای بود را نداشت. همانند دوران اولیه، امروزه نیز حلب‌های 300 پوندی مرسوم است.

 

در اوان دهه 1880، سامانه‌های جذبی آمونیاک در تگزاس جنوبی عمل می‌کردند. آنها معمولاً 1000 پوند در روز یخ تولید می‌نمودند. ماشین‌های جذبی با سوخت چوب کار می‌کردند. بر اساس گفته نویسنده‌ای به‌نام اندرسون، این یخ با یخ خرمنی که از بوستون به تگزاس منتقل می‌شد، رقابت می‌کرد. ماشین در آستن قرار گرفته بود، جایی‌که دو مجتمع یخ‌سازی وجود داشت، یکی مجتمع یخ‌سازی به روش ورقه‌ای و دیگری ماشین یخ‌سازی قوطی. در شیکاگو شرکتی ماشین‌های یخ سازی ورقه‌ای متعددی می‌ساخت که به کینگ رانچ در تگزاس جنوبی حمل می‌شدند. این مجتمع‌ها در نهایت به یخ قوطی روی آوردند. سامانه سردسازی یک کمپرسور مکانیکی با محرک موتور بخار بود.

 

صنعت یخ‌سازی به رشد خود ادامه داد و مجتمع‌های بزرگ با ظرفیت‌های زیاد تا 20 واگن در یک زمان از ریوگراند تا ساحل شرقی نصب شدند. مجتمع‌ها یخ را در حلب‌های 300 پوندی تولید می‌کردند و آنها را قبل از انتقال دمشی به انبارهای واگن‌ها خرد می‌کردند. بیشتر، کمپرسورهای آمونیاکی محرک بخاری مرسوم بود. آن زمانی‌که دیگر تأمین آب چاه یا آب رودخانه ناکافی بود، کندانسورهای اتمسفری ظاهر شدند.

 

آب چگالیده با سامانه پاشش بر سقف مجتمع یخ‌سازی یا پاشش روی حوضچه، سرد می‌شد. موتورهای گازی و دیزلی، به هنگامی‌که دیگر قیمت سوخت‌ها قابل قبول شده بود، جایگزین موتورهای بخار شدند. تعدادی از مجتمع‌های یخ قالبی در اواخر دهه 1950 نصب شدند. آخرین مجتمع یخ قالبی در بیرون شهر   هوستون در اوان دهه 1980 نصب شد که یک مجتمع 100 تن بر روز بود.

 

بعضی مجتمع‌های نصب شده در اوایل سده 1900 از دی‌اکسیدکربن به‌عنوان مبرد بهره می‌بردند. سامانه، نیازمند آب چگالیده به اندازه کافی سرد بود تا از عملکرد در شرایط فرابحرانی (پایین‌تر از فشار 750 پوند) جلوگیری شود. دی‌اکسیدکربن از صنایع تخمیر به قیمت پایین‌تر از آمونیاک قابل تهیه بود

 

facebook- صفحه اجتماعی فیس بوک تهویه و تاسیسات           instagram صفحه اینستاگرام تهویه و تاسیسات          linkdin صفحه linkdin تهویه و تاسیسات          Telegram صفحه تلگرام تهویه و تاسیسات

بنر
بنر
بنر

مقاله های برتر به صورت کامل

سامانه جذبی دو اثره موازی در تهویه خودرو با استفاده از انرژی اتلافی از طریق اگزوز

مقاله حاضر امکان‌سنجی استفاده از چرخه جذبی دو اثره موازی جهت سامانه سرمایشی اتوبوس با موتور دیزل OM-355 را با ظرفیت سرمایشی مورد نیاز 55 کیلووات جهت خنک‌کردن فضای کابین مورد بررسی قرار داده است. چرخه جذبی دو اثره موازی در توان‌های پایین‌تری نسبت به تک اثره می‌تواند سرما لاز

صوت و صدا در تاسیسات - بخش دوم و پایانی

9- مجزاسازی‌ صوتیدر این روش کنترل عبور صوت از یک مکان به مکان دیگر با استفاده از دیواره ایزولان مطرح می‌گردد. همان‌گونه‌که قبلا نیز عنوان گردید، اصولا تمام مواد کم و بیش دارای مقاومت در برابر عبور صوت هستند. این مشخصه تحت عنوان امپدانس اکوستیکی نیز ذکر می‌شود. شکل 12 نمایان‌

مطالعه کاربرد ایستگاه پمپ جریان آب برای پایش مصرف انرژی ساختمان و بهینه‌سازی کنترل

این مقاله دیدگاهی نو از پایش انرژی ساختمان و روش کنترل سرعت پمپ را ارائه می‌کند. به منظور نگه‌داری مقاومت سامانه در یک مقدار بهینه برای رسیدن به بهترین بازدهی پمپ و ذخیره قدرت پمپ، سرعت پمپ کنترل می‌شود. مقاومت سامانه را می‌توان از روی هد پمپ و نرخ جریان آب محاسبه شده به‌وس

روش‌های پایداری ساختمان

1- مقدمه نقش‌هایی که ساختمان‌ها در جوامع پیشرفته به عهده می‌گیرند، به گوناگونی و نامحدودی افرادی است که از این ساختمان‌ها استفاده می‌کنند. به رسمیت شناختن و بازشناسی تاثیر قابل‌توجه ساختمان‌ها بر شرایط آسایش انسان‌ها، بهره‌وری، بازده و اثرات زیست‌محیطی و میراث اجتماع

طراحي نرم‌افزار SQCRA به منظور ارزيابي نيمه كمی‌ ريسك كار با مواد شيميايي در محیط کار

چكيده:منظور از ارزيابي ريسك مواد شيميايي، تشخيص و تعيين مقدار ريسک ناشي از كاربرد يک ماده شيميايي زيان‌آور ‌می‌باشد. در اين مطالعه با استفاده از مجموعه اطلاعاتي كه می‌توان از روش‌هايي چون بازديد مستقيم شرايط كار، بررسي ميزان‌ كاربرد مواد شيميايي در محيط كار، بررسي ميزان

آشنایی با شیرهای صنعتی

مقدمه:انواع مختلفی از شیرها در صنعت HVAC موجود می‌باشند. هر شیر دارای مشخصه ویژه‌ای است که کاربرد آن را به منظور استفاده برای قطع و وصل، کنترل جریان، متعادل کردن، عبور جریان یکطرفه و غیره ممکن می‌سازد. از شیرها برای کاربردهای گوناگونی استفاده می‌شود. در ادامه توضیح مختصری از

ارزیابی انرژی در استراتژیهای کنترل کننده بهینه برای سیستم های چیلر با VWV مرکزی

  ارزیابی انرژی در استراتژیهای کنترل کننده بهینه برای سیستم های چیلر با VWV مرکزی چکیده در بیشتر دوره های عملکردی و تحت شرایط مختلف، بار واقعی گرمادهی و توان تهویه و خنک کنندگی (HVAC) سیستم ها از میزان طراحی شده اصلی کمتر است. به منظور صرفه جویی در انرژی و بهینه سازی کنترل های

بنر
بنر
بنر

راهنمای جامع صنعت تهویه و تأسیسات کشور

راهنمای جامع صنعت تهویه تأسیسات کشور