Hvacmag

رادین گستر سینا نماینده رسوب زدای انگلستان

سامانه جذبی دو اثره موازی در تهویه خودرو با استفاده از انرژی اتلافی از طریق اگزوز

car

Hybride

مقاله حاضر امکان‌سنجی استفاده از چرخه جذبی دو اثره موازی جهت سامانه سرمایشی اتوبوس با موتور دیزل OM-355 را با ظرفیت سرمایشی مورد نیاز 55 کیلووات جهت خنک‌کردن فضای کابین مورد بررسی قرار داده است. چرخه جذبی دو اثره موازی در توان‌های پایین‌تری نسبت به تک اثره می‌تواند سرما لازم را تأمین نماید و  نسبت به چرخه جذبی دو اثره سری دارای ضریب عملکرد بالاتری است و نیز احتمال کریستال شدن نمک را کاهش می‌دهد.

هر چند در این مقاله با استفاده از چرخه دو اثره موازی امکان تأمین سرما در توان‌های پایین‌تر نیز میسر گردیده، با این حال با تعبیه انباره‌های S1 و S2 به ترتیب در محل‌های ورودی محلول غلیظ به جاذب و آب به تبخیرکن و انبارهSA در خروجی از جاذب می‌توان در توان‌های بالای موتور، سردساز و محلول قوی را درS1 و S2 ذخیره کرد تا در طول دوره‌ای که توان موتور خیلی پایین است از این سردساز و محلول ذخیره شده در تولید سرمایش لازم استفاده گردد.

بررسی‌های صورت گرفته بر روی چرخه طراحی شده، توسط نرم‌افزار EES انجام شده و در مهمترین نتایج حاصله، تأثیرات توان‌های مختلف موتور بر ضریب عملکرد، حجم منابع، نرخ جرمی‌های مختلف محلول و سردساز و نرخ انتقال گرما در مولدها و چگالنده و ... مورد بررسی قرار گرفته است.

کلمات کلیدی: تهویه خودرو – چرخه سرمایش جذبی – لیتیوم بروماید/ آب – دو اثره موازی – انباره – جاذب چرخشی

مقدمه

تهویه مطبوع یکی از الزامات راحتی در اتومبیل‌هاست و با توجه به رویکرد شرکت‌های سازنده در به‌کارگیری CFCها به‌عنوان سیال عامل در چرخه سرمایش تراکمی خودروها لزوم بررسی سامانه جایگزین در صنعت خودروسازی به‌دلیل تاثیرات مخرب بر لایه ازون، کاملاً احساس می‌شد.

R12 و R22 به‌عنوان سیال عامل از خانواده CFCها اثرات زیست‌محیطی مخربی داشتند، بنابراین محققان از سردسازی عاری ازCFC ، به نام R134 در صنایع خودروسازی استفاده کردند. اما این سردساز نیز 5 تا 10 درصد بازده سرمایشی اتومبیل را کاهش داده و علاوه بر این به دلیل نیاز به روغن خاص در کمپرسور دارای هزینه بسیار بالایی است. از طرف دیگر به دلیل به‌کارگیری کمپرسور در سامانه های تراکمی، نیاز به توان ورودی زیادی وجود دارد که باید توسط موتور تأمین گردد و این امر سبب افت توان خودرو می‌شود. این در حالی است که سیال عامل سامانه‌های سرمایش جذبی هیچ‌گونه اثر سویی بر محیط‌زیست ندارند و نیازمند کار محوری زیادی نیز نمی‌باشند [4].

محققین طی سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی در به‌کارگیری سامانه‌های سرمایش جذبی در اتومبیل‌ها انجام داده‌اند و مزایا و معایب آنها را بررسی کرده‌اند. طی گزارشات و مقالات ارائه شده، دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که سامانه‌های سرمایش جذبی تک اثره در اتومبیل‌ها در شرایطی که دور موتور پایین است، جوابگوی سرما لازم نیستند؛ به این معنی که در توان‌های پایین موتور، دما و نرخ عبوری گازهای خروجی از موتور جوابگوی بار گرمایشی مورد نیاز مولد نمی‌باشد و لذا سامانه قادر به تأمین بار سرمایشی مناسب نیست [6].

به همین منظور استفاده از سامانه جذبی دو اثره می‌تواند به‌عنوان راهکاری برای حل مشکلات مذکور مورد توجه قرار گیرد.

facebook- صفحه اجتماعی فیس بوک تهویه و تاسیسات           instagram صفحه اینستاگرام تهویه و تاسیسات          linkdin صفحه linkdin تهویه و تاسیسات          Telegram صفحه تلگرام تهویه و تاسیسات

بنر
بنر
بنر

مقاله های برتر به صورت کامل

مفاهيم انرژي، انتروپي و اگزرژي و نقش‌هاي آنها در مهندسي گرما

ترموديناميك به‌صورت فراگيري به‌عنوان دانش انرژي نگريسته مي‌شود و مهندسي گرما مرتبط با به‌كار بردن بهترين استفاده از منابع انرژي در دسترس مي‌باشد. نام ترموديناميك برگرفته از كلمات يوناني ترم (حرارت) و ديناميك (نيرو) بوده كه توصيفي‌ترين تعريف از تلاش‌هاي نخستين جهت تبديل

استفاده از ابزار مدل سازی ترکیبی گرما، هوا و رطوبت در شبیه سازی توسط نرم افزار MATLAB

  چکیده این مقاله نظری کلی به پیشرفتهای و نتایج به دست آمده اخیر در ارتباط با گرما، هوا و رطوبت ( (HAM در شبیه سازی در نرم­افزار MATLAB که توسط ابزاری به نام HAMLAB ایجاد می­شود، دارد. پیشرفتهای اخیر شامل یکپارچگی ساختمان با سیستم های ساخت و ساز و کنترل کننده ها، انتقال کلی هوا، گرما

تأثیر شرایط حرارتی موجود و مورد نیاز ساکنین ساختمان‌های مسکونی بلندمرتبه بر میزان مصرف انرژی

با توجه به این‌که شرایط حرارتی ساکنین در ساختمان‌های بلندمرتبه متفاوت از ساختمان‌های معمولی است، لذا بررسی این‌گونه ساختمان‌ها به لحاظ تأمین آسایش و کاهش مصرف انرژی ضروری و اجتناب‌ناپذیر است. هدف از این مقاله بررسی شرایط حرارتی در سه گروه از ساکنین آپارتمان‌های بلندمس

مطالعه کاربرد ایستگاه پمپ جریان آب برای پایش مصرف انرژی ساختمان و بهینه‌سازی کنترل

این مقاله دیدگاهی نو از پایش انرژی ساختمان و روش کنترل سرعت پمپ را ارائه می‌کند. به منظور نگه‌داری مقاومت سامانه در یک مقدار بهینه برای رسیدن به بهترین بازدهی پمپ و ذخیره قدرت پمپ، سرعت پمپ کنترل می‌شود. مقاومت سامانه را می‌توان از روی هد پمپ و نرخ جریان آب محاسبه شده به‌وس

گاز طبیعی مایع: بخشی ضروری در زیرساخت انرژی چین در آینده

در این مقاله خلاصه‌ای از صنعت گاز طبیعی مایع چین ارائه شده و در آن به بررسی كارخانه‌های گاز مایع، پایانه‌های دریافتی، حمل و نقل و كاربردها پرداخته شده است. تاكنون كارخانه‌های گاز طبیعی مایع كوچك و متوسط كه دارای فرایندهای مایع‌سازی مختلفی هستند، ساخته شده یا در دست ساخت ا

صوت و صدا در تاسیسات - بخش دوم و پایانی

9- مجزاسازی‌ صوتیدر این روش کنترل عبور صوت از یک مکان به مکان دیگر با استفاده از دیواره ایزولان مطرح می‌گردد. همان‌گونه‌که قبلا نیز عنوان گردید، اصولا تمام مواد کم و بیش دارای مقاومت در برابر عبور صوت هستند. این مشخصه تحت عنوان امپدانس اکوستیکی نیز ذکر می‌شود. شکل 12 نمایان‌

ارزیابی انرژی در استراتژیهای کنترل کننده بهینه برای سیستم های چیلر با VWV مرکزی

  ارزیابی انرژی در استراتژیهای کنترل کننده بهینه برای سیستم های چیلر با VWV مرکزی چکیده در بیشتر دوره های عملکردی و تحت شرایط مختلف، بار واقعی گرمادهی و توان تهویه و خنک کنندگی (HVAC) سیستم ها از میزان طراحی شده اصلی کمتر است. به منظور صرفه جویی در انرژی و بهینه سازی کنترل های

بنر
بنر
بنر

راهنمای جامع صنعت تهویه و تأسیسات کشور

راهنمای جامع صنعت تهویه تأسیسات کشور