Hvacmag

رادین گستر سینا نماینده رسوب زدای انگلستان

آشنایی با شیرهای صنعتی

industrial-valves

مقدمه:
انواع مختلفی از شیرها در صنعت HVAC موجود می‌باشند. هر شیر دارای مشخصه ویژه‌ای است که کاربرد آن را به منظور استفاده برای قطع و وصل، کنترل جریان، متعادل کردن، عبور جریان یکطرفه و غیره ممکن می‌سازد. از شیرها برای کاربردهای گوناگونی استفاده می‌شود. در ادامه توضیح مختصری از انواع شیرها و کاربرد آن‌ها آورده شده است.
شیرهای پروانه‌ای
شیرهای پروانه‌ای معمولا در سامانه‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. وظیفه آن‌ها قطع و وصل و کنترل مقدار جریان عبوری می‌باشد. هزینه کم‌، ظرفیت بالا و افت فشار کم‌ از مشخصه‌های این شیرها به حساب می‌آید.
این‌گونه شیرها جهت تنظیم جریان و به عبارت دیگر کم و زیاد نمودن جریان سیال به‌کار می‌روند. می‌دانید که در مواردی مانند تنظیم دما، تنظیم میزان سیال خروجی و یا تنظیم فشار نیاز به کم و زیاد نمودن یک یا چند شیر خواهیم داشت؛ مانند شیر آب حمام و یا شیر بعد از پمپ موتور‌خانه. این شیرها با توجه به ساختار داخلی خود، اگر در حالت نیمه باز قرار گیرد آسیب زیادی نمی‌بینند و مقاومت بیشتری در مقابل برخورد سیال عبوری از خود نشان می‌دهند.
شیرهایی که به‌عنوان شیر کنترلی  در صنایع مختلف به‌کار می‌روند از این دسته از شیرها تشکیل شده‌اند  که با به‌کارگیری یک عمل‌گر و یک کنترلر، به‌صورت یک شیر کنترلی در آمده و با توجه به شرایط موجود در حلقه‌های کنترلی، در یک وضعیت خاص قرار می‌گیرد که الزاما باز یا بسته کامل نیست.
بند‌آور این شیرها به‌صورت صفحه دایره‌ای شکل است که از بالا به ساقه و دسته شیر متصل است و از کم‌ به‌وسیله یک پاشنه به بدنه وصل شده است؛ به‌طوری‌که بندآور می‌تواند حول این پاشنه حرکت کرده و جریان سیال را قطع و یا از شیر عبور دهد.
موقعی که بندآور موازی جریان قرار می‌گیرد حداکثر مقدار سیال از شیر عبور می‌کند. بهره‌برداری از شیرهای پروانه‌ای بزرگ به‌وسیله نیروی برق و استفاده از چرخ دنده‌ها و یا هیدرولیک صورت می‌گیرد.
برای دریافت متن کامل مقاله فوق با دفتر نشریه تماس حاصل فرمایید.

facebook- صفحه اجتماعی فیس بوک تهویه و تاسیسات           instagram صفحه اینستاگرام تهویه و تاسیسات          linkdin صفحه linkdin تهویه و تاسیسات          Telegram صفحه تلگرام تهویه و تاسیسات

بنر
بنر
بنر

مقاله های برتر به صورت کامل

مفاهيم انرژي، انتروپي و اگزرژي و نقش آنها در مهندسي گرما

نمودار شکل 4 تفاوت بین جریان اگزرژی و انرژی و بدان‌وسیله کارایی را به نمایش گذاشته است. برای سامانه‌های تبدیل 4، یک کوره سوخت، گرمکن الکتریکی، یک پمپ حرارتی الکتریکی و یک نیروگاه مختلط توان و گرما موجود است. در بالا می‌بینیم که تبدیل سوخت به گرما یک کوره سوخت معمول انجام می‌

عملکرد و کارآیی فناوری درایو فرکانس‌متغیر

مقدمه:کاربرد درایو فرکانس‌متغیر ( VFD) در سامانه‌های HVAC به‌طور قابل ‌توجهی افزایش یافته است. در حال حاضر VFD ها به‌طور گسترده‌ای در هواسازها، پمپ‌ها، چیلرها و بادزن‌های برج خنک‌کن مورد استفاده قرار می‌گیرند. درک و اطلاعات بهتری نسبت به VFD ها می‌تواند منجر به بهبود بهره‌ب

نانوکفپوش‌های پلیمری

1- مقدمهفن‌آوری نانو موج چهارم انقلاب صنعتی و پدیده‌ای عظیم است که در تمامی گرایشات علمی راه یافته و از فن‌آوری‌های نوینی است که با سرعت در حال توسعه می‌باشد. با کمک این فن‌آوری ماهیت مواد و محصولات نوین در یک میلیاردیم آن چیزی که ما لمس می‌کنیم تغییر و اصلاح می‌شود. این تغ

مدیریت گرمایی بهبود یافته ساختمان با کمک شبیه سازی ترکیبی HVAC دینامیک

  مدیریت گرمایی بهبود یافته ساختمان با کمک شبیه سازی ترکیبی HVAC دینامیک چکیده تنها به تازگی بوده است که شبیه سازی ساختمان به عنوان یک سود ممکن در مدیریت ساختمان شناخته شده است اما در اغلب موارد نسبت به مدیریت گرمایی اهمال شده است. دلیل آن هم ماهیت پیچیده مشکلات مرتبط با شنا

روش‌های پایداری ساختمان-بخش دوم

طراحی خورشیدی غیر‌فعالهنگام برخورد نور خورشید به ساختمان، مصالح ساختمانی نور دریافتی را بازتابش، منتقل و یا جذب می‌کنند. طراحی خورشیدی غیر ‌فعال با بیشینه‌سازی میزان جذب انرژی خورشیدی، از آن برای گرمایش و روشنایی ساختمان استفاده می‌کند. تاکید بر این نکته بسیار با ‌اهمیت

مفاهيم انرژي، انتروپي و اگزرژي و نقش‌هاي آنها در مهندسي گرما

ترموديناميك به‌صورت فراگيري به‌عنوان دانش انرژي نگريسته مي‌شود و مهندسي گرما مرتبط با به‌كار بردن بهترين استفاده از منابع انرژي در دسترس مي‌باشد. نام ترموديناميك برگرفته از كلمات يوناني ترم (حرارت) و ديناميك (نيرو) بوده كه توصيفي‌ترين تعريف از تلاش‌هاي نخستين جهت تبديل

سامانه جذبی دو اثره موازی در تهویه خودرو با استفاده از انرژی اتلافی از طریق اگزوز

مقاله حاضر امکان‌سنجی استفاده از چرخه جذبی دو اثره موازی جهت سامانه سرمایشی اتوبوس با موتور دیزل OM-355 را با ظرفیت سرمایشی مورد نیاز 55 کیلووات جهت خنک‌کردن فضای کابین مورد بررسی قرار داده است. چرخه جذبی دو اثره موازی در توان‌های پایین‌تری نسبت به تک اثره می‌تواند سرما لاز

بنر
بنر
بنر
بنر

راهنمای جامع صنعت تهویه و تأسیسات کشور

راهنمای جامع صنعت تهویه تأسیسات کشور