Hvacmag

رادین گستر سینا نماینده رسوب زدای انگلستان

عایق معدنی پشم شیشه آریانا پارس

طراحی و بهینه‌سازی صداگیرهای جدید در تهویه هوای مترو به وسیله نرم‌افزار

Metro-Nois-reduction

چكيده
یکی از بحث‌های اساسی در ایجاد و گسترش شبکه‌های مترو موضوع تهویه مطبوع تونل‌ها و ایستگاه‌های مترو است. عبور هوا از میان این کانال‌ها غالباً با ایجاد صدا همراه است که در صورت عدم کنترل این صدای ایجاد شده، آلودگی صوتی به یک مشکل اساسی برای مسافران و سایر افرادی که در ایستگاه‌های مترو فعالیت می‌کنند، تبدیل می‌شود. هرچند تحقیقات در زمینه کنترل آلودگی و کاهش سروصدا در شبکه‌های مترو با شتاب زیادی در حال انجام است، ولی به دلیل رشد روز افزون در حوزه تولید مواد جاذب صوتی و ابداع روش‌های ترکیبی، به نظر می‌رسد همواره لزوم تحقیقات جدید در این زمینه وجود دارد.
از این‌رو تلاش برای بومی‌سازی دانش صداگیرها به عنوان هدف اصلی در این پژوهش مورد نظر قرار گرفته است. در پژوهش پیش رو ضمن آشنایی با موضوع آلودگی صوتی، نحوه عملکرد تجربی یک صداگیر تیغه‌ای در کانال تهویه هوا به کمک دستگاه‌های صوت‌سنج، سرعت‌سنج و فشار‌سنج اندازه‌گیری شده است تا بتوان پارامترهای ورودی به نرم‌افزار را مشخص نمود. همچنین به کمک شبیه‌سازی با نرم‌افزار فلوئنت مدل تیغه‌ای و دو نوع مدل چیدمان دیگر صداگیرها در مقابل دمنده‌ تهویه هوا به همراه حجم مواد مصرفی در هریک از طرح‌ها مورد بررسی و مقایسه قرار می‌گیرد تا بتوان برای کاهش آلودگی صوتی در یک کانال تهویه از یک طراحی بهینه و جدید استفاده کرد.
كلمات كليدي: مترو، صداگیر، آلودگی صوتی، شبیه‌سازی

1- مقدمه
به‌طور‌کلی مسائل آکوستیکی ایستگاه‌های مترو را می‌توان به دو بخش سروصدای تولید شده توسط عوامل داخلی و خارجی تقسیم نمود. از مهمترین عوامل داخلی می‌توان به سروصدای ناشی از حرکت قطار، ترمزها، همهمه مسافران و ... اشاره نمود. از عوامل خارجی می‌توان صدای خارج از ایستگاه‌ها مانند سروصدای اتومبیل‌ها، دمنده‌‌ها و سایر تاسیسات که توسط سامانه‌‌های تهویه مطبوع به داخل ایستگاه هدایت می‌شوند را نام برد.
مطالعات اخیر ایستگاه‌های مترو با پارامترهای کلی طراحی سروکار دارند. آلتِی مسائل مربوط به حرکت مسافران، ایمنی آنها و نیز مسائل سلامت روانی و فیزیکی آنها را مورد بررسی قرار داده است و کنترل میزان سروصدا را به‌عنوان مهمترین عامل در ایجاد یک فضای راضی‌کننده معرفی می‌نماید. یک مطالعه جامع توسط دورمیسویک و ساریلدیز پارامترهای مربوط به راحتی و آسایش مسافران در فضاهای زیرزمینی را بررسی کرده و مسائل آکوستیکی را نیز مورد توجه قرار داده است. کانگ ویژگی‌های پایه‌ای توزیع و انعکاس صدا در فضاهای طویل را مطالعه نموده است. مدل کامپیوتری دنبال کردن اشعه توسط یانگ و شیلد برای پیش‌بینی قابلیت فهم صدا در ایستگاه‌ها با سطح مقطع مستطیلی ارائه شده است. قابلیت فهم و شاخصه‌های انتقال صوت توسط شو ژیان و یو ژه با استفاده از یک روش تصویری مطالعه شده است. اخیراً کانگ از مدل‌های مقیاس با توجه به قابلیت فهم صدای چندین بلندگو در ایستگاه استفاده نموده است. مطالعه دیگر توسط وی به بررسی نحوه انتشار صدای قطار در ایستگاه می‌پردازد. بر طبق نظر کانگ جذب‌کننده‌ها به منظور ارتقای قابلیت فهم صدا، به‌گونه‌ای مناسب باید در ایستگاه‌ها نصب شوند. به منظور دست یافتن به یک کاهش سطح صدای مناسب، جذب‌کننده‌ها باید به صورت مساوی در یک مقطع نصب شوند. کروکت و پیکِ نشان دادند زمانی که جذب‌کننده‌ها برروی سقف و دیواره‌های جانبی نصب می‌شوند، به‌ جای اینکه فقط روی سقف نصب شوند، زمان اولیه تضعیف صدا کوتاه‌تر خواهد بود و تضعیف سطح فشار صدا بیشتر می‌باشد. شو ژیان و یو ژه تدابیر لازم هنگامی‌که قطار درون تونل است را مورد مطالعه قرار دادند. سروصدا با نصب یک مقطع جذب‌کننده قوی در نزدیکی ورودی تونل به طور قابل توجهی می‌تواند کاهش یابد. کانگ جذب‌کننده‌های غشایی را به‌عنوان یک نمونه برای جاذب صوتی غیر الیافی مطالعه نمود. ایروین و ریچاردز  استفاده از ‌سقف‌های کاذب بالای سکوها را مطالعه نمودند که نتایج این بررسی حاکی از آن است که سامانه‌ سقف کاذب از فیبرهای معدنی یا شیشه‌ای که با رعایت مسائل ایمنی در برابر آتش‌سوزی در صفحات تعبیه شده‌اند، می‌تواند کمک برجسته‌ای به جذب سروصدا نماید [1].

برای مطالعه متن کامل مقاله به شماره دی ماه ماهنامه 94 مراجعه فرمائید.

facebook- صفحه اجتماعی فیس بوک تهویه و تاسیسات           instagram صفحه اینستاگرام تهویه و تاسیسات          linkdin صفحه linkdin تهویه و تاسیسات          Telegram صفحه تلگرام تهویه و تاسیسات

بنر
بنر
بنر

مقاله های برتر به صورت کامل

آسیب‌شناسی فرصت‌ها و شرایط ناپایدار در مدیریت پروژه

چکیده :هدف پژوهش حاضر ارایه شناخت و چاره‌‌جویی جهت ارزیابی پروژه‌ها و نقاط ضعف و قوت در مدیریت پروژه، تعیین ضرورت‌ها، فرهنگ، شرایط ناپایدار، نگاه سیستمی و مدیریت ریسک و HR در پروژه‌ها می‌باشد. نکات مهم و ضروری که باید در مدیریت پروژه مطرح شود و موضوع فرصت و تهدید‌های قرار ر

پمپ حرارتی منبع آبی برای کلاس‌های درس پیش‌ساخته

این مقاله سامانه‌های پمپ حرارتی منبع آبی در خانه‌های متحرک و کلاس‌های درس پیش‌ساخته را بررسی کرده و روش‌های بهبود طراحی را پیشنهاد می‌نماید. این تحقیق بر اساس مطالعه قبلی شامل آزمایش پمپ حرارتی زمین گرمایی سه تنی در یک کلاس درس پیش‌ساخته در ویلسون‌میلز در مدرسه ابتدایی

ارزیابی انرژی در استراتژیهای کنترل کننده بهینه برای سیستم های چیلر با VWV مرکزی

  ارزیابی انرژی در استراتژیهای کنترل کننده بهینه برای سیستم های چیلر با VWV مرکزی چکیده در بیشتر دوره های عملکردی و تحت شرایط مختلف، بار واقعی گرمادهی و توان تهویه و خنک کنندگی (HVAC) سیستم ها از میزان طراحی شده اصلی کمتر است. به منظور صرفه جویی در انرژی و بهینه سازی کنترل های

جلوگيري از ضربه قوچ در خطوط لوله در حالت اضطراري قطع جريان به‌خاطر شيرهاي سريع عمل‌كننده

اين مقاله روشي را براي جلوگيري از ضربه قوچ به‌وجود آمده توسط شيركنترل در فرايند بسته شدن ارائه مي‌كند. براي اين منظور، شير به يك سامانه ترمز كه بر روي محور چرخش دريچه شير عمل مي‌كند، مجهز مي‌شود. سيلندر ترمز ديسك هيدروليكي عمل‌كننده ترمز به خطوط لوله در پايين دست متصل شده

استفاده از ابزار مدل سازی ترکیبی گرما، هوا و رطوبت در شبیه سازی توسط نرم افزار MATLAB

  چکیده این مقاله نظری کلی به پیشرفتهای و نتایج به دست آمده اخیر در ارتباط با گرما، هوا و رطوبت ( (HAM در شبیه سازی در نرم­افزار MATLAB که توسط ابزاری به نام HAMLAB ایجاد می­شود، دارد. پیشرفتهای اخیر شامل یکپارچگی ساختمان با سیستم های ساخت و ساز و کنترل کننده ها، انتقال کلی هوا، گرما

راهنمای ساده طراحی مخازن هوا برای محافظت خطوط لوله تحت فشار از ضربه قوچ

چکیده:مخازن هوا ابزاری موثر برای کاهش فشارهای بیش از حد ضربه قوچ و فشارهای منفی ناشی از قطع ناگهانی پمپ  خطوط لوله‌کشی می‌باشند. فرایند تعیین ابعاد مخازن هوا به‌وسیله نمودارهای محاسباتی موجود بسیار ساده شده است و هر دو، حجم هوا و ابعاد کلی مخزن به‌وسیله این نمودارها مورد

استفاده از یک مدل سیستم جهانی تهویه هوای ساختمان برای بازرسی و ممیزی

چکیده در این مقاله ابزار شبیه­سازی دینامیک ساعتی برای ساختمان و سیستم HVAC ارائه شده است. هدف این مقاله بر این است تا نشان دهد که چگونه یک مدل شبیه سازی ساده شده می تواند به بازرسی و ممیزی سیستم تهویه هوای ساختمان کمک نماید. کار ارائه شده در اینجا در قالب پروژه AUDITAC اروپایی آغاز

بنر
بنر
بنر
بنر

راهنمای جامع صنعت تهویه و تأسیسات کشور

راهنمای جامع صنعت تهویه تأسیسات کشور