Hvacmag

رادین گستر سینا نماینده رسوب زدای انگلستان

طراحی و بهینه‌سازی صداگیرهای جدید در تهویه هوای مترو به وسیله نرم‌افزار

Metro-Nois-reduction

چكيده
یکی از بحث‌های اساسی در ایجاد و گسترش شبکه‌های مترو موضوع تهویه مطبوع تونل‌ها و ایستگاه‌های مترو است. عبور هوا از میان این کانال‌ها غالباً با ایجاد صدا همراه است که در صورت عدم کنترل این صدای ایجاد شده، آلودگی صوتی به یک مشکل اساسی برای مسافران و سایر افرادی که در ایستگاه‌های مترو فعالیت می‌کنند، تبدیل می‌شود. هرچند تحقیقات در زمینه کنترل آلودگی و کاهش سروصدا در شبکه‌های مترو با شتاب زیادی در حال انجام است، ولی به دلیل رشد روز افزون در حوزه تولید مواد جاذب صوتی و ابداع روش‌های ترکیبی، به نظر می‌رسد همواره لزوم تحقیقات جدید در این زمینه وجود دارد.
از این‌رو تلاش برای بومی‌سازی دانش صداگیرها به عنوان هدف اصلی در این پژوهش مورد نظر قرار گرفته است. در پژوهش پیش رو ضمن آشنایی با موضوع آلودگی صوتی، نحوه عملکرد تجربی یک صداگیر تیغه‌ای در کانال تهویه هوا به کمک دستگاه‌های صوت‌سنج، سرعت‌سنج و فشار‌سنج اندازه‌گیری شده است تا بتوان پارامترهای ورودی به نرم‌افزار را مشخص نمود. همچنین به کمک شبیه‌سازی با نرم‌افزار فلوئنت مدل تیغه‌ای و دو نوع مدل چیدمان دیگر صداگیرها در مقابل دمنده‌ تهویه هوا به همراه حجم مواد مصرفی در هریک از طرح‌ها مورد بررسی و مقایسه قرار می‌گیرد تا بتوان برای کاهش آلودگی صوتی در یک کانال تهویه از یک طراحی بهینه و جدید استفاده کرد.
كلمات كليدي: مترو، صداگیر، آلودگی صوتی، شبیه‌سازی

1- مقدمه
به‌طور‌کلی مسائل آکوستیکی ایستگاه‌های مترو را می‌توان به دو بخش سروصدای تولید شده توسط عوامل داخلی و خارجی تقسیم نمود. از مهمترین عوامل داخلی می‌توان به سروصدای ناشی از حرکت قطار، ترمزها، همهمه مسافران و ... اشاره نمود. از عوامل خارجی می‌توان صدای خارج از ایستگاه‌ها مانند سروصدای اتومبیل‌ها، دمنده‌‌ها و سایر تاسیسات که توسط سامانه‌‌های تهویه مطبوع به داخل ایستگاه هدایت می‌شوند را نام برد.
مطالعات اخیر ایستگاه‌های مترو با پارامترهای کلی طراحی سروکار دارند. آلتِی مسائل مربوط به حرکت مسافران، ایمنی آنها و نیز مسائل سلامت روانی و فیزیکی آنها را مورد بررسی قرار داده است و کنترل میزان سروصدا را به‌عنوان مهمترین عامل در ایجاد یک فضای راضی‌کننده معرفی می‌نماید. یک مطالعه جامع توسط دورمیسویک و ساریلدیز پارامترهای مربوط به راحتی و آسایش مسافران در فضاهای زیرزمینی را بررسی کرده و مسائل آکوستیکی را نیز مورد توجه قرار داده است. کانگ ویژگی‌های پایه‌ای توزیع و انعکاس صدا در فضاهای طویل را مطالعه نموده است. مدل کامپیوتری دنبال کردن اشعه توسط یانگ و شیلد برای پیش‌بینی قابلیت فهم صدا در ایستگاه‌ها با سطح مقطع مستطیلی ارائه شده است. قابلیت فهم و شاخصه‌های انتقال صوت توسط شو ژیان و یو ژه با استفاده از یک روش تصویری مطالعه شده است. اخیراً کانگ از مدل‌های مقیاس با توجه به قابلیت فهم صدای چندین بلندگو در ایستگاه استفاده نموده است. مطالعه دیگر توسط وی به بررسی نحوه انتشار صدای قطار در ایستگاه می‌پردازد. بر طبق نظر کانگ جذب‌کننده‌ها به منظور ارتقای قابلیت فهم صدا، به‌گونه‌ای مناسب باید در ایستگاه‌ها نصب شوند. به منظور دست یافتن به یک کاهش سطح صدای مناسب، جذب‌کننده‌ها باید به صورت مساوی در یک مقطع نصب شوند. کروکت و پیکِ نشان دادند زمانی که جذب‌کننده‌ها برروی سقف و دیواره‌های جانبی نصب می‌شوند، به‌ جای اینکه فقط روی سقف نصب شوند، زمان اولیه تضعیف صدا کوتاه‌تر خواهد بود و تضعیف سطح فشار صدا بیشتر می‌باشد. شو ژیان و یو ژه تدابیر لازم هنگامی‌که قطار درون تونل است را مورد مطالعه قرار دادند. سروصدا با نصب یک مقطع جذب‌کننده قوی در نزدیکی ورودی تونل به طور قابل توجهی می‌تواند کاهش یابد. کانگ جذب‌کننده‌های غشایی را به‌عنوان یک نمونه برای جاذب صوتی غیر الیافی مطالعه نمود. ایروین و ریچاردز  استفاده از ‌سقف‌های کاذب بالای سکوها را مطالعه نمودند که نتایج این بررسی حاکی از آن است که سامانه‌ سقف کاذب از فیبرهای معدنی یا شیشه‌ای که با رعایت مسائل ایمنی در برابر آتش‌سوزی در صفحات تعبیه شده‌اند، می‌تواند کمک برجسته‌ای به جذب سروصدا نماید [1].

برای مطالعه متن کامل مقاله به شماره دی ماه ماهنامه 94 مراجعه فرمائید.

facebook- صفحه اجتماعی فیس بوک تهویه و تاسیسات           instagram صفحه اینستاگرام تهویه و تاسیسات          linkdin صفحه linkdin تهویه و تاسیسات          Telegram صفحه تلگرام تهویه و تاسیسات

بنر
بنر
بنر

مقاله های برتر به صورت کامل

عملکرد و کارآیی فناوری درایو فرکانس‌متغیر

مقدمه:کاربرد درایو فرکانس‌متغیر ( VFD) در سامانه‌های HVAC به‌طور قابل ‌توجهی افزایش یافته است. در حال حاضر VFD ها به‌طور گسترده‌ای در هواسازها، پمپ‌ها، چیلرها و بادزن‌های برج خنک‌کن مورد استفاده قرار می‌گیرند. درک و اطلاعات بهتری نسبت به VFD ها می‌تواند منجر به بهبود بهره‌ب

ارزيابي عملكرد هودهاي آزمايشگاهي بر اساس استاندارد ANSI/ASHRAE 110-1995 در شركت پالايش نفت تبريز

چكيدههودهای آزمایشگاهی یکی از اشکال رایج و مؤثر تهویه صنعتی موضعی از نوع هودهای محصور می‌باشند که کارایی و اثربخشی آن از اهمیت بالایی برخوردار است. لیکن صرف طراحی و به‌کارگیری این اقدامات کنترلی به تنهایی ضامن پیشگیری از مواجهه‌ها نبوده و پایش عملکرد اقدامات کنترلی و حصو

فن‌آوری‌های انرژی پیشرفته برای کاهش گازهای گلخانه‌ای - بخش اول

40 راه‌حل اصلی برای کاهش آلاینده‌های کربنی نیروگاه‌های تولید برق(این مقاله که شرح جامعی است از تمامی منابع انرژی موجود در سطح زمین و تاثیرات آن بر گازهای گلخانه‌ای، از این شماره آغاز می‌شود و طی شماره‌های بعد ادامه خواهد یافت) 1- شرحی از اقتصاد پیشرفته انرژی (AEE)اقتصاد پیشر

محاسبه و انتخاب سیستم های سردخانه با نرم افزار Refrig Box

برای طراحی سردخانه­هایی که بتوانند مواد غذایی و میوه­جات را در درجات حرارت مورد نظر نگهداری نمایند و به منظور انتخاب دستگاهها و وسایل سیستم­های سردکننده قبل از هر چیز باید بار برودتی ساختمان سردخانه و مواد داخلی آن محاسبه گردد. برای این منظور می­توان از نرم­افزار REFRIG BOX LOAD از

ممیزی و مدیریت انرژی

رئوس مطالبی که ارائه خواهد شد عبارت است از: تعریف ممیزی و مدیریت انرژی، لزوم ممیزی انرژی، انواع انرژی، مدیریت (ممیزی) انرژی بر اساس درک ارزش‌های انرژی، محاسبه کارایی انرژی، تطبیق استفاده از انرژی با تقاضا، به حداکثر رساندن بازده‌های سامانه، بهینه‌سازی نیاز ورودی انرژی، س

نگرشي بر سيستم توليد همزمان برق، حرارت و سرما CHP) و (CCHPو استفاده آن در نيروگاه‌های با مقياس كوچك

چكيدهيکی از راه‌حل‌هاي مصرف بهینه و كاهش تلفات برق نزديک نمودن نقاط تولید برق به مصرف به منظور تامین برق پايدارتر مشتركین، كاهش خاموشی و تلفات، افزايش راندمان و بهره‌وري بالاتر اقتصادي و حفاظت از محیط‌زيست می‌باشد .به همین دلیل از نیروگاه‌هاي كوچک كه به مولدهاي پراكنده م

ارزیابی انرژی در استراتژیهای کنترل کننده بهینه برای سیستم های چیلر با VWV مرکزی

  ارزیابی انرژی در استراتژیهای کنترل کننده بهینه برای سیستم های چیلر با VWV مرکزی چکیده در بیشتر دوره های عملکردی و تحت شرایط مختلف، بار واقعی گرمادهی و توان تهویه و خنک کنندگی (HVAC) سیستم ها از میزان طراحی شده اصلی کمتر است. به منظور صرفه جویی در انرژی و بهینه سازی کنترل های

بنر
بنر
بنر

راهنمای جامع صنعت تهویه و تأسیسات کشور

راهنمای جامع صنعت تهویه تأسیسات کشور