میعادگاهی برای فعالان حوزه تاسیسات کشور
به تازگی یکی از بزرگترین فعالیتهای اقتصادی و رویدادهای مهم در عرصه صنعت تاسیسات کشور را پشت سر نهادیم؛ سیزدهمین دوره از نمایشگاه بینالمللی تاسیسات و سیستمهای سرمایشی و گرمایشی تهران به تاریخ ۲۵ تا ۲۸ مهر ماه.
بسیاری در نمایشگاه حضور یافتند و سعی کردند توانمندی خود را به بهترین وجه ممکن به نمایش بگذارند و یا بهعنوان بازدیدکننده بیشترین استفاده را از دیدار آن به دست آورند. احتمالا شما هم جز یکی از این دو دسته بودهاید.
حال بیایید واقعیتها و آنچه که گذشت را با هم رصد کنیم، ببینیم و بشنویم تا شاید اندوختهای شود برای راهی که در پیش داریم؛ راهی که مقصد آن رشد و اعتلای صنعت تاسیسات در کشور و جهان است.
تعداد شرکتهای حاضر در این دوره از نمایشگاه بیشتر از سالهای قبل بود؛ بهطوریکه چند سالن به فضای نمایشگاه اضافه شده بود و این موضوع دلگرمی زایدالوصفی را برای دوستداران این صنعت مهم و کلیدی به همراه دارد.
این دلگرمی وقتی بیشتر میشود که بدانید حضور شرکتکنندگان خارجی در این دوره به مراتب بیشتر از چند دوره قبل بود؛ آن هم حضوری فعال و مشتاق به همکاری با تولیدکنندگان کشورمان.
تا حدودی که میتوان گفت محسوس بود، شرکتها با توجه به نوع فعالیتشان در سالنهای مختلف تفکیک شده بودند؛ البته این روال چند سالی است که شروع شده اما هنوز جای کار بسیار دارد.
برخیها مانند شرکت «تهویه نیکان پارس» به برگزاری کارگاه آموزشی در محل غرفه اهتمام ورزیده بودند و برخی هم مانند شرکت «تهویه»، مراسم جشن سالگرد تاسیس شرکت را در نمایشگاه به انجام رساندند.
در این نمایشگاه هم مانند سایر نمایشگاهها، غرفههایی که سامانههای هوشمند ساختمان را ارایه می کردند، شلوغ و پربازدید بودند -هر چند تعدادشان از دو یا سه غرفه تجاوز نمیکرد- و این نشان از تمایل و روی آوردن مردم به استفاده از این فنآوری نو دارد.
با تمام این وجود، نمایشگاه سیزدهم به نسبت دورههای گذشته نمایشگاه میزان بازدید کمتری را شاهد بود، باستثنای روز اول که جمعه بود و میزان بازدید مناسب بود، نمایشگاه در روزهای بعد تقریبا خلوت بود؛ متوجه شدن این موضوع برای شخصی که دورههای گذشته نمایشگاه را تجربه کرده باشد، کار سختی نبود.
البته این یک روی قضیه بود؛ هر چند میزان بازدید کمتر شد، اما این بازدیدها تخصصیتر گردید و در نهایت به بالا رفتن راندمان نمایشگاه انجامید. اکثر غرفه داران از اینکه میزان بازدید کمتر اما بازخورد بیشتری داشتهاند رضایت خاطر داشتند و آن را مثبت ارزیابی کردند.
برگزاری چهارمین دوره از همایش تهویه و بهداشت صنعتی که تحت حمایت دانشگاه صنعتی شریف است و بار علمی و کاربردی بالایی دارد و علاوه بر سخنرانی مسئولان و متخصصین امر، کارگاههای آموزشی و مبحث ارایه مقاله را در بر داشت، از ویژگیهای بارز این دوره از نمایشگاه بود. این امر به ارتقای سطح کیفی یک نمایشگاه کمک شایان توجهی مینماید.
اگر در این مجال با ما همقدم شوید و سری به شرکتهای حاضر در نمایشگاه بزنید، با حال و هوای امسال نمایشگاه بیشتر آشنا خواهید شد.
از نوآوریهای جدید بیشتر بدانیم
«گزینه صنعت تاسیسات» در نمایشگاه امسال از بوستر پمپ مجهز به آی تی رونمایی کرد. این شرکت بیشتر از یک دهه است که به طراحی و ساخت بوستر پمپهای آبرسانی و آتشنشانی میپردازد.
از معاون اجرایی شرکت درباره این محصول جدید پرسیدیم. وی چنین توضیح داد: با توجه به اینکه بوستر پمپها در موتورخانهها استفاده میشوند و دسترسی به آنها و نگهداری و ارتقا مشکل است، از طریق اینترنت کنترل میشوند و در واقع هر نوع تغییر در نرمافزار و ارتقای برنامهها در آنها به راحتی امکانپذیر خواهد بود.
غلامرضا خبازی ادامه داد: این بوستر پمپهای مجهز به آی تی در سامانههای آتشنشانی هم استفاده میشوند.
با توجه به اینکه آتشسوزی در هر ساختمانی ده یا بیست سال یکبار اتفاق میافتد و پمپها در این مدت زمانی کار نمیکنند، احتمال خراب شدن و اصطلاحا گریپاژ کردن آنها زیاد است و زمانی هم که لازم هستند کار نمیکنند.
حدود ۸ سال پیش، یک ریز تکنولوژی را در آن استفاده کردیم – این محصول قبلا در آمریکا اختراع شده بود و ما در ایران با استانداردهای آمریکا تولید کردیم- بدینصورت که هفتهای یکبار به مدت ۵ دقیقه به صورت خودکار روشن میشوند و خود را سرویس می کنند و اگر احیانا ایرادی داشته باشند با آژیر یا چراغ چشمکزن اعلام مینمایند.
خبازی اشاره نمود که همیشه سامانههای نوظهور را در بوستر پمپهای خود لحاظ کردهاند؛ برای اولین بار در کشور و جهان ثبت اختراع بوستر پمپهای آبرسانی دور متغیر را داشتهاند. به گفته وی این نوع بوستر پمپ مزیتهای بسیاری دارد؛ یکی از مهمترین ویژگیها صرفهجویی در مصرف برق و انرژی است، بهطوریکه ۷۰ درصد مصرف برق را در پمپهای آبرسانی کاهش میدهد و این مقدار در عمل ثابت شده است. همچنین استهلاک کمتری دارند و منبع دیافراگمی نیز در آنها حذف شده است.
از معاون اجرایی شرکت جویا شدیم که مصرفکنندگان از این محصولات استقبال به عمل آوردهاند: بله، در حدود ۲۰۰ نقطه از بوستر پمپ آتشنشانی دور ثابت استفاده میشود و بیش از چند هزار بوستر پمپ دور متغیر آبرسانی نیز در حال استفاده است. علاوه بر آن در حال حاضر اکثر مصرفکنندگان، بوستر پمپهای دور ثابت خود را به دور متغیر تبدیل میکنند.
وی درباره نمایشگاه امسال به تفاوت محسوسی که قابل درک است اشاره کرد و گفت: حضور شرکتهای بینالمللی خارجی بسیار چشمگیر است. چندین شرکت خارجی به غرفه ما آمدند و خواستار همکاری بودند.
استانداردهای جهانی را کسب کردهایم، اما استاندارد ایران را نه !!!
این موضوع باید نهادینه شود که وقتی فنآوری جدیدی به بازار میآید که نسبت به سامانههای پیشین خود کارایی بهتری دارد، از آن استفاده گردد. این عمل در درازمدت به نفع تولیدکننده، مصرفکننده و کل جامعه است.
مصداق امروزه این امر، سامانههای گرمایشی تابشی است که خوشبختانه هر روز به فعالان این عرصه در کشور افزوده میشود. به سراغ شرکت «فاران تابش»، از تولیدکنندگان این سامانه که اختراعی هم در این زمینه دارد رفتیم.
از مدیر فنی شرکت خواستیم تا در رابطه با عملکرد این سامانه توضیح دهد: «ضعف سامانههای گرمایشی متداول این است که گرما را به طور یکنواخت پخش نمیکنند و فضای نزدیکتر به سامانه بیشتر گرم میشود. گرما نیز به دلیل خاصیتی که دارد بالا میرود، اما جایی که ما میخواهیم گرم باشد پایین است. عملکرد سامانه گرمایشی تابشی نقطه مقابل این عمل است و گرما را به سمت پایین هدایت مینماید و تمام فضای مورد نظر را نیز بهطور یکنواخت گرم میکند. در نتیجه شاهد گرمای بسیار مطلوبی خواهیم بود».
این سامانه هنوز درابعاد کوچک و برای کابرد مسکونی تولید نگردیده است و انواعی مانند لولهای، سرامیکی، تابشی برقی دارد. جالب است که بدانید بخاریهای کوچک برقی که در قدیم استفاده می شدند در واقع نوعی از سامانه تابشی برقی بودند.
مهندس محمد سعید رستمی به دیگر مزایای این دستگاه اشاره نمود: «انرژی این دستگاه با گاز تامین میشود و تنها حدود ۸۰ وات مصرف برق دارد و در عمل راندمانی حدود ۸۵ درصد دارد؛ کم هزینهترین گزینه برای گرمایش مکانهای بزرگ است و آلایندگی بسیار ناچیزی در بر دارد».
وی به اختراع شرکت فاران تابش اشاره نمود: «در حال حاضر شرکتهایی در سطح کشور در این زمینه فعالیت میکنند و حدود ده سال است که این فنآوری را به ایران وارد کردهاند، اما به طور قطع همگی واردکننده یا در بهترین حالت مونتاژکننده تحت لیسانس هستند. این در حالی است که ما نه تنها دستگاه و بُرد الکترونیکی آن را تولید میکنیم، بلکه ریموت کنترلی هم برای آن تعبیه کردهایم که از راه دور و نزدیک و از طریق اینترنت و تلفن همراه و … میزان شعله را کم و زیاد میکند؛ این فنآوری برای اولین بار در کشور مورد استفاده قرار گرفته است».
فاران تابش در تولید خود ایراد تمام سامانههای خارجی را حذف کرده و دستگاه ایرانی را تولید کرده است که از لحاظ کیفیت قابل رقابت با نمونههای خارجی است و قیمت کمتری هم دارد. وی به یک مثال ملموس پرداخت و اذعان نمود که یک دستگاه با طول هشت متر قابلیت گرم کردن ۲۰۰ متر فضا را داراست که هزینه نمونه خارجی آن حدود ۴ میلیون و پانصد هزار تومان میباشد، درحالیکه قیمت دستگاه در شرکت فاران تابش ۳ میلیون و دویست هزار تومان است.
اما در کمال تعجب هنوز خیلیها فکر میکنند که این سامانه همان سامانه خورشیدی است!!! دغدغه اصلی رستمی معرفی صحیح این سامانه همراه با موارد علمی آن و در نتیجه بالا رفتن اطلاعات مردم در این رابطه و جا افتادن مفهوم واقعی این دستگاهها است.
واقعیت این است که این اتفاق مهم جز با حمایت ارگانهای دولتی روی نخواهد داد. به گفته این تولیدکننده مشکل اساسی این است که در ایران به تولیدکننده بهای لازم داده نمیشود؛ وی گفت: «ما حتی موفق به دریافت استاندارد از سازمان استاندارد کشور نگشتهایم؛ فقط به این دلیل که محصول ما را نمی شناسند. درحالیکه بهترین استانداردهای اروپا را کسب کردهایم».
از یاد نبریم که در بسیاری از اصناف، وزارتخانه یا سازمانی برای نظارت و رتبهبندی تولیدات وجود ندارد که متاسفانه نتیجه آن زیر سوال رفتن تولیدات با کیفیت توسط تولیدات فاقد کیفیت است. صنف فعالان سامانه گرمایش تابشی نیز از این قاعده مستثنی نیست.
یک تیر و پنج نشان
معمولا بحث عایق و عایقکاری در مورد کانال و موتورخانه و پنجره و در و دیوار … به کار میرود، اما شرکتی در نمایشگاه حاضر بود که در زمینه عایقکاری نما فعال است و به تولید دکوراتیوهای عایق صوت و حرارت و رطوبت در نمای ساختمان میپردازد.
شرکت «نماسازان امروز» محصولات دیگری مانند کامپوزیت که بیشتر برای ساختمانهای تجاری کاربرد دارد، ساندویچ پنل، ورق گالوانیزه که برای سقف کاربرد دارد، کانکس و کانال از پیش عایق شده را نیز در کارنامه کاری خود دارد.
مدیر بازاریابی شرکت درباره دکوراتیوهای تولیدی که در کشور انحصاری است چنین گفت: دکوراتیوی که برای نما استفاده میشود از جنس پلی اورتان است که عایق بسیار مناسبی میباشد؛ در عین حال زیبا است و در رنگهای مختلف و طرحهای سنگ، چوب و … تولید میگردد و به سهولت قابل نصب است. همچنین به دلیل سبک بودن، در عین حال که نما عایق میشود، وزن ساختمان هم پایینتر میآید. از لحاظ قیمت هم قابل رقابت با محصولات مشابه است.
این یعنی یک تیر و پنج نشان؛عایقسازی، زیباسازی، سرعت اجرای بالا، سبکسازی و پرداخت هزینه کمتر.
حال این محصول با این همه مزایا چقدر در میان مصرفکنندگان شناخته شده است و حضور در نمایشگاه تا چه میزان به این امر کمک میکند؟ مصطفی موسوی در پاسخ به این سوال بیان نمود: اگر اختصاصی درباره محصول دکوراتیو صحبت کنیم، حدود ۶ سال است که مراحل تولید آن را آغاز کردهایم، اما از آنجاییکه انحصاری است، کمی شناساندن آن مشکل مینماید؛ به هر حال محصول جدیدی است و واقعیت این است که مردم بیشتر دنبال محصولات سنتی هستند.
با این وجود در برخی شهرستانها مثلا قم به طور وسیع استفاده میشود و مطمئنا مشاهده مزایای استفاده از آن، استقبالهای بعدی را به همراه خواهد داشت. در حال حاضر بیشتر مشتریان ما، انبوهسازان هستند و امیداواریم در آینده علاقهمندان بیشتری را شاهد باشیم و یقینا حضور در این نمایشگاه و نمایشگاههای حوزه صنعت ساختمان، به این امر و تثبیت برند ما کمک خواهد نمود.
کدام یک؟ جذبی یا تراکمی
روز سوم و اوایل صبح بود و سالنها تقریبا خلوت، اما غرفه «نیما تهویه آرا» از این قاعده مستثنی بود و بازدیدکنندگان زیادی را جذب کرده بود. به همین دلیل با سرپرست واحد فنی شرکت به گفتگو نشستیم.
امیر بابایی گفت: این موضوع احتمالا به تنوع، نما و سایز دستگاهها مربوط است؛ برای مثال چیلر هوایی با ظرفیت ۳۰۰ تن را به نمایشگاه آوردهایم؛ اتفاقی که کمتر در نمایشگاه میافتد. دستگاه هواساز هایژنیک را هم در غرفه داریم که مناسب صنایع داروسازی، صنایع مخابراتی و … است. بحث جدیدی هم داریم به نام بازیابی انرژی که سامانه آن را به نمایشگاه آوردهایم.
نیما تهویه آرا تولیدکننده انواع هواساز، برج خنککننده، پکیج یونیت، چیلر از نوع تراکمی و … است؛ تفاوت بین چیلرهای جذبی و تراکمی و ارجحیت بین کاربرد آنها، مدتها است که مورد بحث است. نظر سرپرست واحد فنی نیما تهویه آرا در اینباره جالب بود: این موضوع بحث کارشناسی میطلبد و برای هر پروژهای فرق دارد. به هر ترتیب شرکت ما چیلر تراکمی (آبی و هوایی) با ظرفیت تا ۴۰۰ تن تولید میکند.
گاهی محدودیتهایی از لحاظ نصب و جانمایی چیلر وجود دارد و امکانات پروژه مثل آب و برق و گاز نیز در پروژههای مختلف متغیر است.
اما میتوان گفت که سامانههای بخار و آبگرم طول عمر بالاتر و همینطور COP بالاتری نسبت به سامانههای جذبی دارند. بنابراین سامانههای تراکمی- هوایی و تراکمی – آبی مصرف انرژی کمتری دارند.
در ارتباط با مصرف آب نیز چیلر جذبی مصرف آب بالایی هم دارد و در کشور ما که محدودیت منابع آبی داریم مناسب نیست و حتی تراکمی آبی (در کل چیلر آب خنک) نیز شامل این عیب است.
در شهرهایی مثل مشهد چیلر تراکمی- هوایی کاربرد دارد (کندانسور چیلر با هوا خنک میشود) که البته گاهی محدودیت برق برای این نوع چیلرها پیش میآید.
در کل میتوان گفت چه در خرید و چه در راهبری تا ظرفیت ۳۰۰ تن کفه ترازو به سمت استفاده از چیلر تراکمی اما در ظرفیت بالاتر استفاده از چیلر جذبی توجیه اقتصادی دارد.
برخلاف نظر اکثریت، بابایی معتقد بود که نمایشگاه تاسیسات بازدیدکننده غیر تخصصی زیادی دارد. اما با این حال غیر از روز اول –جمعه- در روزهای دیگر نمایشگاه نسبت بازدید متخصصین ومرتبطان صنعت تاسیسات به عموم بسیار بیشتر بود.
خارجیها بازار ایران را از دست نمیدهند
یکی دیگر از غرفههای نمایشگاه که بسیار مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفته بود، شرکت «آلیاژگران دنیای کنترل» بود که در حوزه ترموستات اتاقی، فنکویل مستغرق، سنسور (فشار، رطوبت، دما، کیفیت هوا) و ترانسمیتر، دمپرموتور۲ تا ۳۵ نیوتن، شیرآلات، فنکویل، هواساز، روغن داغ، رادیاتور و خطوط بخار، رله و اینورتر، کنترلر چیلر و هواساز، ارایه خدمات جهت طراحی، تامین، مشاوره و اجرای سیستمهای کنترل هوشمند ساختمان BMS و در نهایت تجهیزات تهویه و تهویه مطبوع، درجه حرارت بالا و قابلیت ضد انفجار فعالیت میکند.
مهندس کوروش اکبری مدیر فروش و بازرگانی شرکت آلیاژگران دنیای کنترل، اظهار داشت: تجهیزاتی که وارد میکنیم تجهیزات کنترلی است که در کنترل هوشمند ساختمان مصرف میشود، همچون کنترل سامانههای سرمایشی و گرمایشی سامانههای اعلان حریق سامانههای کنترل روشنایی، سامانههای مدار بسته و دوربینهای مدار بسته.
وی ادامه داد: محصولات زیمنس به جهت عملکرد و کیفیت بالا مورد توجه بازار ایران است، ضمن اینکه این محصولات دارای استاندارد CE اروپا هستند. البته از آنجاییکه شرکت زیمنس در تمام شاخههای BMS و صنعت کنترل ساختمان و کنترلهای صنعتی فعالیت میکند، هر ۵ سال یکبار ورژن جدید محصولات خود را عرضه میکند. از این رو مصرفکننده میتواند قطعات جدید را روی دستگاه قدیمی نصب کنند. در غیر این صورت زیمنس ۱۰ سال خدمات پس از فروش دارد. بیشک یکی از ویژگیهای زیمنس ابداعگر بودن یکسری متدهای روز دنیا است.
مهندس اکبری با اشاره به زمان برگزاری نمایشگاه، گفت: یکی از مشکلات این نمایشگاه زمان برگزاری آن است چرا که برای بسیاری از بازدیدکنندگان مقدور نیست در ساعتهای اداری از نمایشگاه بازدید کنند. از این رو سبب میشود، نمایشگاه بازخورد مناسبی نداشته باشد.
وی در پایان با بیان اینکه حضور کشورهای اروپایی در نمایشگاه باید پر رنگتر شود، اظهار داشت: خارجیها به هیچ عنوان بازار ایران را از دست نمیدهند، چراکه بازار بزرگی در ایران است؛ وجود سکوهای نفتی و صنایع اماده به اشتغال در ایران انگیزه اصلی شرکتهای خارجی است. شرکتهای ایرانی باید کاری کنند که خودشان شرکتها را انتخاب کنند، نه اینکه انتخابمان کنند. از این رو بازار را نباید به چینیها و کرهایها بدهیم، بلکه باید از کشورهای اروپایی دعوت کنیم و اتاقهای بازرگانی آنها را روانه ایران کنیم.
چای و غذا با طعم خورشید
این روزها در بخشهای تاسیساتی و ساخت خانههای سبز خبرهای گوناگونی از بهکارگیری انرژیهای نو و خورشیدی میخوانیم و میشنویم. امروزه بهترین راهکار برای تامین آبگرم مصرفی در ساختمانهای اداری و تجاری که نیاز به استفاده از آب گرم پر حجم و طولانیمدت (مانند دوش حمام) ندارند، بهرهگیری از سیستمهای همیشه پایدار آبگرمکن خورشیدی است.
باوجود آنکه در داخل کشور شرکتهای بسیاری درحوزه انرژیهای نو فعالیت میکنند، تعداد محدودی در نمایشگاه تاسیسات حضور داشتند و توانستند محصولات جدیدی را عرضه کنند.
شرکت پلار که از قدیمیترین شرکتها در حوزه ساخت انواع آبگرمکن است، یکی از شرکتهای پیشرو در ساخت آبگرمکن خورشیدی و دیگر محصولات انرژی خورشیدی است که در سیزدهمین نمایشگاه تاسیسات و تجهیزات سرمایشی و گرمایشی حضور چشمگیری داشت.
مهندس عباس رحیمی مدیرفروش شرکت پلار با تاکید بر اهمیت و کاربرد انرژی خورشیدی گفت: شرکت پلار با ساخت محصولات خورشیدی توانسته تاثیر فراوانی در فرآوری از انرژیهای نو داشته باشد.
وی به مزایای آبگرمکن خورشیدی سولار اشاره کرد و اظهار داشت: بیپایان بودن منبع انرژی این دسته از آبگرمکنها، امن و بیخطر بودن آنها ، پاک و بدون آلودگی زیستمحیطی، رایگان و همیشه در دسترس و جایگزین مناسب جهت کاهش مصرف سوخت فسیلی، از مزیتهای بهکارگیری آبگرمکن خورشیدی است.
مهندس رحیمی ادامه داد:آبگرمکنهای خورشیدی پلار در دو دسته صفحه تخت (Flat plate) و لوله شیشهای خلا (Vacuum tube) تولید و عرضه میشوند. وجه نامگذاری این سامانهها، به نوع کلکتور (گردآورنده انرژی) بهکار گرفته شده در آن باز میگردد. همچنین در هر دو دسته سامانههای ترموسیفون و گردش اجباری-پمپی بهکار میروند.
امروزه بین بسیاری از مردم جا افتاده است که انرژی خورشیدی یک محصول لوکس است و بسیاری از اقشار جامعه توان خرید این محصول را ندارند. اما به گفته مدیر فروش این شرکت، در سالهای گذشته بسیاری از روستاهای ایران همچون روستاهای کرمان و فارس که به سوخت دسترسی نداشتند، کارت یارانه خود را وثیقه قرار میدادند و آبگرمکنهای انرژی خورشیدی را به صورت اقساط خریداری میکردند.
وی همچنین بیان داشت: یک خانوار ۵ نفره برای تامین آبگرم یک سالشان نیاز به دو کپسول گاز مایع دارند، درحالیکه با آبگرمکن خورشیدی میتوانند ۸۰ درصد آبگرم سالانه خود را تامین کنند.
رحیمی با بیان اینکه در سازمان نظام مهندسی کشور باید در این حوزه اطلاعرسانی و فرهنگسازی شود تاکید کرد: متاسفانه به دلیل عدم حمایت دولت شرکتهای محدودی روی انرژیهای نو فعایت میکنند و شرکت پلار باوجود ۶۰ سال قدمت از معدود شرکتهایی است که ۱۵ سال است در زمینه بهینهسازی مصرف انرژی و با هدف تبدیل سوخت همه روستاها از گازوییل به انرژیهای خورشیدی، فعالیت میکند.
گفتنی است شرکت پلار در این نمایشگاه از دو محصول خوراکپز خورشیدی و چایساز خورشیدی رونمایی کرد.
ابتکاراتی در زمینه پمپ
شرکتهایی که در صنف تولید پمپ هستند، معمولا پیشرفت در تولید این محصولات را کند میدانند و میگویند که امکان نمایش محصول جدید اندک است و کار خاصی در اینباره آن هم در بازه زمانی کوتاه نمیتوان انجام داد. اما «صنایع پمپسازی آزاد البرز» که حدود ۴ دهه است فعالیت مینماید به ارتقای کیفیت محصولات و تنوع تولیدات خود پرداخته است. آرش یوسفی در اینباره گفت: پمپهای تولیدی شرکت ما مصارف جدیدتری دارند و در ساختمانهای مسکونی، تجاری، اداری، برجها و … به کار میروند. همچنین مدتی است که تغییراتی در پمپهای سیرکوله داشتهایم که به مصرف برق کمتر منجر گردیده است.
در ارتباط با تنوع محصولات نیز مدیرعامل شرکت به پمپهای سیرکوله آب گرم شوفاژ مناسب برای مدارس اشاره کرد که کمی لرزش ایجاد میکنند اما قیمت کمتری دارند.
یوسفی بازدید را ضعیف دانست (این شرکت در فضای داخلی نمایشگاه غرفه داشت) و از آنجایی که روز اول که همزمان با روز جمعه بوده، میزان بازدید بهتر بوده است، درخواست داشت که روز پنجشنبه نیز مانند سالهای پیش در ایام نمایشگاه قرار گیرد.
وی به نقد از این نمایشگاه و همینطور سایر نمایشگاههای مرتبط با فعالیت شرکت پرداخت و اذعان نمود که اطلاعرسانی نمایشگاهها بسیار محدود است و متاسفانه در اکثر مواقع از برپایی آنها باخبر نمیشوم.
بشنوید از تازهنفسهای میدان
یکی از خوبیهای نمایشگاه این است که فقط قدیمیها و باسابقهها در آن حضور ندارند، بلکه میتوان جدیدترها را هم دید که آمدهاند تا خودی نشان دهند و قوی شروع کنند و این اتفاق نشان از پویایی صنعت دارد.
یکی از این شرکتهای جدید و با انگیزه که به گفته مدیرعامل آن تاکنون موفق هم عمل کرده است، شرکت «تهویه اورست» میباشد. حدود یک سال است که به این حیطه گام نهاده و به تولید چیلر، هواساز، برج خنککن، فن کویل میپردازد. به گفته عباس کاظمی در این نمایشگاه از طرح جدیدی از فن کویل نیز رونمایی کردهاند که مورد استقبال نیز واقع گردیده است. وی افزود: این فن کویل نصبی آسان و بیصدا دارد و در رنگها و سایزهای مختلف طراحی گشته است با قیمتی به نسبت کمتر از سایر فن کویلها.
وی در پاسخ به این سوال که در شرایط فعلی بازار و اقتصاد، شروع به کار تاسیسات توجیهی دارد و آیا توصیه میکند با این همه رقیب قدر، دیگران هم پا به میدان بگذارند گفت: بله، اگر امکانش را دارند حتما این اقدام را انجام دهند، البته قبل از شروع اطلاعات لازم را کسب نمایند. کاظمی ادامه داد: هر چند تهویه اورست، علیرغم اینکه توانسته خود را به مصرفکننده بشناساند و به شعار خود یعنی «کیفیت هدف نهایی محصولات ماست» پایبند باشد، موانعی هم در سر راه دارد که متاسفانه بزرگترین آن، تبلیغ منفی شرکتهای دیگر است که در مورد محصولات ما انجام میدهند. اما همینجا اعلام میکنم که این تبلیغات تطابقی با واقعیت ندارد، چرا که خود من سالها با سامانههای سرمایشی و گرمایشی برخورد داشتهام و سعی کردهام مواردی را که سرویسکار را اذیت میکند حذف و موارد مفید را به دستگاه اضافه نمایم.
هر چند کاظمی برای اولین بار بود که در این نمایشگاه شرکت میکرد، اما از بازدیدکنندگان پر و پا قرص دورههای قبلی است و نمایشگاه را قوی دانست، بهشرطیکه تمامی سالنها از امکانات یکسانی برخوردار باشند و همچنین در معرض دید بازدیدکنندگان قرار بگیرند.
رسوبزدایی بدون مواد شیمیایی
همانطورکه اشاره گردید نوآوریها و فنآوریهای جدید کشورهای اروپایی و حتی ایرانی در فضای نمایشگاه، مورد استقبال صنعتگران و دانشجویان زیادی قرار گرفت. به همین جهت شرکتهایی که از بُعد نوآوری
حرفی برای گفتن داشتند بیشتر مورد توجه بودند.
رسوبزدایی صنعتی الکترونیکی با امواج رادیویی، فنآوری است که در سالهای اخیر وارد ایران شده است. شرکت «رادین گستر سینا» یکی از شرکتهایی است که با هدف ارایه روشهای نوین رسوبزدایی غیر شیمیایی، فنآوری هیدروپت را از انگلستان به ایران وارد کرد و نماینده انحصاری این شرکت در ایران است. به گفته مهندس رهبر مدیرعامل این شرکت، فنآوری رسوبزدایی صنعتی الکترونیکی با امواج رادیویی از سال ۱۹۹۲ در دنیا وجود داشته است اما شرکت رادین گستر از سال ۱۳۸۶ با این نوآوری آشنا شد و از سال ۸۹ به صورت تخصصی و انحصاری روی این دستگاه فعالیت میکند.
وی با بیان اینکه این فنآوری میزان رسوبگذاری را پایین میآورد، بیان داشت: این ابزار روی لوله نصب میشود و نیاز به نگهداری اپراتوری ندارد. توان این دستگاه ۲۵ تا ۳۵ وات است و بین ۳۵ تا ۴۰ سال عمر مفید دارد.
رسوبزدایی صنعتی الکترونیکی با امواج رادیویی فنآوریی است که به سختیگیر نیاز ندارد و میتواند آب سخت را فرآوری کند. درواقع این فنآوری پتانسیل رسوبگذاری آب سخت را از بین میبرد. این دستگاه به دلیل راندمان بالایی که در عملکرد انتقال حرارتی گرما دارد توانسته حدود ۳۰ میلیون تومان هزینه گاز و ۳۲ میلیون تومان هزینه آب را پایین بیاورد.
مهندس رهبر با اشاره به اینکه ما در بازار ایران جایگاه خود را پیدا کردهایم بیان داشت: شرکت رادین گستر بازار تخصصی خود را دارد و در پالایشگاههای نفت و گاز، کارخانههای صنایع غذایی، صنایع سیمان، نیروگاههای تولید برق بخار یا سیکل ترکیبی، قالبهای مکانیکی تزریق مواد، شرکتهای آب و فاضلاب، سیستمهای تصفیه آب، کارخانههای ریختهگری و ذوب فلزها، کارخانههای داروسازی، شرکتهای خدماتی تاسیسات، منازل مسکونی، ویلاها، استخرهای عمومی و خصوصی، هتلها، مزارع صنعتی ، مراکز پرورش دام و طیور از تجهیزات هیدروپت استفاده میشود.
سامانههای لولهکشیGF
حضور شرکتهای اروپایی یکی از مزیتهای این نمایشگاه به شمار میرفت. ضمن اینکه حضور گسترده آنها سبب شده بود فعالان صنعتی برای کسب دانش فنی بالای آنها با این شرکتها تعامل پیدا کنند. یکی از شرکتهایی که استقبال خوبی از آن شد، شرکت «گسترش فنآوری سیستمهای لولهکشی ایرانیان» بود که به عنوان نماینده رسمی بخش تکنولوزی ساختمان شرکت جورج فیشر سوییس در زمینه تاسیسات مکانیکی ساختمان فعالیت دارد. این مجموعه کلیه لوله و اتصالاتی که در داخل ساختمان مصرف می شود وارد کشور کرده است. جدا از این موضوع در سیستمهای موتورخانهای و سیستمهای کنترلی و تمامی سیستمهای که مربوط به تاسیسات هستند قطعه و لوازم پیشرفتهای دارد.
مهندس روزبه کندی مدیرعامل این شرکت میگوید: سیستمهای لولهکشی+GF+ یکی از سه واحد تجاری شرکت جورج فیشر و تامینکننده جهانی پیشرو در صنعت پلاستیک و فلز است. فعالیت ما به طراحی، ساخت و بازاریابی سیستمهای لولهکشی برای انتقال امن و مطمئن مایعات و گازها اختصاص یافته است.
وی ادامه داد: سیستمهای لوله کشی +GF+دارای بیش از ۱۰۰ هزار محصول برای کاربردهای گوناگون و بازارهای تخصصی از لوله، اتصالات و شیرآلات تا ابزارهای اندازهگیری و فنآوریهای مربوطه به آنها است. همچنین در فنآوریهای ما، راهحلهای خاصی برای هرگونه کاربرد در انتقال مایعات و گازها در صنعت ساختوساز و تاسیسات آب و گاز وجود دارد.
گفتنی است سیستمهای لوله کشی GF راهحل مطمئن برای انتقال ایمن و قابل اعتماد از آب در سراسر جهان را ارایه میدهد.
وی با بیان اینکه جورج فیشر یک شرکت پیشرو در ارایه راهحلهای سامانه لولهکشی است، اظهار داشت: فنآوری به روز، مدرن و تولید روباتیک اتصالات، شیرآلات و لولهها در طیف گستردهای از کاربرد از منابع آب تا نقاط مصرف استفاده میشود. به عنوان مثال، بیش از میلیاردها اتصال پلیمری با استفاده از PVC-U در سیستمهای لولهکشی هزاران پروژه در بازارهای صنعتی تصفیه آب، شیمیایی، تولید انرژی، ساختوساز و کشتیها نصب شده است.
محصولی برای خوابگاههای دانشجویی
در این نمایشگاه شرکتهای زیادی در زمینه تولید انواع دیگ بخار حضور داشتند و محصولات خود را با فنآوریهای متفاوت عرضه کردند. «گروه صنعتی انصار» یکی از شرکتهای حاضر در محوطه باز نمایشگاه بود که تولیدات خود را همچون انواع دستگاههای حرارتی و تجهیزات تاسیساتی به نمایش گذاشته بود. به گفته امیر شهنام، مدیرعامل گروه صنعتی انصار آخرین رنج تولیدی دیگهای بخار این شرکت ۲۰ تن در ساعت بخار بوده و بیشتر در پروژههای دولتی مورد استفاده قرار گرفته است. یکی از محصولاتی که شرکت انصار دراین نمایشگاه برای اولین بار عرضه کرد دیگ آبگرم مستقیم بود که در کاهش مصرف سوخت مثمر ثمر است.
مدیرعامل این شرکت میگوید: سالهاست که در زمینه تولید دیگ آبگرم فعالیت میکنیم اما در محصول جدیدی که ارایه کردهایم بهجای آنکه برای گرم کردن هر هزار لیتر آب، ۹ لیتر مکعب گاز نیاز باشد، تنها ۵/۳ متر مکعب گاز در ساعت کافی است. در واقع حدود ۵۰ درصد در مصرف سوخت صرفهجویی داشتهایم. ضمن اینکه تعمیر و نگهداری دیگ آبگرم مستقیم بسیار ساده و مقرونبهصرفه است؛ به همین جهت اکثر خوابگاههای دانشجویی، پادگانها و… از این دیگ آبگرم استفاده میکنند.
برخی از شرکتهای حاضر در نمایشگاه همچون سالهای گذشته با مشکلاتی در زمینه جانمایی غرفهها روبهرو بودند. گروه صنعتی انصار نیز از این قاعده مستثنی نبود. به گفته مهندس شهنام استقبال مردم و اهالی صنعت تاسیسات از نمایشگاه بسیار بهتر از سال گذشته بود.ضمن اینکه از محصولات ما استقبال خوبی شد. اما به دلیل کمبود فضای غرفه و فضای کمی که در اختیار ما گذاشته بودند، نتوانستیم محصولات بیشتری را معرفی و عرضه کنیم.
با این دید تولید کنیم، که روزی خود از محصول خود استفاده خواهیم کرد
از دیگر حاضران در نمایشگاه شرکت «فراگردان پویا» بود که تولیدکننده برجهای خنککننده است. مدیر فروش شرکت به نوع فعالیتشان اشاره نمود و گفت: در طی سالهای اخیر شرکتهای زیادی به تولید برجهای خنککننده مبادرت کردهاند اما تفاوت ما با سایرین در این است که فقط برج خنککن تولید میکنیم و تخصص و تمرکز خود را روی این موضوع قرار داده ایم؛ همچنین خدمات پس از فروش خود را تقویت کرده و این امر توسط پرسنل آموزش دیده شرکت انجام میپذیرد.
مصطفی سهیلی به کیفیتهای متفاوت این محصول اشاره کرد و گفت: طراحی و تولید برج خنککن تکنولوژی خاصی را نمیطلبد و شاید همین موضوع سبب شده که بسیاری به این عرصه روی آورند. اما همان ریزهکاریهایی که وجود دارد سبب تفاوت محصول نهایی میگردد؛ به عنوان مثال نوع مواد اولیه، میزان استفاده از آن برای تولید فایبرگلاس و …
به ظواهر جدیدی که برجها یافتهاند و در شکلهای مکعب، بیضی و … تولید میشوند پرداخت و گفت: تغییرات نباید فقط در حد ظاهر باشد و باید به ارتقای کیفیت محصول و آسایش مصرفکننده نیز توجه جدی داشت و با این طرز فکر کار کرد که شاید خود و خانوادهمان روزی در همان پروژه که برج تعبیه شده است ساکن شویم.
مدیر فروش فراگردان پویا از نمایشگاه رضایت خاطر داشت و مخصوصا از حضور چشمگیر شرکتهای خارجی در نمایشگاه که منجر به همکاری نیز گردیده است، خشنود بود.
اما نقدی نیز داشت که به مجریان برگزاری نمایشگاهها مربوط نمیشود و مسئولین سالنها و نمایشگاه مخاطب آن هستند که در واقع نامنظم بودن خدمات جانبی نمایشگاه و هزینههای نامتعارف و بالای آن است.
نبوغی در ساختوسازها
حضور حدود ۶۰۰ شرکت در سیزدهمین نمایشگاه بینالمللی تاسیسات نشان از پربار بودن نمایشگاه بود. بازدید نسبتا خوب فعالان صنعتی در ایام نمایشگاه تاییدی بر این امر است.
در میان شرکتهای داخلی که در سالن حضور داشتند، شرکت «نبوغ سرمایش» یکی از شرکتهایی بود که در زمینه تولید انواع ساندویچ پانل و دربهای سردخانهای و تجهیزات فروشگاهی حضور فعال داشت.
فرهوده مهرپوی مدیر روابط عمومی نبوغ سرمایش با بیان اینکه این ساندویچ پانلها برای دیوار استفاده میشود، عنوان داشت: این ساندویچ پانلها جایگزین مناسبی برای آجر است.
به گفته وی، مقاومت مکانیکی این ساندویچ پانلها بالا بوده و ضریب انتقال حرارت بسیار پایینی دارد و انرژی داخل سالن را در خود حفظ میکند. ضمن اینکه به دلیل سبک بودن در هر شرایط آب و هوایی مورد استفاده قرار میگیرد و برای ساختوساز در مناطق کوهستانی و صعبالعبور مناسب است. از این رو این ساندویچ پانلها در زمان صرفهجویی میکند و در بهینهسازی مصرف سوخت مثمر ثمر است.
مهرپوی افزود: مزیتی که نبوغ سرمایش نسبت به دیگر رقبا دارد، دستگاههای تمام اتوماتیک و منطبق با استانداردهای جهانی است که سبب شده کیفیت محصولات بالا برود.
گرمای بیشتر با رادیاتورهای رنگارنگ
در میان انواع رادیاتورهای پانلی حاضر در نمایشگاه، رادیاتورهایی که در رنگهای مختلف و ابعاد کوچک بودند، خودنمایی میکردند. «شرکت هاتسون» که به گفته مسئولان این کارخانه بزرگترین کارخانه تولید رادیاتور پانلی در ایران است، نسل جدیدی از رادیاتورهای پانلی را تولید میکند.
سحر خانبابا، مدیر فروش این شرکت با بیان اینکه طراحی و تولید همه رادیاتورها توسط مهندسان شرکت انجام میگیرد، گفت: بیشتر رقابت رادیاتور پانلی با رادیاتورهای پرهای است.
به گفته وی بسیاری از شرکتها که در زمینه رادیاتور پانلی فعالیت میکنند فرایند تولیدشان یکسان است، اما آنچه که یک محصول را نسبت به محصول دیگر متفاوت میکند تفاوت در جنس و کیفیت آن است.
خانبابا با اشاره به اینکه رادیاتور پانلی از نظر فنی بازده گرمایی بالایی نسبت به رادیاتورهای پرهای دارد بیان داشت:همه رادیاتورهای پانلی دارای یک سطح یکپارچه هستند، اما تمایز رادیاتورهای پانلی شرکت هاتسون با سایر شرکتها رنگبندی رادیاتورها است که در مصارف مختلف استفاده میشود.
کانال سبز
در این نمایشکاه فنآوریهای زیادی توسط تولیدکنندگان ایرانی به معرض نمایش گذاشته شده بود. اما یکی از فنآوریهایی که مورد توجه بسیاری از بازدیدکنندگان قرار گرفت، کانال سبز شرکت «آراد تهویه
آرشام» بود که سالهای سال است این صنعت در اروپا به وفور یافت میشود. اکنون این شرکت به عنوان تنها مجری انحصاری داکتهای تاسیساتی (کانال سبز) خود را معرفی کرده است.
به گفته رضا گلستانی مدیر عامل شرکت آراد تهویه آرشام، پس از دو سال تحقیق و بررسی در حوزه فعالیت این نوع از داکتهای تاسیساتی از کشورهای تولیدکننده و مجری این نوع سامانهها همچون فرانسه، آلمان و آمریکا و نیز با وارد کردن ابزارآلات خاص این کار، شرکت آراد تهویه آرشام در این زمینه با همکاری شرکت پشم شیشه ایران اقدام به تولید و اجرای تخصصی این سامانه کرده است. از این رو پس از اتمام مراحل آزمایشی و انجام پروژههای شاهد، سامانه جدید داکتهای انتقال هوا را به بازار تاسیسات ایران معرفی میکنیم.
گفتنی است کانال سبز در مقایسه با سایر کانالهای رایج در برابر صدا، واکنش به حریق، سهولت در اجرا، ماندگاری، مقاومت مکانیکی و عملکرد حرارتی بسیار بالا است.
گلستانی با بیان اینکه این گروه از محصولات به منظور ساخت داکتهای تاسیساتی انتقال هوای گرم و سرد پروژههای عمرانی به کار میرود، بیان داشت: این صنعت در برابر رشد باکتری، قارچ و حشرات بسیار مقاوم و ایمن، بهداشتی و سازگار با محیطزیست است.
به گفته وی، باتوجه به باورهای نادرست درباره پشم شیشه، این محصول کاملا بهداشتی و بدون ریسک بر سلامتی انسان شناخته شده و از نظر طبقهبندی آژانس بینالمللی تحقیقات سرطان که وابسته به سازمان جهانی بهداشت است، پشم شیشه همگروه با سایر پشمهای معدنی (سنگ و سرباره) از نظر ریسک سلامتی در ردیف چای و کافئین قرار دارد.
مدیرعامل شرکت آراد تهویه آرشام با بیان اینکه رکود نسبی در بازار ایران، روی بازدید از نمایشگاه تاثیرگذار است به بیان تبلیغات محیطی ضعیف نمایشگاه اشاره کرد و گفت: بیشتر بازدیدکنندگان نمایشگاه کسانی هستند که به دعوت شرکتهای حاضر در نمایشگاه حضور پیدا کردهاند و در نهایت از غرفههای مجاور بازدید به عمل میآورند.
کممصرفترین کولرهای گازی ساخت ایران
یکی از کالاهایی که به وفور در نمایشگاه مشاهده میشد، کولرهای گازی بود با برندهای مختلف. شرکت «بستان سرمای غرب» یکی از شرکتهای مدعی در زمینه ساخت کولرهای گازی بود که با برند کایکو برای
اولین بار در نمایشگاه خود را معرفی کرده است.
به گفته مسئولان شرکت بستان سرمای غرب، بزرگترین و مجهزترین کارخانه تولید انواع کولرهای گازی در غرب کشور از آن این شرکت است که ظرفیت تولید سالانه آن ۳۰ هزار دستگاه است.
مهندس امیرعباس شفقت مدیر بازرگانی این شرکت با بیان اینکه هدف مجموعه تولید کممصرفترین کولرهای گازی منطبق با استانداردهای ملی و بینالمللی گام به عرصه صنعتی کشور گذاشت، گفت:افتخار شرکت کایکو اخذ مجوز استفاده از علامت استاندارد ایران با رده انرژی A بوده که در نوع خود منحصربهفرد است.
شفقت با تاکید بر ویژگیهای بارز کولرهای گازی کایکو، اظهار داشت: کممصرف و پر قدرت بودن و نیز دارای رتبههای انرژیA وB از ویژگیهای مشهود این محصول است. ضمن اینکه کارایی بالا و عملکرد مطلوب در شرایط آب و هوایی مختلف، قابل اطمینان در کارکرد طولانیمدت، طراحی زیبا از طرحهای منتخب ۲۰۱۴ اروپا را میتوان از مزیتهای کولر گازی کایکو دانست.
وی به دیگر ویژگی این محصول اشاره کرد و گفت: شرکت برای طولانی شدن عمر دستگاهها، یک اواپراتور و کندانسور طلایی با کوتینگ مخصوص به دستگاه نصب کرده که این حالت سبب خود تمیز شوندگی و مقاوم دربرابر خوردگی میشود.
شفقت با تاکید بر اینکه این مجموعه موفق به دریافت گواهینامه تایید صلاحیت آزمایشگاه همکار موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در زمینه انجام آزمون کولرهای گازی یک تکه (پنجرهای) و دو تکه (اسپلیت) شده است، اظهار داشت: بسیاری از کالاهای وارداتی بری کسب گرید انرژی تنها گواهی تست خارجی را دریافت میکنند و شاید برخی از آنها غیر واقعی باشد. از این رو برای دریافت رتبه انرژی باید نمونههایی که به گمرگ رسیده به آزمایشگاههای مرجع داخلی فرستاده شود و تاییدیه دریافت کنند. ضمن اینکه این امر سبب رقابتی سالم در بازار میشود.
نوآوری ایرانی
در این نمایشگاه شرکتهای زیادی از محصولات جدید خود رونمایی کردند.
«صنایع یکتا تهویه اروند» شرکتی بود که از چهار محصول خود که همه آنها ساخت ایران است، رونمایی کرد. به گفته مهندس امین شجاعی نایب رییس هیات مدیره و مدیر واحد فرایند این شرکت، چیلر
جذبی گازسوز آمونیاکی شعله مستقیم، یونیت هیتر گازسوز، فنکویل سقفی کاستی یکطرفه و چیلر اسکرال با ظرفیت ۵ تن که کاربری آپارتمانی دارد از این جمله بودند.
وی ادامه داد: یونیت هیتر به گونهای طراحی شده که مناسب گرمایش سولههایی با ارتفاع بلند است. این دستگاه برای اولین بار در ایران با راندمان بالای ۹۶ درصد تولید شده است. ضمن اینکه، یونیت هیتر نسبت به دستگاههای دیگر ۲۲ درصد کاهش مصرف انرژی دارد.
چیلر جذبی صنایع یکتا تهویه اروند با آب و آمونیاک کار میکند و در کاهش مصرف برق و سوخت گاز موثر است. این دستگاه به عنوان یک نیروگاه در داخل آپارتمانها و منازل شما کار میکند.
دریچههایی از جنس ABS
در میان غرفههای تاسیساتی و صنعتی سنگین، شرکتهای قطعهساز و تجهیزات جانبی نیز حضور داشتند. «شرکت آرین آروین» که محور عمده تولیدات آن قطعات پلاستیکی مربوط به صنعت ساختمان است، نسل سوم دریچههای پلاستیکی را در این نمایشگاه به نمایش گذاشته بود.
حمید رضا کریمی مدیر فروش شرکت آرین آروین اظهار داشت: دریچههای تنظیم هوای تولیدی این شرکت از جنس ABS است که به سبب ویژگیهای متعدد منحصربهفرد است. این دریچهها با استانداردهای روز دنیا مطابقت دارد و در نسل جدید پروفیل قاب اصلی نیز مانند شبکههای داخلی از پلیمر صنعتی ABS تولید میشود.
به گفته مدیر فروش این شرکت، این دریچهها دارای سامانه مولار است که فقط قاب اصلی که روی دهانه کولر نصب میشود یکپارچه است و شبکههای داخلی به صورت جداگانه و در اندازههای مختلف ساخته شدهاند. از این رو شستشوی آسان و تنظیم آسان از ویژگیهای دریچه تنظیم هوای این شرکت است. ضمن اینکه این دریچهها در زمستان جلوی اتلاف انرژی را میگیرند.
وی در پایان افزود: با توجه به رکودی که در بازار مسکن وجود دارد بازدیدکنندگان استقبال خوبی داشتند و بیشتر بازدیدکنندگان تخصصی بودند.
تابلوهایی که گرم میکنند
یکی از نوآوریهایی که در نمایشگاه امسال چه برای بازدیدکنندگان عام و چه بازدیدکنندگان تخصصی جالب و مورد توجه قرار گرفت تابلوهای گرمکننده بودند که در سالهای اخیر برای اولین بار کشور ایتالیا این فنآوری را به دست آورده است. کشور ما توسط «شرکت سیلسیوس» این محصول را برای اولین بار درسیزدهمین نمایشگاه تاسیسات به عرضه گذاشت و مورد استقبال بسیاری از بازدیدکنندگان قرار گرفت.
به گفته کامیار پیروز معاون فنی این شرکت، پانلهای سیلسیوس محصولی نوین ساخته کشور ایتالیا است. این محصول جایگزین ارزان و مناسب برای کلیه سامانههای گرمایشی است. وی ادامه داد: این پانلها با اشعه مادون قرمز با طول موج ۷ تا ۱۱ میکرون که هیچ آسیبی برای اشخاص و محیط اطراف ندارد، ایجاد گرمایش میکند.
گفتنی است این پانلها از دو صفحه شیشهای با یک لایه نازک، از مواد نوین و با کیفیت ساخته شده است. هر پانل به صورت جداگانه و با سیستمی هوشمند و برنامهریزی شده میتواند درجه حرارت دلخواه را با توجه به شرایط زیستمحیطی فراهم آورد.
مهندس پیروز با بیان ویژگیهای این پانل گفت: پانلهای سیلسیوس نه تنها باعث گرمای محیط میگردند، بلکه با توجه به ظاهر زیبایشان به نوعی باعث زینت آن نیز میشوند. این پانلها با هر طرح و اندازهای و بدون نیاز به نیروی متخصص نصب میشود و تنها به یک پریز برق نیاز دارد. مصرف برق این تابلوهای گرمکننده با توجه به اندازه پانل، به اندازه یک لامپ ۱۵۰ وات در هرساعت برق مصرف میکند.
وی با بیان اینکه پانلهای سیلسیوس جریان گرم هوا را در تمام زوایا به طور یکنواخت متصاعد میکنند، در نهایت در جریان هوا هیچگونه طبقهبندی ایجاد نمیکند و از کف تا سقف اتاق دمای محیط را کاملا یکنواخت نگه میدارد.
نوآوری در فنآوری تابشی
همان طور که اشاره شد، سیزدهمین نمایشگاه تاسیسات و تجهیزات سرمایش و گرمایشی شاهد حضور تعدادی شرکت در زمینه سیستمهای گرمایش تابشی بود. در این بین برخی شرکتها مدعی بودند که این محصولات را در داخل کشور تولید میکنند و برخی نیز واردکننده این دستگاهها بودند. شرکت «سپنتا آگرین» نماینده انحصاری محصولات فراکارو در ایران است که نوآوریهای این شرکت را در فنآوریهای تابشی به نمایش گذاشته بود.
مهندس طوفان زندی مدیرعامل شرکت سپنتا آگرین اظهار داشت: شرکت فراکارو یکی از شرکتهای پیشرو در زمینه فنآوری تابشی در اروپا و آمریکا است. این شرکت از بزرگترین تولیدکنندگان سیستمهای تابشی سرمایشی و گرمایشی در دنیا بوده و دارای طیف متنوعی از محصولات تابشی جهت استفاده در کاربریهای مختلف برای مراکز صنعتی، سالنهای ورزشی، واحدهای کشاورزی (گلخانهها، مرغداریها)، اماکن مذهبی، فضاهای اداری، فضاهای باز و … است.
وی با اشاره به مزایای سامانههای گرمایش تابشی فراکارو گفت: این فنآوری مصرف سوخت را تا ۶۰ درصد و مصرف برق را تا ۹۰ درصد کاهش میدهد. همچنین سیستمهای گرمایش تابشی فراکارو میتواند گرمای نقاط مورد نیاز را تامین کند.
مهندس زندی تاکید کرد: گرمایش تابشی فراکارو باعث طبقهبندی هوا و تجمع گرما در زیر سقف نمیشود. در نتیجه اشخاص و اشیا را به صورت مستقیم و بدون واسط قرار دادن هوا گرم می کند. ضمن اینکه از هدر رفت گرما در زیر سقف جلوگیری میکند.
گفتنی است این سیستم، برخلاف سیستمهای جابهجایی هوا، هیچگونه جریان همرفتی هوا ایجاد نمیکند. چرا که انتقال گرما نیازی به مایعات سیال روان و یا هوا بهعنوان واسط گرمایی نداشته و بهطور مستقیم بهوسیله تابش صورت میگیرد.
مدیرعامل شرکت سپنتا آگرین در ادامه مزایای این سیستم میگوید: از آنجایی که محصولات فراکارو، حرکات همرفتی ایجاد نمی کند، باعث ایجاد گرد و غبار نشده و هوا سالم و تمیزتر باقی میماند.
وی ادامه داد: صرفهجویی در انرژی، سکوت مطلق، احتراق کامل و سازگار با محیط زیست، کنترل دیجیتالی از راه دور، گرمایش سریع و متعادل در کمترین زمان ممکن، تامین دمای آسایش و هزینه نگهداری پایین از مزایایی این سیستم است.
مهندس زندی به محصولات این شرکت اشاره کرد و گفت: سیستم گرمایش تابشی مرکزی (GIRAD)، سیستم گرمایش تابشی لولهای(PANRAD) ، سیستم گرمایش و سرمایش تابشی (PLAFORAD)، انواع کورههای تابشی و پرده هوای تابشی جهت واحدهای صنعتی از محصولات این شرکت است. البته نمونه سیستم گرمایش تابشی لولهای در ایران وجود دارد ولی تفاوت در بحث کیفیت است.
وی با بیان اینکه اساس این نوع گرمایش از خورشید گرفته شده است، اظهار داشت: تابش بدون هیچ اثری به هوا نفوذ کرده و تنها زمانی به گرما تبدیل میشود که با افراد و یا سطوح برخورد کند. با ابداع سیستم گرمایش تابشی در اروپا و مشخص شدن مزایای آن جهت پوشش گرمایی مناسب و ایجاد آسایش دمایی با مصرف بسیار کم انرژی، استفاده از این نوع سامانهها گسترش روزافزون یافته است.
مدیرعامل شرکت سپنتا آگرین ضمن ابراز رضایتمندی از نمایشگاه و استقبال فعالان صنعتی ازاین رویداد ابراز داشت: اگر زمان نمایشگاه به اواخر هفته موکول شود، انعکاس بهتری دارد.
محصولات ایتالیایی در کمین بازار ایران
هر چه به روزهای پایانی نمایشگاه نزدیکتر میشدیم، حضور مهندسان و فعالان عرصه تاسیسات از سیزدهمین نمایشگاه تاسیسات و تجهیزات گرمایشی و سرمایشی بیشتر میشد. این شلوغی در محوطه باز نمایشگاه بیشتر به چشم میخورد. در این میان غرفههایی که وارد کننده محصولات خارجی و محصول جدید با تکنولوژی پیشرفته روز دنیا داشتند کمی بیشتر مورد توجه قرار گرفته بودند.
شرکت مهندسی «مهراز تهویه آداک» یکی از شرکتهایی بود که نماینده انحصاری سه شرکت ایتالیایی در ایران را دارد. به گفته مهندس علیرضا شکیبی مدیرعامل این شرکت، مهراز تهویه آداک بر اساس تفکرات مهندسی شکل گرفته و هدف آن ارایه خدمات نوین مهندسی با فنآوری بهروز و براساس نیازهای روز جامعه مهندسی و صنعتی کشور است.
شرکت آداک در حوزههای پکیجهای گرمایشی و دیواری، دیگ بخار و آبگرم، مشعل و مشعل اتمسفریک فعالیت دارد.
به گفته مدیرعامل این شرکت برنامهریزی درست، کیفیت بالای دستگاهها و خدمات پس از فروش مناسب برای رفاه مشتریان سبب شده در سالهای اخیر رشد قابل توجهی در بازار ایران داشته باشیم.
وی با تاکید بر مزیتهای محصولات وارداتی شرکت مهراز تهویه آداک، گفت: دستگاههای که از سه شرکت ایتالیایی وارد میکنیم، دارای بهروزترین فنآوری اروپا است و از نظر تکنیکی، کنترلی و عملکردی جایگاه بالایی دارد. ضمن اینکه محصولات ما از لحاظ مصرف سوخت در کلاس بسیاری بالایی قرار دارد.
مهندس شکیبی با بیان اینکه میزان طول عمر دستگاهها بستگی به نحوه استفاده مصرفکننده دارد، اظهار داشت: به طور معمول ۲۵ سال عمر اولیه دستگاههای وارداتی شرکت است.
با توجه به این که برخی صاحبنظران بر این باورند که دستگاههای تهویه مطبوع باید بر اساس شرایط محیطی و اقلیمی تولید شود و استفاده از محصولات وارداتی مناسب نیست، مدیرعامل شرکت آداک درباره این موضوع میگوید: شرایط محیطی در دستگاههای تهویه مطبوع به این بستگی دارد که تنظیم و انتخاب دستگاها بر اساس شرایط محیطی باشد. به طور مثال برای انتخاب مشعل، ارتفاع از سطح دریا اهمیت دارد و باید براساس شرایط اقلیمی انتخاب شود. البته در بحث سیستمهای گرمایشی نحوه تنظیم دستگاه اهمیت دارد.از این رو شرکت آداک دستگاها را براساس شرایط اقلیمی تنظیم میکند.
وی با بیان اینکه مردم در هر نمایشگاهی به دنبال حرفهای جدید هستند، اظهار داشت: استقبال فعالان صنعتی از محصولات شرکت مهراز تهویه آداک در این نمایشگاه خوب بود، چرا که محصولاتی را که ارایه میدهیم پیشرفتهترین فنآوری اروپا است.
مهندس شکیبی در پایان اشاره کرد: باید مواد اولیه مطلوب در اختیار تولیدکنندگان قرار داد تا بتوانند فنآوریهای روز دنیا را در کشور تولید کنند و با محصولات وارداتی با کیفیت رقابت سالم داشته باشند.
برای کامل کردن کردن این گزارش، گفتگوی کوتاهی داریم با دکتر عبدالکریم جلالی، مدیرعامل شرکت نمانگر به عنوان مجری برگزاری نمایشگاه تا نظرات وی را درباره دوره سیزدهم نمایشگاه جویا شویم و مهمتر اینکه پیشنهادات و انتقادات سازنده شرکتکنندگان در نمایشگاه را به ایشان انعکاس دهیم.
از نقاط قوت نمایشگاه شروع کنیم و از افزایش چشمگیر خارجیها و تنوع کشورهای حاضر در این دوره. جلالی این اتفاق را حاصل اطلاعرسانی چند برابر و همینطور روشن شدن فضای تیره و تار حاکم بر اقتصاد ایران طی ماههای اخیر دانست. البته وی دریافت تاییدیه اتحادیه جهانی نمایشگاهها را در این امر بیتاثیر ندانست که در واقع مُهر تاییدی بوده است بر کیفیت نمایشگاه تاسیسات تهران.
وی به نکته جالبی اشاره کرد و آن اینکه امسال علاوه بر شرکتهایی که به طور مستقیم از خارج و اروپا در نمایشگاه حضور پیدا کردند، در غرفههایی هم که نمایندگی کالاهای خارجی را داشتند، خود کارکنان شرکت خارجی حضوری فعال داشتند.
جالب است بدانید که به برخی از شرکتهای اروپایی مثلا از آلمان، ایتالیا و … که خواستار حضور در نمایشگاه بودهاند به دلیل نبود فضای کافی، غرفه تعلق نگرفته است و متاسفانه از این حضور بیبهره بودهایم.
مدیر عامل نمانگر اضافه کرد که در واقع تعداد این شرکتها بیشتر شده است اما هنوز متراژ قابل ارایه با آنها به حد نصاب نرسیده است و پیگیر رفع این مساله هستیم.
خالی از لطف نیست که بدانید وقتی ۱۵ درصد حضور در یک نمایشگاه به شرکتها و برندهای خارجی تعلق گیرد، آن نمایشگاه، نمایشگاهی بینالمللی خواهد بود. در نمایشگاه امسال تاسیسات تهران، این میزان به ۲۰ درصد رسید.
از دیگر نقاط مثبت این دوره این بود که بسیاری از شرکت ها محصولات جدیدی برای ارایه در نمایشگاه داشتند. جلالی اذعان کرد که رونمایی از تولیدات و محصولات نوین در نمایشگاه، امری است که در حال روال شدن است و این رویداد حاکی از پتانسیل صنعت تاسیسات ایران در نوآوری و هماهنگی با تکنولوژی روز دنیا دارد. همچنین نشان از اهمیت نمایشگاه در نظر شرکتها دارد که رونمایی از محصولات خود را به آن موکول مینمایند.
تفکیک فضای نمایشگاه بر حسب نوع فعالیت شرکت و محصولات به نمایش گذاشته شده، مورد حایز اهمیتی است که نباید نادیده گرفته شود. چرا که این تفکیک انرژی زیادی را از مجریان برگزاری میگیرد و در عوض راندمان نمایشگاه را بالا میبرد. چرا که هم رضایت بازدیدکننده و رهایی وی از سرگردانی را به همراه دارد و هم دیدار هر چه بیشتر شرکتها را با مخاطبان تخصصی و علاقهمند.
جلالی نیز این مطلب را تصدیق کرد و به مسیری که تاکنون نمایشگاه در این رابطه طی کرده است اشاره کرد، بهطوریکه هماکنون بسیاری از بازدیدکنندگان میدانند که باید محصولاتی از قبیل پکیج و رادیاتور را در سالن خلیج فارس بیابند و لوله و اتصالات را در طبقه بالای سالن میلاد. اگر خوب بنگریم این اتفاق و نزدیکی رقیبان به یکدیگر، در بالا بردن سطح کیفی آنان بیتاثیر نخواهد بود.
افزایش میزان بازدیدکننده متخصص و افرادی مانند انبوه سازان، پیمانکاران، مشاوران و نیازمندان محصولات ارایه شده در نمایشگاه، قابل لمس بود و انگیزه غرفهداران را برای ارایه هر چه بهتر توانمندیهای خود بیشتر کرده بود.
نظم و هماهنگی در مراحل قبل از برگزاری نمایشگاه و در زمان جانمایی از ویژگیهای بارز نمایشگاه تاسیسات تهران است؛ هر چند گاهی اوقات متراژ درخواستی به دلیل محدودیتهای موجود، به شرکتها تعلق نمیگیرد و یا اینکه در مکانی که مورد دلخواه آنان است، جانمایی نمیشوند، اما مطمئنا وقتی مکان غرفه و متراژ آن توسط طرفین تایید گردید، دیگر تغییر نخواهد کرد.
تبلیغات و اطلاع رسانی نمایشگاه از مزیتهای این نمایشگاه است. چرا که به گفته دکتر جلالی، تقریبا بیشترین میزان تبلیغات را در بین نمایشگاههای ایران، این نمایشگاه داراست. بدین ترتیب که حدود ۳۵ بیلبورد در سطح شهر نصب گردید و خبر این رویداد از طریق رسانههایی مانند نشریات مختلف، کانالهای تلویزیونی، اینترنت و … منتشر شد. این رویداد در طی روزهای برگزاری نیز در اخبار تلویزیونی بهعنوان اولین خبر پخش گردیده است.
اما همانطورکه در طول گزارش اشاره شد، میزان بازدید از نمایشگاه و مخاطبان آن کاهش داشت. مدیر برپایی نمایشگاه با بیان اینکه هنوز آمار دقیقی از طرف نمایشگاه در رابطه با میزان بازدید ارایه نشده است، این موضوع را به طور کامل نپذیرفت و دلایل خود را اینچنین بیان داشت: برخی از حاضران در نمایشگاه نظری برخلاف این را عنوان کردند و از میزان بالای استقبال از غرفه خود احساس رضایت داشتند.
و نظر سایرین که بسیار نیز مغتنم است شاید به دلیل خطای دیداری باشد، چرا که در این دوره فضای نمایشگاه وسعت پیدا کرد و به تبع آن، مخاطبان نمایشگاه در فضای بیشتری پراکنده شده و احتمالا در تعداد کمتری به نظر رسیدهاند. شاید هم مبنای این عقیده، میزان پخش کاتالوگ و بروشور شرکتها باشد که کمتر شدن آن، ممکن است دلایل دیگری غیر از کمتر شدن بازدید داشته باشد.
مورد مهم دیگر این است که در هر نمایشگاه یکسری از بازدیدکنندگان، همان افراد دورههای قبل هستند و این اتفاق سبب آشنایی آنها با اکثر شرکتها و کمتر شدن نیاز بازدیدکنندگان به مراجعه مکرر به آنها میشود، مگر این که کالا یا خدمت جدیدی برای عرضه داشته باشند.
هر چند نمایشگاه امسال بیشترین میزان حضور را شاهد بود، اما حضور نداشتن برخی از شرکتهای نام آشنا در نمایشگاه امسال جای بحث بود؛ جلالی این امر را تایید کرد اما آن را دلیلی بر نگاه منفی این شرکتها به نمایشگاه یا ضعف آن ندانست، بلکه به استراتژی های شرکت مربوط دانست؛ بهطوریکه معدود شرکتهایی که امسال حاضر نبودند به صورت دوسالانه در نمایشگاه تاسیسات حاضر میشوند. گاهی نیز یک شرکت به دلیل موانع خاصی که دارد، یک سال را از حضور در نمایشگاه چشمپوشی میکند و این امری کاملا طبیعی است.
جلالی در ادامه افزود: بد نیست این را هم بدانیم که وقتی یک شرکت نمایشگاهی تعداد شرکتهای حاضر در نمایشگاه را بر حسب عدد اعلام میدارد، دلیل بر آن نیست که به همان تعداد غرفه در نمایشگاه وجود داشته باشد؛ چرا که گاهی اوقات چند برند و شرکت اقدام به دریافت یک غرفه مشترک مینمایند. این موضوع در این نمایشگاه نیز مصداق داشت؛ چرا که تعداد شرکتهای حاضر ۶۰۰ و تعداد غرفههای موجود ۵۱۰ بود.
زمان برپایی نمایشگاه و چیدمان روزهای آن از جمعه تا دوشنبه برای بسیاری جای سوال و نارضایتی داشت. حجم بیشتر بازدید در طی روز اول، ثابت کرد که روزهای تعطیل مخصوصا در تهران، پتانسیل جذب بیشتر متخصصان را دارد، حال چه تهرانی و چه شهرستانی. جلالی نیز بر این مورد صحه گذاشت، اما دلیل آن را دستور مقامات بالاتر دانست که طبق آن نمایشگاههای بینالمللی تهران باید طی روزهای بین هفته انجام پذیرد تا حجم ترافیک اطراف نمایشگاه از حد مجاز خارج نشود.
وی که ادامه این روال را به ضرر نمایشگاه دانست، از مسئولین امر تقاضا داشت که به این موضوع بیشتر رسیدگی کنند و در نظر داشته باشند که در هر صنعتی در کشور، این رخداد که طی آن فعالان اقتصادی بتوانند عرض اندام کنند، فقط ۴ روز در سال است و این فرصت را از صنایع نگیرند.
اضافه مینمایم که از نظر دکتر جلالی که بسیاری از نمایشگاههای خارجی را از نزدیک مشاهده کرده است، بهترین ساعت برگزاری یک نمایشگاه ساعت ۱۰ تا ۱۸ است و وی امیدوار بود این امکان برای نمایشگاه بین المللی تهران پیش آید.
همزمانی با نمایشگاه HVAC فرانکفورد آلمان نیز از نظر برخی نقطه ضعف این نمایشگاه بود. مدیر عامل نمانگر به ناگزیر بودن این امر پرداخت و گفت: ماههای سپتامبر و اکتبر، بهار نمایشگاهها در کل دنیاست و به دلیل ترافیک کاری نمایشگاهها، این همزمانیها هم در پی خواهد بود.
«ماهنامه تهویه و تاسیسات» به مانند دورههای گذشته در این نمایشگاه حضور پررنگ داشت؛ بهطوریکه در چهار نقطه از آن حاضر شد و مورد استقبال چشمگیر علاقهمندان و فرهیختگان صنعت تهویه و تاسیسات واقع گردید.
جا دارد از تمامی شرکتکنندگان و بازدیدکنندگانی که به دیدار از غرفههای ماهنامه آمدند و ما را چه در ساعات گرم و آفتابی و چه در ساعات سرد و ابری و حتی در زیر بارش تند باران همراهی کردند، تشکر و قدردانی نماییم.