از تازه‌های صنعت تهویه و تاسیسات کشور باخبر شویم

0
296
هجدهمین دوره از نمایشگاه صنعت ساختمان

گفتگوی رودررو با فعالان این صنعت

اخیرا، هجدهمین دوره از نمایشگاه صنعت ساختمان تهران را شاهد بودیم. در این دوره از نمایشگاه نیز، شرکت‌های تاسیساتی حاضر شدند و به عرضه محصولات و توانایی‌های خود پرداختند. هر چند این حضور به تبع بحران اقتصادی پیش آمده برای کل صنعت، کمرنگ‌تر از سال‌های پیش بود. همچنین کاهش تعداد بازدیدها محسوس بود اما با توجه به تخصصی بودن همین تعداد از بازدیدها، رضایت بسیاری از غرفه‌داران جلب شده بود. مدیران و کارشناسان حضور یافته در این دوره از نمایشگاه، از شرایط حال حاضر صنعت تاسیسات و شرایط شرکت‌هایشان گفتند و اینکه در این بحران نیز دست از تلاش بر نداشته‌اند.

هر چند برگزاری نمایشگاه‌هایی از این دست بسیار می‌تواند در روند فروش تولیدات و مراودات بین‌المللی چه در داخل و چه در خارج تاثیرگذار باشد اما از نظر ایشان، اگر حمایت‌های دولتی از تولیدکنندگان و روند صادرات و واردات بهبود یابد، قطعا در بهبود شرایط صنعت تهویه و تاسیسات، تاثیر خواهد گذاشت. بیشتر بشنویم:

 نوآوری‌های شرکت نیرو تهویه البرز در محصولات سرمایشی و گرمایشی

گفتگویی داریم با مجید فرهادی، مدیر بازاریابی و فروش شرکت «نیرو تهویه البرز»، تولیدکننده تخصصی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی. وی می‌گوید: نيرو تهويه البرز در سال ۱۳۷۴ فعاليت خود را با هدف طراحی و توليد تجهيزات گرمايشی، سرمايشی و تهویه آغاز نمود و بعدها مسیر کاری خود را تغییر داده و به سمت تولید محصولاتی مثل هیترهای صنعتی،  کولرهای صنعتی و کوره‌های هوای گرم رفت و به تازگی به تولید تجهیزات خانگی نیز مبادرت می‌کند. به‌عنوان مثال نوعی از کولر آبی با قابلیت‌های جدید و فراوان تولید کرده‌ایم. در این کولر، به جای بدنه فلزی از پلیمر استفاده شده که در مقابل گرما مقاوم‌تر و تبادل حرارتی کمتری را داراست  و زنگ‌زدگی و رسوب‌گیری را ندارد. کولرهایی که تا به الان استفاده می‌کرده‌ایم به سبک سنتی بودند و معمولا ۲ دور بیشتر نداشتند؛ تند و کند. بنابراین حق انتخاب زیادی در دسترس نداشتیم که این امر منجر به هدررفت  انرژی زیادی می‌شد. اما کولرهای آبی تولیدی ما ۱۲ دور مختلف دارد و با توجه به شرایط مختلف دمایی می‌توانیم از انرژی کمتر یا بیشتری استفاده کنیم که همین قضیه باعث کاهش مصرف ۸۵ درصدی نسب به کولرهای آبی قدیمی شده است. همچنین این کولر، پمپ تخلیه آب اتوماتیک دارد یعنی بدون نیاز به اینکه خود کابر به پشت بام برود،. این کولر قابلیت دور معکوس را دارد یعنی از کولر می توان به عنوان هود نیز استفاده کرد. نکته قابل توجه در این کولر حذف قطعات مکانیکی اعم از شفت فولی و تسمه می‌باشد به گفته فرهادی این محصول برای ما جدید است اما سال‌ها در آمریکا و استرالیا استفاده می‌شده و نیرو تهویه البرز با مهندسی معکوس موفق به تولید آن گردیده است.

از دیگر محصولات جدید نیرو تهویه البرز می‌توان به فن سیرکوله، کولرهای سلولزی پلیمری و جت هیترهای برقی اشاره کرد. در حال حاضر اين شركت تامين كننده تجهيزات گرمايشی و سرمايشی مورد نياز صنعت کشاورزی، مرغداری ، دامداری، گلخانه‌ها و سالن‌های صنعتی در داخل و خارج از كشور است و همان‌طور‌که اشاره شد در عرصه تجهیزات خانگی نیز قدم برداشته است.

به گفته مدیر بازاریابی و فروش شرکت نیرو تهویه البرز، این شرکت با دارا بودن شبکه گسترده فروش و خدمات پس از فروش در سراسر کشور در حال حاضر صادرکننده محصولات خود به بسیاری از کشورهای همجوار و خاورمیانه از جمله روسیه، آذربایجان، ترکمنستان، ازبکستان، ارمنستان ،ترکیه، قزاقستان و عراق می‌باشد.

وی ضمن اشاره به وضعیت بحرانی اقتصاد گفت: اگر شرایط اقتصادی اجازه دهد فعالیت و تولید می‌کنیم اما شرایط به شدت سخت شده، چرا که تامین قطعات و مواد اولیه مشکل شده است. باید به یاد داشته باشیم که دنیا به ارتباطات نیاز دارد. هر محصول و خدماتی نیاز به بازار خارجی دارد حتی اگر صددرصد محصول در داخل تولید شود باز هم برای صادرات به بازار خارج نیاز داریم.

به گفته فرهادی، غرفه نیرو تهویه البرز در طی نمایشگاه میزبان پیمانکاران و انبوه‌سازان و متخصصین صنعت ساختمان بوده است.

 راهکاری برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در صنعت تهویه مطبوع

شرکت «هوارام» از دیگر حاضران در نمایشگاه بود. این شرکت عضو هلدینگ شرکت تولیدی و صنعتی انرژی است و مدیریت آن را میثم فقیهی بر عهده دارد. هوارام هواسازهای آپارتمانی را تولید می‌کند که به گفته فقیهی در نوع خود در کشور منحصر‌به‌فرد است. وی به ویژگی‌های این محصول اشاره کرد و گفت: این هواساز بر طبق شرایط آب‌و‌هوایی کشور طراحی شده است چرا که در ایران، فصول میانی داریم مثل بهار و پاییز که هوا معتدل و خشک است. در و‌اقع ما در سیستم تهویه مطبوع برای فصول میانی راهکار مشخصی نداریم و این دستگاه در فصول میانی نقش آفرینی می‌کند؛ به‌طوری‌که با حداقل میزان مصرف انرژی، تهویه مطبوع کاملی را فراهم می‌آورد. اساس کارکرد فصول میانی سیستم سرمایش تبخیری است در واقع مثل یک کولر آبی پیشرفته و مدرن است که با مصرف برق حتی کمتر از نصف یک کولر آبی می‌تواند سرمایشی مطبوع‌تر از چیلر را یا سیستم‌های تراکمی را در فصول میانی ایجاد نماید. این محصول در کل ایران کاربرد دارد اما در هشتاد درصد مناطق ایران کاربردی‌تر است.

مدیرعامل هوارام، ضمن اذعان به این موضوع که تحقیق و توسعه‌ نقش مهمی در شرکت‌شان دارد، افزود: محصول تولیدی دیگر ما داکت فن‌کوئل هیبریدی است؛ این فن‌کوئل علاوه بر اینکه به چیلر وصل می‌شود می‌تواند به‌وسیله سیستم سرمایش تبخیری، به‌صورت مستقل نیز تهویه مطبوع را در آپارتمان‌ها ایجاد کند. یعنی در برخی زمان‌ها که چیلر کامل خاموش است این دستگاه می‌تواند مستقلا کار کند و این محصول نیز در نوع خود حتی در جهان منحصر‌به‌فرد است.

عضو دیگر هلدینگ انرژی شرکت کولانسل، بزرگترین تولیدکننده پد سلولوزی در خاورمیانه است که در حال حاضر در پاکستان شعبه و کارخانه تولیدی دارد. به گفته فقیهی، این پدها توانسته نیمی از بازار خاورمیانه را از آن خود کند و هوارام و شرکت انرژی از این پدها در تولیدات خود استفاده می‌کنند.

وی در پایان به علاقه‌مندی خود به مبحث هواشناسی و تاثیر مهمی که این مبحث می‌تواند بر صنعت تهویه مطبوع کشور بگذارد پرداخت: با کمک شرکت انرژی، اولین ایستگاه هواشناسی خصوصی را در کشور نصب کردیم که در صنعت تهویه مطبوع می‌تواند بسیار نقش‌آفرین باشد. طبق آماری که داریم مهندسین این رشته اطلاع ناقصی از درجه هوا در سطح شهرها دارند. به عنوان مثال، در شهر تهران ایستگاه مهرآباد ایستگاه مرجع است؛ در‌حالی‌که از شمال تا جنوب تهران حدود ۸ درجه اختلاف دما داریم. این اختلاف دمایی سبب می‌شود که مهندسین تاسیسات ما نتوانند اطلاعات درستی داشته باشند و مثلا ممکن است یک مهندس در شمال تهران بر اساس اطلاعات مهرآباد، ظرفیت را دو برابر محاسبه کند. در حال حاضر در حال گسترش این ایستگاه‌ها هستیم و سعی داریم اطلاعات دقیقی را در اختیار مهندسان مشاور قرار دهیم و به روند بهینه‌سازی مصرف انرژی کمک نماییم.

ما شرکتی دانش‌محور در صنعت تاسیسات هستیم

شرکت «سپند تهویه»، بابیش از دو دهه فعایت درزمینه طراحی و تولید انواع دستگاه‌های تهویه مطبوع جهت مراکز صنعتی، مسکونی و تجاری تاسیس گردید و طی این سالیان، انواع دستگاه‌های تهویه مطبوع اعم از چیلرهای آبی و هوایی، پکیج یونیت، هواساز،ایرواشر، کندانسور هوایی، برج خنک‌کن گالوانیزه و فایبرگلاس، پکیج و ایرواشر خانگی، یونیت هیترو فن‌کوئل را به بازار ارائه کرده است.

به گفته وحید بلوطی، این شرکت برای اولین بار در ایران و خاورمیانه در سال ۱۳۷۳، برای واگن‌های مسافری، سیستم‌های تهویه مطبوع تولید کرده است. مدیرعامل سپند تهویه افزود: ما شرکتی دانش‌محور هستیم و ازابتدای امر بر روی تولید محصولات نوین تمرکز کردیم که این امر نیاز به  پشتوانه قوی برای طراحی دارد که خوشبختانه دارای این پشتوانه هستیم و به همین دلیل ریسک کمی در هنگام تولید داریم و با خیالی آسوده محصولات خود را با کیفیت بالای مواد اولیه به جامعه مصرف‌کننده عرضه می‌نماییم.

از مدیر عامل سپند تهویه در رابطه با تنوع بالای محصولات تولیدی‌شان جویا شدیم. وی افزود این تنوع به دلیل کم بودن تیراژ تولید در کشوراست که نشات گرفته از وجود تعداد بالای محصولات اروپایی و آمریکایی و چینی و استقبال مردم از آنهاست. بلوطی اذعان کرد: مجبور هستیم برای سر پا ماندن کارخانه بر تنوع محصولات بیفزاییم! همچنین با توجه به سیاست‌های کنونی و عدم امکان صادرات و جذب سرمایه گذارهای خارجی، تنها باید به پوشش بازار داخلی فکر کنیم هر چند توان سرمایه‌گذاری بیشتر در زمینه تولید را نیز درحال حاضرنداریم که متاسفانه این امرنیزبه تولیدات با کیفیت و خلاقیت پایین‌تر منجرخواهد شد.

وی نمایشگاه امسال را خوب ارزیابی کرد وافزود سفارش برای خرید نسبت به سال گذشته بیشتر بوده است شاید به این دلیل که مشتریان نگران گران‌تر شدن و محدودتر شدن محصولات در آینده هستند. آرزوی این فعال صنعت تهویه و تاسیسات کشور، افق روشن تری برای کشور و صنعت بود.

در صنعت عایق کشور حرف اول را می‌زنیم

با افزایش هزینه انرژی، اهمیت صرفه‌جویی در مصرف انرژی در کشور بیشتر به چشم می‌آید. به گفته مدیر کارخانه عایق رطوبتی، شرکت «پشم شیشه ایران» که اولين و بزرگترين توليدكننده عايق‌های حرارتی و صوتی (پشم شیشه) و اولين توليد‌كننده عايق رطوبتی پيش ساخته با نام تجاری ايزوگام در ايران است، با شعار «مهار انرژی مهارت ماست» محصولات خود را در اختیار مشتریان و نمایندگان فروش خود قرار می‌دهد تا در راستای جلوگیری از اتلاف انرژی صرف گردند.

داوود خمسه افزود: شرکت پشم شیشه ایران با استفاده از دانش فنی شركت سنت گوبن فرانسه و اونرزكورنينگ آمريكا در سال ۱۳۴۶ در تهران گشايش يافت و بیش از ۵ دهه از فعالیتش می‌گذرد. هم‌اکنون کارخانه تولیدی عایق حرارتی در شهر شیراز و کارخانه عایق رطوبتی در شهر صنعتی اشتهارد کرج واقع است.

وی به ویژگی‌های عایق‌هایشان اشاره کرد و گفت: استحکام کششی بالا، پایداری حرارتی و انعطاف‌پذیری بسیار زیاد انواع عایق رطوبتی ایزوگام، آنها را برای کلیه کاربری‌ها اعم از ساختمان‌ها و ابنیه مختلف، تونل، استخر، پل و سرویس‌های بهداشتی، جهت عایق‌بندی رطوبتی، به‌صورت تک لایه یا ترکیبی از لایه‌ها مناسب نموده است و همچنین پوشش کاری خطوط انتقال سیالات جهت محافظت آنها از خوردگی و پوسیدگی در اثر عوامل جوی و رطوبت یا محیط‌های شیمیایی با استفاده از لایه مناسبی از محصولات ایزوگام به خوبی میسر است.

همان‌طور‌که شاهد هستیم، در زمینه ایزوگام در ایران شرکت‌های بسیاری فعال هستند. خمسه با اظهار تاسف از اینکه برخی از این شرکت‌ها از اعتبار و برند پشم شیشه ایران سوءاستفاده می‌کنند و محصولات تولیدی خود را به فروش می‌رسانند گفت: با توجه به اینکه حفظ کیفیت از اصول شرکت ما است، همچنان بازار هدف خود را در دست داریم و از چشم‌اندازهای آتی شرکت به دست آوردن بيشترين سهم بازار كشور در عايق‌های حرارتی و رطوبتی می‌باشد. وی خاطرنشان کرد که «ایزوگام» نام تجاری شرکت پشم شیشه ایران است ولی آنقدر مصطلح شده که همه به اشتباه از آن به جای «عایق رطوبتی» استفاده می‌کنند. خمسه در رابطه با عایق حرارتی یا همان پشم شیشه نیز گفت: در این زمینه تعداد فعالان  و تولیدکنندگان در کشور اندک است اما باز هم به خاطر کیفیت بالایی که داریم، برای خود رقیبی نمی‌بینیم.

مدیر عامل کارخانه عایق رطوبتی، با اظهار نگرانی از نوسانات نرخ ارز در بازار و در نتیجه آن سخت شدن واردات مواد اولیه ضروری مانند فویل آلومینیوم، به مشکل شرکت در قیمت‌گذاری محصولات تولیدی خود برای بازار مصرف اشاره کرد.

در حال حاضر عراق، افغانستان، قطر و برخی کشورهای آفریقایی جزو واردکنندگان عایق‌های شرکت پشم شیشه ایران هستند و به گفته خمسه برای صادرات به اروپا و آمریکا باید به بسته‌بندی محصولات نیز توجه نمایند؛ چرا که رقبای بسیاری در جهان دارند.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید