Hvacmag

رادین گستر سینا نماینده رسوب زدای انگلستان

بررسی انواع کندانسورهای چرخه سردسازی و تهویه مطبوع و روش‌های کنترل ظرفیت در آن‌ها

refrigeration-cycle-condensers

چکیده:
با توجه به این‌که کنترل در رونق و پیشرفت صنعت نقش ارزنده‌ای را ایفا می‌کند، لذا با استفاده از کنترل ظرفیت هر چرخه ترمودینامیکی می‌توان عملکرد سامانه را از لحاظ کمی ‌و کیفی و صرفه‌جویی در انرژی و همچنین حفاظت و ایمنی بهینه‌سازی کرد.
چون در کندانسور کاهش ظرفیت تقطیر باعث افزایش غیر قابل قبول فشار سردساز (مبرد) می‌شود و همچنین افزایش ظرفیت تقطیر هم باعث کاهش فشار سردساز از میان شیر انبساط و عبور نامنظم آن نیز می‌شود؛ جهت جبران و رفع این مشکل ظرفیت کندانسور باید با روش و تکنیک‌هایی کنترل شود، تا خسارات و مشکلات برای سامانه سردسازی و کمپرسور ایجاد نکند.
هدف از این مقاله تالیفی، دستیابی به کارکرد صحیح و موثر چرخه سردسازی باکنترل دمای تقطیر کندانسور می‌باشد. ابتدا انواع کندانسورهای چرخه سردسازی بررسی شده و سپس راه و روش‌های کنترل ظرفیت هر کدام بیان شده است.
کلید واژه:
کندانسور، سردسازی، تهویه مطبوع، کنترل ظرفیت
مقدمه:
کندانسور در چرخه سردسازی بعد از کمپرسور قرار می‌گیرد و نقش تقطیرکننده را بر عهده دارد و بخار خروجی از کمپرسور را که به صورت فراگرم  است را دریافت می‌کند. کندانسور مقدار زیادی از گرمای ماده سردساز خارج می‌شود و گاز سردساز به مایع سردساز تغییرفاز می‌دهد. به‌طور‌کلی کندانسورها با توجه به عامل انتقال حرارت بر سه نوع می‌باشند:1-كندانسور هوایی 2-كندانسور آبی 3-كندانسور تبخيري
در کندانسور هوايي برای تقطیر گاز سردساز از هوا استفاده می‌کنند. جريان هوا در يك كندانسور هوايي ممكن است به صورت طبيعي يا به وسيله فن يا دمنده انجام شود، در‌صورتي‌كه جريان هوا طبيعي باشد، مقدار هواي جريان يافته در كندانسور كم بوده و سطح تقطير نسبتا بيشتري لازم است. اين كندانسورها به دليل ظرفيت پایینی که دارند فقط در كاربردهاي كوچك و بیشتر در يخچال‌ها و فريزرهاي خانگي مورد استفاده قرار مي‌گيرند. كندانسورهاي با جريان طبيعي هوا كه در يخچال‌هاي خانگي به كار مي‌روند معمولا از نوع صفحه‌اي يا لوله‌اي پره‌دار هستند. در كندانسور هاي هوايي از هوا به‌عنوان عامل تقطير استفاده می‌‌كنند؛ در‌حالي‌كه در كندانسورهاي آبي براي تقطير سردساز از آب استفاده می‌‌شود. در هر دو كندانسور حرارت دفع شده به وسيله سردساز، دماي عامل تقطير را افزايش می‌‌دهد.
در کندانسورهای آبی از آب 15 تا 23 درجه سانتی‌گراد به‌عنوان واسطه انتقال حرارت استفاده می‌شود. كندانسورهاي آبي بر سه نوع می‌‌باشند: 1-كندانسورهاي دو لوله‌اي، 2- كندانسورهاي پوسته و كويل، 3-كندانسورهاي پوسته و لوله
در كندانسورهاي تبخيري، هم هوا و هم آب مورد استفاده قرار می‌‌گيرد. اگر چه در كندانسورهاي تبخيري دماي هواي عبوري مقداري افزايش می‌‌يابد اما تقطير سردساز عمدتا از تبخير آب پاشيده شده بر روي كندانسور ناشي می‌‌شود و وظيفه هوا افزايش شدت تبخير با دفع بخار آب حاصل از تحول تبخير می‌‌باشد. يك كندانسور تبخيري در اصل وسيله‌اي براي صرفه‌جويي در مصرف آب است و در واقع تركيبي از كندانسور آبي و برج خنك‌كن می‌‌باشد كه به‌صورت يك دستگاه ساخته شده است. در كندانسورهاي تبخيري هم از آب و هم از هوا استفاده می‌‌شود. گرمایی که از کندانسور دفع می‌شود برابر است با مجموع گرمای جذب شده در ‌‌تبخیرکننده و گرمای جذب شده در کمپرسور با توجه به اين‌كه كار تراكمی ‌‌به‌ازای واحد ظرفيت سردسازی به نسبت تراكم بستگي دارد.
برای دریافت متن کامل مقاله فوق با دفتر نشریه تماس حاصل فرمایید.

facebook- صفحه اجتماعی فیس بوک تهویه و تاسیسات           instagram صفحه اینستاگرام تهویه و تاسیسات          linkdin صفحه linkdin تهویه و تاسیسات          Telegram صفحه تلگرام تهویه و تاسیسات

بنر
بنر
بنر

مقاله های برتر به صورت کامل

مدیریت ریســک با محوريت بحث از پروژه‌هاي برون‌شهري تأسيسات

این مقاله، به كليات مديريت ريسك در پروژه‌هاي تأسيسات برون شهري، نظير خطوط انتقال آب، گاز و نفت و يا ايستگاه‌هاي تقويت فشار خطوط نفت، گاز و آب مي‌پردازد. بر اين اساس، كليه مراجعي كه در اين ارتباط بايد درگير شده و ريسك پروژه را بررسي و مديريت نمايند، در اين مقاله مشخص گرديده ا

سامانه جذبی دو اثره موازی در تهویه خودرو با استفاده از انرژی اتلافی از طریق اگزوز

مقاله حاضر امکان‌سنجی استفاده از چرخه جذبی دو اثره موازی جهت سامانه سرمایشی اتوبوس با موتور دیزل OM-355 را با ظرفیت سرمایشی مورد نیاز 55 کیلووات جهت خنک‌کردن فضای کابین مورد بررسی قرار داده است. چرخه جذبی دو اثره موازی در توان‌های پایین‌تری نسبت به تک اثره می‌تواند سرما لاز

بویلرهای ترکیبی

شرکت ماشین ­سازی اراک با گذشت بیش از 40 سال ازتولید دیگ بخار وساخت هزاران دستگاه انواع دیگ بخار وآبگرم واترتیوب، فایرتیوب و بویلرهای نیروگاهی و با کسب تجارب فراوان در این زمینه همواره سعی در ارتقاء محصولات خود داشته است. مقاله حاضر دستاورد یکی از این تجربیات می­باشد که در راس

طراحی و بهینه‌سازی صداگیرهای جدید در تهویه هوای مترو به وسیله نرم‌افزار

چكيدهیکی از بحث‌های اساسی در ایجاد و گسترش شبکه‌های مترو موضوع تهویه مطبوع تونل‌ها و ایستگاه‌های مترو است. عبور هوا از میان این کانال‌ها غالباً با ایجاد صدا همراه است که در صورت عدم کنترل این صدای ایجاد شده، آلودگی صوتی به یک مشکل اساسی برای مسافران و سایر افرادی که در ایس

مدیریت گرمایی بهبود یافته ساختمان با کمک شبیه سازی ترکیبی HVAC دینامیک

  مدیریت گرمایی بهبود یافته ساختمان با کمک شبیه سازی ترکیبی HVAC دینامیک چکیده تنها به تازگی بوده است که شبیه سازی ساختمان به عنوان یک سود ممکن در مدیریت ساختمان شناخته شده است اما در اغلب موارد نسبت به مدیریت گرمایی اهمال شده است. دلیل آن هم ماهیت پیچیده مشکلات مرتبط با شنا

فضاهای نیم‌خیزروی مسدود، دو وظیفه را بر عهده دارند

یک پروژه تحقیقاتی زیر بنایی در کارولینای شمالی نشان می‌دهد که استفاده از فضاهای نیم‌خیزرو بادخوردار، روش توانمند کنترل رطوبت و دارای مزیت صرفه‌جویی در مصرف انرژی تا حد قابل ملاحظه است. فضاهای نیم خیزرو بادخوردار، به‌طور گسترده‌ای در صنعت ساختمان سازی آمریکای شمالی مو

پاك‌سازي كانال‌ها

بسياري تغييرات فناوري در 100 سال گذشته نسبت به سده قبل از آن رخ داده است. اتومبيل‌هاي مدرن، هواپيما، ارتباطات، صنعت، نيروگاه‌ها و تهويه مطبوع، امروزه بيشتر زندگي نوع بشر را دستخوش تغيير قرار داده است. اما تمام اين پيشرفت‌ها باعث آلودگي منابع طبيعي ما شده است؛ مخصوصاً هواي ا

بنر
بنر
بنر
بنر

راهنمای جامع صنعت تهویه و تأسیسات کشور

راهنمای جامع صنعت تهویه تأسیسات کشور