Hvacmag

رادین گستر سینا نماینده رسوب زدای انگلستان

سامانه جذبی دو اثره موازی در تهویه خودرو با استفاده از انرژی اتلافی از طریق اگزوز

car

Hybride

مقاله حاضر امکان‌سنجی استفاده از چرخه جذبی دو اثره موازی جهت سامانه سرمایشی اتوبوس با موتور دیزل OM-355 را با ظرفیت سرمایشی مورد نیاز 55 کیلووات جهت خنک‌کردن فضای کابین مورد بررسی قرار داده است. چرخه جذبی دو اثره موازی در توان‌های پایین‌تری نسبت به تک اثره می‌تواند سرما لازم را تأمین نماید و  نسبت به چرخه جذبی دو اثره سری دارای ضریب عملکرد بالاتری است و نیز احتمال کریستال شدن نمک را کاهش می‌دهد.

هر چند در این مقاله با استفاده از چرخه دو اثره موازی امکان تأمین سرما در توان‌های پایین‌تر نیز میسر گردیده، با این حال با تعبیه انباره‌های S1 و S2 به ترتیب در محل‌های ورودی محلول غلیظ به جاذب و آب به تبخیرکن و انبارهSA در خروجی از جاذب می‌توان در توان‌های بالای موتور، سردساز و محلول قوی را درS1 و S2 ذخیره کرد تا در طول دوره‌ای که توان موتور خیلی پایین است از این سردساز و محلول ذخیره شده در تولید سرمایش لازم استفاده گردد.

بررسی‌های صورت گرفته بر روی چرخه طراحی شده، توسط نرم‌افزار EES انجام شده و در مهمترین نتایج حاصله، تأثیرات توان‌های مختلف موتور بر ضریب عملکرد، حجم منابع، نرخ جرمی‌های مختلف محلول و سردساز و نرخ انتقال گرما در مولدها و چگالنده و ... مورد بررسی قرار گرفته است.

کلمات کلیدی: تهویه خودرو – چرخه سرمایش جذبی – لیتیوم بروماید/ آب – دو اثره موازی – انباره – جاذب چرخشی

مقدمه

تهویه مطبوع یکی از الزامات راحتی در اتومبیل‌هاست و با توجه به رویکرد شرکت‌های سازنده در به‌کارگیری CFCها به‌عنوان سیال عامل در چرخه سرمایش تراکمی خودروها لزوم بررسی سامانه جایگزین در صنعت خودروسازی به‌دلیل تاثیرات مخرب بر لایه ازون، کاملاً احساس می‌شد.

R12 و R22 به‌عنوان سیال عامل از خانواده CFCها اثرات زیست‌محیطی مخربی داشتند، بنابراین محققان از سردسازی عاری ازCFC ، به نام R134 در صنایع خودروسازی استفاده کردند. اما این سردساز نیز 5 تا 10 درصد بازده سرمایشی اتومبیل را کاهش داده و علاوه بر این به دلیل نیاز به روغن خاص در کمپرسور دارای هزینه بسیار بالایی است. از طرف دیگر به دلیل به‌کارگیری کمپرسور در سامانه های تراکمی، نیاز به توان ورودی زیادی وجود دارد که باید توسط موتور تأمین گردد و این امر سبب افت توان خودرو می‌شود. این در حالی است که سیال عامل سامانه‌های سرمایش جذبی هیچ‌گونه اثر سویی بر محیط‌زیست ندارند و نیازمند کار محوری زیادی نیز نمی‌باشند [4].

محققین طی سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی در به‌کارگیری سامانه‌های سرمایش جذبی در اتومبیل‌ها انجام داده‌اند و مزایا و معایب آنها را بررسی کرده‌اند. طی گزارشات و مقالات ارائه شده، دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که سامانه‌های سرمایش جذبی تک اثره در اتومبیل‌ها در شرایطی که دور موتور پایین است، جوابگوی سرما لازم نیستند؛ به این معنی که در توان‌های پایین موتور، دما و نرخ عبوری گازهای خروجی از موتور جوابگوی بار گرمایشی مورد نیاز مولد نمی‌باشد و لذا سامانه قادر به تأمین بار سرمایشی مناسب نیست [6].

به همین منظور استفاده از سامانه جذبی دو اثره می‌تواند به‌عنوان راهکاری برای حل مشکلات مذکور مورد توجه قرار گیرد.

facebook- صفحه اجتماعی فیس بوک تهویه و تاسیسات           instagram صفحه اینستاگرام تهویه و تاسیسات          linkdin صفحه linkdin تهویه و تاسیسات          Telegram صفحه تلگرام تهویه و تاسیسات

بنر
بنر
بنر

مقاله های برتر به صورت کامل

فناوری ساختمان‌های بلند هوشمند و آلترنیتیوهای طراحی برای آسایش و بهره‌وری انرژی بیشتر در آب و هوای گرم و خشک

عملکرد سیستم تهویه هوشمند در ساختمان بعنوان یک فیلتر محیطی در نظر گرفته می‌شود. این سیستم همانند یک پوسته اطراف ساختمان می‌باشد که کنترلی دقیق بر هوای ورودی از فضای باز را دارد و در یک آب و هوای گرم و خشک، بدلیل مشکلاتی از قبیل افزایش بیش از حد گرمای استراتژی‌های طراحی هوشمن

تئوري، كاربردها و تعيين اندازه شيرهاي هوا

یکی از شاخص‌ها و عوامل تعیین‌کننده توسعه و پیشرفت یک کشور، ارتقای دانش فنی کارشناسان و متخصصان آن است. اجرای پروژه‌های صنعتی و عمرانی علیر‌غم اینکه سرمایه‌گذاری مؤثر و موجهی در جهت بهره‌مندی کشور از ساز و کارهای تکنولوژیکی، امکان تبدیل منابع، ایجاد درآمد ناشی از ارزش ا

فن‌آوری‌های انرژی پیشرفته برای کاهش گازهای گلخانه‌ای - بخش اول

40 راه‌حل اصلی برای کاهش آلاینده‌های کربنی نیروگاه‌های تولید برق(این مقاله که شرح جامعی است از تمامی منابع انرژی موجود در سطح زمین و تاثیرات آن بر گازهای گلخانه‌ای، از این شماره آغاز می‌شود و طی شماره‌های بعد ادامه خواهد یافت) 1- شرحی از اقتصاد پیشرفته انرژی (AEE)اقتصاد پیشر

بویلرهای ترکیبی

شرکت ماشین ­سازی اراک با گذشت بیش از 40 سال ازتولید دیگ بخار وساخت هزاران دستگاه انواع دیگ بخار وآبگرم واترتیوب، فایرتیوب و بویلرهای نیروگاهی و با کسب تجارب فراوان در این زمینه همواره سعی در ارتقاء محصولات خود داشته است. مقاله حاضر دستاورد یکی از این تجربیات می­باشد که در راس

انرژی، جامعه و اخلاق

روند کنونی اتمام منابع و نابودی زیست‌محیطی به کمبود و فقدان قواعد اخلاقی جامعه بر‌می‌گردد و در شرایط کنونی، توجه مناسبی به ابزارهای قابل‌دسترسی نظیر اگزرژی، بوم‌شناسی و دموکراسی نمی‌شود و این موضوع ما را از واقعیت و از امکانات موجود در جلوگیری از یک فاجعه ناگهانی دور می

انتخاب اندازه و نوع مناسب شير

اندازه‌گذاري مناسب شيرهاي جريان، دانشي با قواعد سرانگشتي فراوان است كه اندکی در آن توافق دارند. در اين مقاله سعي خواهیم نمود، روند معتبري براي اندازه‌گذاري يك شير به‌علاوه نحوه انتخاب نوع مناسب آن را ارائه دهیم. توجه داشته باشيد كه روابط اين مقاله بر اساس جريان آشفته مي‌ب

روش‌های پایداری ساختمان-بخش دوم

طراحی خورشیدی غیر‌فعالهنگام برخورد نور خورشید به ساختمان، مصالح ساختمانی نور دریافتی را بازتابش، منتقل و یا جذب می‌کنند. طراحی خورشیدی غیر ‌فعال با بیشینه‌سازی میزان جذب انرژی خورشیدی، از آن برای گرمایش و روشنایی ساختمان استفاده می‌کند. تاکید بر این نکته بسیار با ‌اهمیت

بنر
بنر
بنر
بنر

راهنمای جامع صنعت تهویه و تأسیسات کشور

راهنمای جامع صنعت تهویه تأسیسات کشور