استقبال بینظیر اروپاییان از صنعت تهویه و تاسیسات ایران
یکی
از بزرگترین
فعالیتهای
اقتصادی و
رویدادهای
مهم در عرصه
صنعت تاسیسات
کشور را به
تازگی پشت سر
نهادیم؛
چهاردهمین
دوره از
نمایشگاه بینالمللی
تاسیسات و
سیستمهای
سرمایشی و
گرمایشی
تهران به
تاریخ ۲۵ تا ۲۸ مهر
ماه.
بسیاری در نمایشگاه حضور یافتند و سعی کردند توانمندی خود را به بهترین وجه ممکن به نمایش بگذارند و یا بهعنوان بازدیدکننده بیشترین استفاده را از دیدار آن به دست آورند. احتمالا شما هم جز یکی از این دو دسته بودهاید.
حال بیایید این نمایشگاه را با هم رصد کنیم، ببینیم و بشنویم تا شاید اندوختهای شود برای راهی که در پیش داریم؛ راهی که مقصد آن رشد و اعتلای صنعت تاسیسات در کشور و جهان است.
شنبه تا سه شنبه روزهای برپایی بود. ناگفته معلوم است که مصادف شدن روزهای تعطیل آخر هفته با هر نمایشگاهی میتواند به بازدید بیشتر از آن بینجامد اما این موضوع امسال در این نمایشگاه صدق نمیکرد.
روز اول نمایشگاه مصادف با هوای بارانی و روز اول هفته بود و بسیار خلوت. اما روز دوم هم که هوا مساعد بود نمایشگاه آنطورکه باید و شاید و به مانند دوره های گذشته، شاهد جذب مخاطب نبود.
در این دوره از نمایشگاه یک ساعت به ساعات نمایشگاه افزوده شد و تا ۵ عصر ادامه یافت. به نظر میرسد این افزایش ساعت، تجربه موفقی باشد و بر بازدهی نمایشگاه بیفزاید.
در ادامه و در دو روز پایانی نمایشگاه، بازدید بیشتر گردید اما متاسفانه باز هم شاهد رونق سالهای گذشته نمایشگاه نبودیم.
در این دوره از نمایشگاه اکثر شرکتهای قدر حضور پر رنگی داشتند و با تمام توان خود حاضر شدند.
نکته قابل توجه حضور چشمگیر شرکتهای خارجی در نمایشگاه این دوره است که فقط شامل شرکتهای چینی و ترک نبودند بلکه از اروپا و سایر نقاط جهان به این نمایشگاه روی آورده بودند. یک دلیل این حضور می تواند به برجام و شرایط بعد از آن مربوط باشد.
همچنین بازدید کنندگان خارجی در جای جای نمایشگاه به چشم میخوردند که این موضوع میتواند بر شکوفایی صنعت ساختمان و تاسیسات کشور موثر باشد.
از دیگر ویژگیهای مثبت این نمایشگاه که البته در دورههای گذشته نیز وجود داشت اما نه به این میزان، برگزاری کارگاهها و سمینارهای آموزشی همزمان با نمایشگاه بود که به صورت رایگان صورت میپذیرفت و بازدید برای عموم آزاد بود.
«ماهنامه تهویه و تاسیسات» نیز با در دست داشتن ۳ غرفه در نمایشگاه حاضر شد و به ارایه نشریات و خدمات رسانهای مبادرت کرد. جا دارد در این فرصت از حسن توجه شما عزیزان و حضور چشمگیر در غرفه تشکر نماییم.
اگر در این مجال با ما همقدم شوید و سری به شرکتهای حاضر در نمایشگاه بزنید، با حال و هوای امسال نمایشگاه بیشتر آشنا خواهید شد.
وقتی کمیت بالا همراه با کیفیت بالاست
سه دهه فعالیت مستمر در زمینه ارایه تمامی تجهیزات تهویه مطبوع، دلیلی بود که به سراغ شرکت» فرم دما «برویم و با این پیشرو صنعت تهویه و تاسیسات کشور بیشتر آشنا شویم.
مهندس فراهانی، مدیرعامل فرم دما پس از اتمام تحصیلات تخصصی خود در آلمان، به ایران بازمیگردد و به پایههای فرم دما را در شهر اراک بنیان مینهد. این عِرق به ایران در تمام سخنان وی مشهود بود: «هدف این شرکت از ابتدا تا امروز تأمین نیازهای کشور و برداشتن قدمی هر چند کوتاه برای سرافرازی این مرز و بوم است. ایجاد اشتغال برای تعداد بیشتری از جوانان و پرورش آن ها یکی دیگر از اهداف بلندمدت ماست. ما در پی آن هستیم تا همراه با سیاست های کلان کشور در کاهش مصرف انرژی و بهینه سازی آن گام برداریم تا شاهد پیشرفت روزافزون ایران باشیم».
وی اذعان کرد که فرم دما با دارا بودن مدرنترین دستگاههای تولیدی، به طراحی، تولید و نصب سامانههای برودتی و حرارتی مانند چیلر (تراكمی و جذبی(، برج خنككننده) گالوانیزه و فایبر گلاس، مارلی)، انواع هواساز) صنعتی، ایرواشر و هایژنیک)، انواع دیگ، انواع فن کوئـــل، انــواع پكیج یونیت (آبی، هوایی(، کوئلهای صنعتی سردخانه، مبدلهای حرارتی، زنت، فنهای سانتریفوژ، کورههای هوای گرم، مخازن تحت فشار، تجهیزات استخر و خلاصه تمامی تجهیزات تهویه مطبوع میپردازد.
این محصولات در ظرفیتهای مختلف و با طراحیهای متفاوت ساخته و با تعداد بالایی ارایه میگردند بهطوریکه به گفته فراهانی، طی دو سال گذشته هیچ شرکت داخلی به میزان فرم دما چیلر تولید نکرده است.
با این وجود فرم دما برای توسعه کیفی و کمی در آینده برنامههایی دارد و قصد دارد روی تولید محصولات دیگری نیز سرمایهگذاری نماید اما به گفته مدیر عامل این شرکت، این برنامهها به شرطی عملی خواهد شد که شرایط سیاسی و اقتصادی کشور رو به بهبود نهد و همینطور قوانین دست و پا گیر داخلی کمتر شود.
حجم وسیع تولید و تمرکز بر محصولات مختلف، نتوانسته از کیفیت محصولات تولیدی فرم دما بکاهد؛ دارا بودن استانداردهای بینالمللی و همچنین صادرات محصولات به کشورهای آسیای میانه گواه این مطلب است.
این پیشکسوت عرصه تهویه و تاسیسات کشور به سرو صدای بسیار برخی از غرفههای حاضر در نمایشگاه اشاره کرد که متاسفانه محصولات بیکیفیتی را به نمایش گذاشتهاند. اما در کل نمایشگاه را تخصصی و رضایتبخش بیان کرد.
هدررفت
انرژی، تا به
کِی؟!
«یکی از بخشهای مهم اتوماسیون ساختمان، کنترل مولدهای سرمایشی و گرمایشی جهت ارائه هوای مطبوع در فضاهای داخلی ساختمان میباشد که با توجه به کاربری ساختمان و حجم هواسازی در آن، نگرشهای متفاوتی وجود دارد. از جهت فنی با توجه به نوع سامانه سرمایش و گرمایش، دیدگاههای کنترلی نیز تغییر خواهد کرد و حتی برای ساختمانهایی که از کولر برای سرمایش و از شوفاژ برای گرمایش استفاده میکنند نیز راهحلهای کنترلی خاصی وجود دارد.
اما متاسفانه در تاسیسات اکثر ساختمانهای موجود در کشورمان به علت عدم وجود سامانه کنترل، هم میزان مصرف انرژی بالا میباشد و هم هیچگونه اطلاعات دقیقی از چگونگی کارکرد تجهیزات وجود ندارد که خود این امر طول عمر تجهیزات را کم میکند».
مطالب بالا بخشی از صحبتهای رضا هاشمی، مدیریت شرکت آریا آتسز است. وی ادامه داد: «در این دیدگاه برای ساختمانهای بزرگ، نقاط مطلوب از طریق پانلهای اپراتوری نصب شده در فضاهای داخلی به سامانه اعمال میگردد و سامانه با توجه به این نقاط مطلوب انرژی مورد نیاز را تولید میکند.
نکته قابل توجه این است که سامانه تمامی اطلاعات مربوط به کارکرد اجرای مختلف مولدهای سرمایش و گرمایش را دارد و حالتهای کار و استراحت و یا خارج از سرویس برای تمامی این اجزا قابل تعریف میباشد».
کنترل سرمایش و گرمایش تنها یکی از فعالیتهای آریا آتسز میباشد. کنترل هوشمند موتورخانه، کنترل هوشمند روشنایی، سامانه کنترل انرژی مصرفی و سامانه مدیریت ساختمان از دیگر موارد است.
هاشمی در این باره میگوید: «استراتژی کلی ما ارائه راهحلهای جامع برای اتوماسیون ساختمان با استفاده از تکنولوژیهای مطرح در این صنعت میباشد».
در این مسیر و در طی نزدیک به دو دهه فعالیت، آریا آتسز نمایندگی شرکتهای معتبر اروپایی مانند BECKHOFF آلمان، HK فنلاند، Kamstrup دانمارک و Regin سوئد را به عهده گرفته و به واردات محصولاتی مانند سامانههای مدیریت هوشمند، کنترلرهای قابل برنامهریزی، کنترلرهای برنامهریزی شده، کامپیوتر و پانل، سنسورها و … مبادرت میورزد.
هاشمی عنوان کرد که نمونه مشابه این محصولات که بسیار هم حساس و استراتژیک هستند، در داخل کشور تولید نمیشود و در همین راستا آریا آتسز بخشی را به مشاوره و آموزش قبل از خرید و ارائه خدمات مهندسی پس از فروش به مشتریان این سامانهها اختصاص داده است. همچنین در پایان آموزش از طرف شرکت اروپایی تولیدکننده محصول، گواهینامههایی اهدا میگردد.
مدیر عامل آریا آتسز ادامه داد: «همواره تلاش ما بر این بوده است که تمامی کارشناسان آریا آتسز از جهت دانش فنی به روز نگه داشته شوند و در دورههای تخصصی متناسب با فعالیت آنها چه در داخل و چه در خارج از کشور حضوری مستمر داشته باشند». این شرکت به برگزاری سیمنارهایی نیز اقدام میکند.
همانطورکه میدانیم طی سالهای اخیر شرکتهای بسیاری به مبحث BMS وارد شدند. هاشمی با تایید این مطلب و عدم اظهار نظر قطعی در رابطه با کیفیت فعالیت این شرکتها اذعان کرد: «در کل راهکار BMS هر چه سادهتر باشد متقاضی بیشتری دارد. اما هر از گاهی میبینم راهکارهایی ارایه میشود که بسیار پیچیده است و مشتری نهایی را بیتمایل به استفاده میکند. همچنین آموزش و خدمات بعدی به معنای واقعی، بسیار مهم است».
هاشمی در پایان یادآور شد که اکثر ما در حال مصرف بیرویه انرژی اعم از گاز و برق و آب هستیم، درحالیکه با استفاده از سامانههای هوشمند، ذخیره بسیاری در این باره صورت میگیرد. وی به نمونههای عملی بسیاری که در شهرهای کوچک و بزرگ و توسط ارگانهای دولتی و خصوصی صورت گرفته و به طور بسیار محسوسی سبب برگشت سرمایه شده است اشاره کرد.
آریا آتسز هر ساله در نمایشگاه تاسیسات تهران حاضر میشود و هر بار نیز سعی در معرفی محصولات جدیدی دارد.
وقتی برای مصاحبه به غرفه آریا آتسز رفتیم، یکی از مسئولان شرکت Regin در غرفه حضور داشت. این شرکت سوئدی بیش از ۷۰ سال است که در بخش HVAC و تاسیسات فعال است و شاید کنترلرهای هواساز، شناختهشدهترین محصولشان در ایران باشد.
از این سوئدی مهمان آریا آتسز درباره نمایشگاه جویا شدیم؛ وی اظهار کرد که نمایشگاه تاسیسات تهران بسیار نمایشگاه خوبی است و حتی سالهای گذشته نیز از آن دیدار کرده است و در پاسخ به دیگر سوال ما که آیا کشور ایران را دوست دارد، به مانند اکثر خارجیان مهمان نمایشگاه با لبخندی در چهره و بدون هیچ مکثی پاسخ داد: بله، بسیار زیاد… اما همیشه از این همه هدررفت انرژی در کشور ما متعجب است.
پدر
صنعت شیرآلات
کشور
گفتگوی بعدی ما با شرکتی است که خود را جزء اولینها در عرصه شیرآلات صنعتی میداند و محصولاتش را جایگزین انواع مشابه خارجی آن در ایران بر می شمرد؛ «شرکت تولید و پخش شیرآلات صنعتی سام» هم اکنون با پشتوانه بیش از سه دهه، به تولید و توزیع انواع شیرهای چدنی، شیرهای برنزی و لرزه گیرها مبادرت میورزد و این شیرآلات را در سطح کل کشور ارایه مینماید.
یکبار دیدار از نمایشگاه کافی است تا متوجه شویم شیرآلات صنعتی سام رقبای بسیاری دارد؛ اعم از تولیدکنندگان داخلی و واردکنندگان کالاهای خارجی. مطمئناً موفقیتهای این شرکت فقط به دلیل اولین بودن نیست. دلایل دیگر را از نگاه محمد خسروی، مدیر روابط عمومی سام بنگریم: «هدف شرکت سام این شعار بوده و هست که «کیفیت، خواست شما، هدف ما» و همواره به این هدف پایبند بوده است«.
وی به برخی از گواهینامههایی که دریافت کردهاند اشاره کرد مانند «تنها دارنده گواهی تعهد به مبانی محیط زیست در تولید شیر آلات صنعتی و ساختمانی» و ادامه داد عضو کمیسیون تدوین استاندارد در موسسه استاندارد ملی ایران، عضو دائمی انجمن تخصصی مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن و عضو انجمن صنعت تاسیسات هستند.
خسروی خاطرنشان کرد که اکثر شرکتها به نحوی و در زمانی زیرشاخه شیرآلات صنعتی سام بودهاند و از قالبهای آن برای تولیدات خود بهره بردهاند، اما از نظرمحصول نهایی نتوانستند به کیفیت محصولات سام برسند.
وی در تاکید بر سخنان خود بار دیگر بر تلاشهای دیرینه و بیوقفهشان اشاره کرد و گفت: «اکثر فعالان این عرصه مهندس احمد اورامی، مدیرعامل شیرآلات صنعتی سام را به عنوان پدر شیرالات کشور میشناسند».
تنوع زیاد در شیرآلات و عرضه بیش از ۴۲ نوع شیر با کارآیی متفاوت، زمانی استثنایی مینماید که بدانید ایجاد تنوع در صنعت شیرآلات به خاطر محدودیتهایی که دارد مشکل است. چرا که شیر از استانداردهای خاصی پیروی میکند و تغییر آن به تغییر محصول و اتصالاتی وابسته است که در آن به کار می رود. مثلاً ارتقا در شیرهایی که روی پمپها استفاده میشود و یا در رادیاتورها، مستلزم آن است که قبلاً این محصولات ارتقا یابند.
این گفتگو در آخرین ساعات برگزاری نمایشگاه صورت گرفت. نمایشگاهی که خسروی آن را به طور محسوسی نسبت به سال گذشته کم بازدید دانست.
افتخاری در
صنعت
الکتروموتورسازی
کشور
«صنایع نیرو تهویه» از دیگر شرکتکنندگان در نمایشگاه تاسیسات امسال بود که به ارایه محصولات جدید خود مبادرت نمود؛ مانند فنهای ۱۲۵ وات که به عنوان محصولات مینیاتوری و آخرین محصول این شرکت ، از آن رونمایی گردید. این نوع از فن در داکت اسپلیتها و یونیتهای زیر سقفی کاربرد دارد و بسیار آرام و بیصدا عمل مینماید. مدیر عامل نیرو تهویه دیگر محصول شرکت را موتورهای ضد آب معرفی کرد؛ موتورهایی با IP بالا که نسبت به رطوبت و آب کاملاً مقاوم میباشد.
«امیر حسین خسروجردی» مدیر عامل شرکت، پیشینیه مختصری از نیرو تهویه را مطرح کرد: «شرکت صنایع نیرو تهویه فعالیت خود را با تولید موتور آغاز کرد و بعد از طی حدود ۱۵ سال ، هماکنون تولیدکننده الکتروموتورهای دیسکی، فنهای آکسیال و سانتریفوژ محرکه مستقیم میباشد. این تجهیزات در تولید هواسازها، کولرهای آبی، فن کوئلها، اسپلیتها و در واقع در هر محصولی که دمنده مورد نیاز است به کار میروند. علاوه بر صنعت تهویه مطبوع، این تجهیزات در صنایع پزشکی، پتروشیمی، نیروگاهی، سیمان و … نیز کاربرد گستردهای دارند».
در ادامه مدیر عامل نیرو تهویه به خصوصیات بارز محصولات تولیدی این شرکت اشاره کرد: «یکی از ویژگیهای الکتروموتورهای صنایع نیرو تهویه این است که بر طبق نیاز سامانههای تهویه طراحی شدهاند، بهطوریکه قابلیت کارکرد مداوم و بدون وقفه داشته و جهت محیطهای مرطوب و گرم تا دمای ۶۰ درجه سانتیگراد کاملاً مناسب میباشند. همچنین سرعت و در نتیجه میزان هوادهی و فشار استاتیک و توان مصرفی این الکتروموتورها، به سادگی با تغییر ولتاژ ورودی توسط دیمر و یا ترانسفورماتور، از صفر الی ماکزیمم قابل تنظیم میباشد. علاوه بر این ساختار خاص الکتروموتورهاي دیسکی، امکان نصب مستقیم آنها را بر روی پروانه میسر ساخته و نیازی به تجهیزات و قطعات انتقال انــرژی نظیر تسمــــه، پولی و یاتاقــان نمیباشد و در نتیجه علاوه بر کاهش صدا و لرزش و هزینههای تعمیرات و نگهداری، فضاي کمی را اشغال مینماید. قابل ذکر است که در داخل کشور این تکنولوژی، منحصرا در اختیار شرکت نیرو تهویه میباشد».
وی افزود: «راندمان کلی فنهای صنایع نیرو تهویه با توجه به حذف قطعات انتقال انرژی و تلفات انرژی مربوط به آنها، در مقایسه با فنهای تسمهای متداول، بهخصوص در شرایط افت فشار، بسیار بالاتر میباشد».
به گفته خسروجردی، در حال حاضر بالاترین ظرفیت تولید شرکتCFM 6000 است که واحد تحقیق و توسعه در تلاش است که آن را به مرزCFM 20000 برساند.
در این نمایشگاه برخی از بازدیدکنندگان خارجی، خواستار مذاکره جهت صدور این موتورها به کشورهای اروپائی بودهاند، چرا که هزینه نهایی تولید آن در ایران کمتر است و مطمئناً کیفیت بالای محصول در این انتخاب بی تاثیر نبوده است.
در این باره مدیرعامل نیرو تهویه اعلام داشت که هر چند محصولات این شرکت و تکنولوژی تولید آنها هنوز به طور کامل در داخل کشور شناخته شده نیست، ولی امیدواریم که در سالهای آینده با بیشتر شدن شناخت بازار داخلی کشور و افزایش تدریجی تولیدات این شرکت، شرایط لازم برای جلوگیری از خروج ارز بابت ورود محصولات مشابه و صدور بخشی از تولیدات این شرکت به کشورهای منطقه خاورمیانه و همسایه فراهم شود.
راه پویایی صنعت ایرانی، اعتماد به تولیدات داخلی است
قسمت دوم و پایانی
عرصه تولیدات داخلی برای اینکه جان تازه ای به خود بگیرد، باید با حمایتهای دولتی و رقابت سرمایه گذاران همراه شود تا رونقی دوباره بگیرد. تقریبا تمام مدیران و سرمایه گذاران براین موضوع هم رای و هم عقیدهاند که تولیدکنندگان داخلی، کم از رقبای خارجی خود در بسیاری از محصولات ندارند، به شرطی که دو مولفه اصلی که همان حمایت ورقابت اصولی است، رعایت شود. بر همین اساس با مدیران و سرمایه گذاران داخلی در نمایشگاه به گفتگو نشستیم تا درد ودل آنها را بشنویم .
قیمت،
کیفیت و تحویل
به موقع
محصولات،
عامل اصلی
موفقیت
الهام جلالی، مدیر تبلیغات شرکت «آمیتیس کیمیا نوآور» که در یکی از دو غرفه شرکت در نمایشگاه حضور داشت، در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: فعالیت این شرکت از سال ۱۳۸۳ آغاز شده و محصولات شرکت شامل جتفنها از ترکیه، قطعات اسفنجی و فومی، پلی یورتان، پی.وی.سی، ای.پی.دی.ام و پلیاتیلن است.
وی در ادامه با بیان اینکه ما واردکننده انواع اسفنج پلی یورتانو از کشور تایلند هستیم، افزود: شرکت با توجه به نیاز بازار و تقاضا، خرید ماشینآلات جدید و توسعه کاری را در اولویت قرار داده است.
جلالی تصریح کرد:شرکت تولیدی بازرگانی آمیتیس کیمیا با اخذ نمایندگی ازشرکتهای معتبر آسیایی و اروپایی تخصص خود را در تامین مواد اولیه و تولید با کیفیت بالاتر در صنایع تاسیسات و خودرو گسترش داده است. نگاه ما مشتریمداری است و از ابتدای کار تلاش کردیم تا سه عامل قیمت، کیفیت و تحویل به موقع را طبق خواسته مشتریان خود به شکل مطلوب فراهم نماییم.
وی هدف از حضور در این نمایشگاه را آشنایی بیشتر مشتریان و شرکتهای دیگر با محصولات آمیتیس کیمیا برشمرد و گفت: محصولات شرکت در فصل سرما بازار خوبی دارد، باید در تمام فصول و در کنار برندهای دیگر جای اصلی خود را بیابیم.
مدیر تبلیغات آمیتیس کیمیا در پایان با اشاره به اینکه شرکت در سال ۱۳۹۱، با تاسیس واحد تعمیرات و تجهیزات اتوماسیون صنعتی درایو «سافت استارتر» نقش مهمی در ارتقاء صنعت کشور ایفا نموده، افزود: نرسیدن به موقع محصولات به شرکتهای وارداتی از مهمترین مشکلات ما است که سبب پایین آمدن راندمان خرید و فروش میگردد که امیدواریم این مشکل برطرف گردد.
در ادامه به غرفه دیگر این شرکت سری زدیم و از کارشناس فروش در زمینه مشخصات دیگر محصولات آمیتیس کیمیا نوآور پرسیدیم که وی پاسخ داد: عایقهای این شرکت با برند مکس فلکس از کشور تایلند و برند تی آر فلکس از ترکیه کیفیت بالایی دارد و در پروژههای بزرگ ساختمانی استفاده میشود. این عایقها قابل نفوذ نیستند و با رطوبت سازگاری ندارد. برند مکس فلکس در ایران به تعداد زیاد موجود نیست و این مساله بر شرکت ما که واردکننده این محصول است تاثیر مثبتی در پیشبرد بهینه خواهد گذاشت.
«محمد اسماعیلی» در خصوص میزان استقبال از محصولات شرکت و بازار رقابتی در کشور گفت: مزیت اصلی این عایقها رطوبتناپذیر بودن آنها است. برندهایی که در شرکت آمیتیس عرضه میشود در بازار رقابتی جای خودش را دارد. همچنین مبحث خدماتدهی نیز به عهده خود ما است.
لازم به ذکر است محل این کارخانه در شهر جاجرود نزدیک به تهران واقع شده که دارای سالنهای تولید، برش و انبار کالا است.
آبرویمان
فروشی نیست،
محصول
باکیفیت
ایرانی تولید
میکنیم
نوید بنام، کارشناس تبلیغات و فروش شرکت تبریزی «خوش یانار سهند» در گفتگو با ما اظهار داشت: این شرکت از سال ۱۳۹۰ تاسیس شده و جزء اولین کارخانههای تولید کنترل پنلی داخلی است. در حال حاضر در تمام استانها نمایندگی داریم و میتوانیم ادعا نماییم که خوش یانار سهند، جز معدود تولیدکنندگان رادیاتور در دنیاست که گارانتی واقعی به مصرفکننده ارایه میدهد و ۱۰ سال گارانتی تعویض دارد.
وی در ادامه گفت: تولیدکنندگان شرکت ما با تجربهای ۴۰ ساله و فعالیت در زمینه تأسیسات و سیستمهای گرمایشی و سرمایشی توانستهاند محصولی با کیفیت عالی و برتر از محصولات مشابه خارجی را روانه بازار نمایند. سال گذشته به دلیل رکود اقتصادی، بازارمان پایین آمده بود اما امسال با حضور در نمایشگاههای خارجی همچون سوریه و با ارائه کیفیت محصولات بسیار خوب توانستیم رقیبی برای رادیاتورهای ترکیهای باشیم؛ همچنین به کشور ترکمنستان صادرات داشتهایم و در صدد هستیم به عراق نیز صادرات داشته باشیم.
کارشناس تبلیغات و فروش خوش یانار سهند در خصوص برنامههای آتی این شرکت نیز گفت: محصول جدید رادیاتور حولهای، از سایز ۶۰ تا ۱۲۰ سانتیمتری و از جنس آلومینیوم و با تکنولوژی جوش دوطرفه با ۱۰ سال گارانتی، از برنامههای آتی ما است. از بابت کیفیت بهترین نوع حوله خشککن است. شعار اصلی ما در این شرکت این است که آبروی ما فروشی نیست و ما محصول با کیفیت ایرانی تولید میکنیم و تا آخر به همین شکل ادامه خواهیم داد.
وی یکی از مشکلات اصلی عدم حمایت از تولیدکنندگان داخلی برشمرد و گفت: مالیات سنگین از مهمترین مشکلات تولیدکنندگان است و بهجای اینکه از تولید داخلی حمایت شود در سر راه آنها مانعتراشی میشود. دلالهایی که واردکننده هستند و دلار را از کشور خارج میکنند، بیشتر مورد حمایت قرار میگیرند و این مساله از مشکلات اساسی است. در تهیه جنس اعتبارمان کافی است، اما سود پایین است. خوشبختانه از سال گذشته حمایتهای کوچکی از صنعتگران داخلی شده است که همین موضوع میتواند امیدی برای ما باشد.
بنام در پایان از مسئولان خواست که حمایتهای خود را حداقل در زمینه نمایشگاهی از تولیدکنندگان داخلی داشته باشند و تخفیفات ویژهای بدهند؛ چرا که هر تولیدکننده به عشق خدمت به وطنش تلاش در تولید این محصولات دارد و چه خوب است که امکانات مناسبی به این صنف داده و ایجاد انگیزه برای صنعتگران داخلی به وجود آورند.
رقابتسازی راهحلی مناسب برای رشد صنعت
مونا همدانی، مدیرعامل شرکت «پیشتازصنعت نفت خاتم» زمینه فعالیت شرکت را اینگونه شرح داد: این شرکت واردات و تامین اقلام پایپینگ (خطوط انتقال) و مواد شیمیایی را بر عهده دارد. همکاری گستردهای با کشورهای ژاپن، کره جنوبی، کانادا و کشورهای اروپایی داریم و هدف اصلی فعالیتها در شرکت رقابت بیشتر و ارایه محصولات با کیفیت برای جلب نظر کارفرمایان است.
وی افزود: محصولات شرکت ما دارای ۱۰ سال خدمات پس از فروش و ۲ سال گارانتی است. در حال حاضر روند بازار صنعت تاسیسات همانند سالهای گذشته نیست، با توجه به شرایط و معضلات که در کشور از جمله نقدینگی و عدم بودجه کافی حاکم است ، صنعت گران در تلاش هستند بازار را به دوران بهتری سوق دهند.
در ادامه گفتگو هدف اصلی از شرکت کردن در نمایشگاه را جویا شدیم که وی پاسخ داد: در این دوره از نمایشگاه تاسیسات اولین حضور خود را تجربه کردهایم و سعی داریم با معرفی بیشتر محصولات شرکت و رقابتی کردن قیمتها، شرکت خود را توسعه دهیم. با توجه به تمامی مشکلات میزان استقبال بسیار مثبت است و پویایی خاصی در نمایشگاه به چشم میخورد.
همدانی درادامه در خصوص برنامههای آتی شرکت اظهار داشت: در آیندهای نزدیک میخواهیم کارخانهای با هدف تولید محصولات متنوع بیشتری در همین زمینه احداث نماییم. وی همچنین در خصوص مشکلات و موانع سد راه گفت: از ارگانهای دولتی تقاضا داریم حمایتهای خود را در به روز کردن تکنولوژی صنعت تاسیسات و رفع مشکلات از جمله مالیات، گمرک و نقدینگی در بخشهای خصوصی بیشتر کنند.
تاثیر مثبت
مراودات
خارجی بر
کیفیت
محصولات در
شرکتها
امیرحسین علوی، رئیس مهندسی فروش شرکت «شوفاژکار» در مصاحبه با ما در خصوص معرفی این شرکت اظهار داشت: شرکت شوفاژکار با سابقهای ۴۵ ساله و محوریت تولید دیگهای شوفاژچدنی، پکیج زمینی، پکیج دیواری و موتورخانه های یکپارچه مشغول فعالیت است. همچنین محصولات جدیدی از جمله دستگاه اکونومایزر و دیگهای فولادی آبگرم و بخار در سال ۹۵رونمایی و به بازار عرضه شد.
وی در ادامه گفت: شرکت صنعتی شوفاژکار در مراسم روز ملی صادرات که در تاریخ ۲۹ مهر ماه ۹۵ سالن اجلاس سران برگزار شد، بهعنوان صادرکننده نمونه کشور در دو سال پیاپی برگزیده شد. از مقاصد اصلی صادرات شرکت میتوان به کشورهای اسپانیا، یونان، ترکیه، رومانی، ازبکستان، لبنان و حتی چین اشاره کرد که بیش از ۵۰ درصد سهم صادرات به کشورهای اروپایی اختصاص دارد.
علوی در ادامه افزود: با توجه به اینکه در سالهای گذشته هم در نمایشگاه حضور داشتهایم، روند مثبتی درمیزان استقبال نسبت به سالهای گذشته دراین دوره از نمایشگاه شاهد بودیم. علت اصلی این رشد را می توان مشارکت بیشتر کشورهای خارجی و اشتیاق برای همکاریهای مشترک دانست.
ما فکر میکنیم کیفیت در یک فضای رقابتی حاصل میشود و هرچه رقبا قدر بوده و صاحب تکنولوژی بالاتری باشند، توجه به دانش مهندسی و رعایت استانداردهای بینالمللی که یک الزام برای رشد و بقای شرکتهاست، بیشتر خواهد بود؛ لذا حضور کشورهای خارجی با کالاهای به روز دنیا به وجود آورنده چنین فضای خواهد بود. خوشبختانه امروز شرکت شوفاژ کار با محصولات خود هم در صحنه داخلی و هم در بازارهای خارجی بهعنوان یک شرکت در تراز جهانی مطرح میباشد.
وی در خصوص مشکلات این صنعت نیز اذعان نمود: سرمایهگذاریهای مشترک قابل توجهی بین شرکتهای ایرانی و همکاران خارجی تا به حال وجود نداشته است. پیشنهاد ما این است علاوه به ایجاد زمینهسازی برای مشارکتهای خارجی، حمایت از تولیدکنندگان داخلی و ارایه تسهیلات به این شرکتها افزایش یابد تا به اشتغالزایی و شکوفایی صنعت داخلی بیانجامد.
نمایشگاه از زاویهای دیگر
شرکتهایی که سالها تکنولوژی جدیدی در نمایشگاهها معرفی نکردهاند، بسیار هستند
عباس حدادی رئیس هیأت مدیره شرکت «کار و تجارت» در خصوص اجرای این روال در پانزدهمین نمایشگاه بینالمللی تاسیسات ساختمان و سیستمهای سرمایشی و گرمایشی تهران گفت: در حالی که یکی از اهداف برگزاری نمایشگاهها معرفی نوآوری شرکتها است، متاسفانه شرکتهایی که سالها است تکنولوژی جدیدی در نمایشگاهها معرفی نکرده اند، بسیار هستند.
حدادی
در خصوص میزان
توجه به مقوله
خدمات پس از
فروش در
نمایشگاهها
عنوان داشت:
به اعتقاد من
نمیتوان در
نمایشگاه
خدمات ارائه
داد. خدمات را
باید مشتری در
عمل حس کند. این هم
برای ما بهتر
است و هم برای
مشتری.
حضور در نمایشگاهها بیشتر برای جذب نمایندگی و ارائه مشاوره است
بهزاد مهاجر یکی از مدیران شرکت «دامون سرویس»، با اشاره به اینکه صنعت تاسیسات در کشور ما هنوز نو پا است، عنوان داشت: برای فروش محصولات باید مشتری و تکنسین را کنار هم دید. در نمایشگاه مشتری حاضر میشود تا اطمینان خاطر از خرید خود پیدا کند. شرکتها در نمایشگاهها بیشتر به دنبال جذب نمایندگی و ارائه مشاوره هستند.
شرکتها با
حضور در
نمایشگاه میتوانند
به مشتریان و
مصرفکنندگان
اعلام کنند که
به کیفیت
کالاهای خود چقدر
اطمینان
دارند
فرشاد جانجانی مدیر خدمات پس از فروش «گروه تولیدی بازرگانی کرمانی»، در پاسخ به این سوال که میزان تاثیرگذاری حضور در نمایشگاهها در صنایع مختلف چقدر است، گفت: امروزه حتی یک برند هم اگر در نمایشگاه حضور مناسبی نداشته باشد، فروش خوبی نخواهد داشت. تمام شرکتهایی که در بازار هستند- در هر حوزه و صنعت – به عنوان نوک پیکان، برنامهریزی مدونی برای فروش دارند؛ این در حالی است که قلب تپنده هر شرکتی تبلیغات آن است.
جانجانی با بیان اینکه شرکتها با حضور در نمایشگاه میتوانند به مشتریان و مصرفکنندگان اعلام کنند که به کیفیت کالاهای خود چقدر اطمینان دارند، عنوان داشت: من فکر میکنم بازدهی نمایشگاهها برای شرکتهای داخلی خیلی بیشتر از شرکتهای خارجی است.
وی باز خورد حضور شرکتهای را خوب دانست و عنوان داشت: امیدوارم در سالهای بعد شاهد یک رقابت بیشتر باشیم. امسال شرکتهای تولیدکننده کمتر در نمایشگاه بودند.
نمایشگاه از نگاه خارجیها
امکان
گسترش بازار
محصولات ما در
ایران وجود دارد
همراه با مترجم ماهنامه تهویه و تاسیسات، به سراغ غرفههای خارجی رفتیم. از نماینده یکی از این غرفهها درباره شرکتشان جویا شدیم؛ اسم شرکت ماNingbo Lianger است. این شرکت در زمینه تولید تجهیزات برودتی فعالیت میکند و در سال ۲۰۱۰ تاسیس شده است. کمپرسورهای تهویه مطبوع خانگی دوار که در کاربردهای گستردهای نظیر انواع دستگاههای تهویه مطبوع خانگی، پمپهای حرارتی، آبگرمکنها، رطوبتزداها و تجهیزات دیگر بهکار میروند، از جمله محصولات Ningbo Lianger است که تماماً در چین تولید میشود.
از وی پرسیدیم غیر از بازار چین در چه کشورهای دیگری فعال هستید؟ هنوز فعالیتی در کشورهای دیگر نداریم، قبلاً توسط شرکتهای چینی دیگری محصولات خود را به کشورهای مختلف صادر میکردیم؛ ولی در شرایط کنونی در فکر گسترش بازار خود به خارج از کشور چین هستیم.
وی همچنین اظهار نمود که تاکنون به ایران صادرات نداشتهاند.
حضور در نمایشگاه تاسیسات ایران، اولین حضور این شرکت در یک نمایشگاه خارجی بود. نماینده این شرکت چینی ادامه داد:
ما در تلاش برای توسعه بازار خود در ایران و خاورمیانه هستیم و حضور ما در نمایشگاه بینالمللی تهران فرصتی برای جلب مشتریان تازهای برای شرکت است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا در طول نمایشگاه درخواستی برای محصولات خود دریافت کردهاید گفت: بله، برخی از افراد درخواستهایی را مطرح کردهاند و امکان همکاری بیشتری در آینده و گسترش بازار محصولات ما در ایران وجود دارد. مشتریان ایرانی پس از مشاهده ویژگیهای کیفی و تخفیفات قیمتها از خرید محصولات ما مطمئن خواهند گردید. همچنین بهغیر از عرضه محصولات در بازارهای محلی و بازارهای ویژه، به دنبال عمدهفروشانی برای عرضه وسیعتر محصولات خود هستیم.
وی بیشتر از برنامههایشان گفت: برنامه آتی ما در واقع یافتن مشتریانی برای آغاز همکاری میباشد. بعد از یافتن مشتریان جدید مسلماً وارد مرحله تازهای از برنامه بازاریابی خود خواهیم شد.
در سوال بعدی از تفاوت قیمت محصولاتشان با محصولات ایرانی پرسیدیم و شنیدیم: بسیاری از افراد از تجارت بینالمللی نامطلع هستند؛ این آغاز راه است و ما به آنها اطلاعاتی را در مورد چگونگی تجارت بینالمللی ارائه میدهیم. در آینده نزدیک محتملاً نمایندهای در ایران خواهیم داشت که مشتریان ما مستقیماً به شرکت مذکور مراجعه کنند و نیازی به واردات محصولات ما نباشد.
و در آخر نظر وی را در مورد کشور ایران جویا شدیم: همانطورکه میدانید آب و هوای ایران شرایط مطلوبی را برای عرضه محصولات ما فراهم میکند و جمعیت بالای کشور ایران نیز دلیل دیگری برای اولویتبندی ما در عرضه محصولات خود در کشور ایران و به ویژه در تهران است. همچنین رشد اقتصادی سریعتر کنونی کشور ایران، دلیل دیگری برای تمرکز ما بر بازار ایران است و فرصتی را برای گسترش بازار ما فراهم میسازد. مردم ایران بسیار مهربان هستند و در موارد بسیاری نظیر شرح نشانیها و پاسخ به پرسشها، رفتاری مهربانانه را از خود نشان میدهند.
اولین تلاش
ما برای حضور
در بازار
ایران
غرفه بعدی متعلق بود به شرکت Kayse که در زمینه تولید تجهیزات اطفاء حریق فعالیت میکند. نماینده حاضر در غرفه توضیح داد: کارخانه ما در ترکیه قرار دارد و در شرایط کنونی تولیدات ما محصولات ایمنی متنوعی از حوزه اطفاء حریق را دربر میگیرد و دارای سابقه ۱۴ ساله در حوزه تولیدات مهندسی میباشد؛ طراحی، تولید، مونتاژ، آزمایش و کنترل تمامی محصولات مذکور توسط گروه متخصص شرکت ما انجام میشود و تمامی محصولات ما دارای گواهینامههای معتبر هستند؛ همانطورکه میدانید تاییدیههای مذکور در بازار رقابت جهانی بسیار حائز اهمیت میباشند. از سوی دیگر تولیدات ما انواع متنوعی از قطعات انبساطی را در بر میگیرد. همچنین تولیداتی نظیر گیجهای سطحسنج (Level gage)، تجهیزات کنترل سطح و همچنین قطعات بزرگتر سامانه اتوماسیون و محصولات دیگری نظیر شلنگهای انعطافپذیر فلزی، شیرهای اتصال آبپاشهای حوزه اطفاء حریق را پوشش میدهد. در کارخانه ما گستره متنوعی از تمامی تجهیزات ایمنی اطفاء حریق تولید میگردند و صنایع مختلفی نظیر صنایع دفاعی، صنایع دریایی و صنایع شیمیایی را پوشش میدهند.
وی در پاسخ به سوال ما که هدف اصلیشان از حضور در نمایشگاه بینالمللی تهران چیست گفت: هدف اصلی ما در واقع حضور در بازار ایران و جستجو و ارتباط با مشتریان تازه است؛ از این طریق ما قادر خواهیم بود که واکنش بازار ایران به محصولات خود را ارزیابی نماییم. وی ادامه داد: به آینده امیدواریم! این اولین تلاش ما برای حضور در بازار ایران است.
و در پاسخ به این سوال که آیا در سالهای آتی نیز در نمایشگاه بینالمللی ایران حضور خواهید داشت گفت: در طول ۳ یا ۴ ماهه آینده مشخص خواهد گردید. حضور ما در نمایشگاه بینالمللی تهران به جذب مشتریان جدیدی در بازار ایران وابسته است. در صورت یافتن مشتریان تازه مسلماً در نمایشگاههای دیگر نیز حاضر خواهیم شد.
نماینده شرکت ترکیهای Kayse اذعان کرد که پس از یافتن توزیعکنندگان مطلوبی برای محصولات خود، دومین گام ما شامل ترویج محصولات شرکت در مجلات و نشریات خواهد بود.
و سخن نهایی
برپایی نمایشگاهها و حمایت از تولیدکنندگان داخلی میتواند از عمده ترین دلایل دلگرم شدن، تولیدکنندگان و سرمایه گذاران داخلی باشد، همانطورکه در گزارش نیز به آن اشاره شد. در مجموع، نمایشگاه ها می توانند ابزاری برای رونق بخشیدن به صنایع داخلی باشند و هر روز امید سرمایه گذاران و تولیدکنندگان را فزون تر کنند. البته این نیاز به همراهی دولت و حمایتهای مردمی دارد تا معضلات و مشکلات تولیدکنندگان داخلی برطرف شود. امیدواریم در سالهای آتی و برگزاری نمایشگاههای پربارتر از سالهای قبل و با افزایش سرعت گردش چرخ صنعتی کشور، تولیدکنندگان داخلی محصولات بیشتر و با کیفیت بهتری را در معرض دید همگان به نمایش بگذارند.