شرکت هوای مطبوع جهت ارائه خدمات فنی در زمینه فروش تجهیزات تاسیسات مکانیکی در استان خراسان بزرگ و با توجه به افزایش روزافزون ساخت و سازهای بناهایی با کاربری گوناگون تشکیل گردید. به سراغ احمد فیلابی، مدیر عامل این شرکت رفتیم تا بیشتر با فعالیت‌های آن آشنا شویم:

برای شروع صحبت، تاریخچه و سیر تحولات شرکت را بیان نمایید؟

شرکت هوای مطبوع در سال ۱۳۷۶ تأسیس گردید و در ابتدا تمرکز آن بر روی کارهای اجرایی بود؛ با توجه به این‌که خود بنده قبل از شروع فعالیت شرکت، در زمینه تأسیسات حرارتی و برودتی فعال بودم. اما به تدریج امور فروش نیز در دستور کار ما قرار گرفت و با شرکت‌هایی که در حال حاضر با آنها همکاری داریم آشنا شده و نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش شرکت‌های مذکور را بر عهده گرفتیم.

زمینه فعالیت شما در ارتباط با چه محصولاتی است؟

دستگاه‌های تهویه مطبوع وتهویه صنعتی از جمله هواساز،فن‌کوئل، انواع چیلر،انواع برج خنک‌کننده،دستگاه خنک‌کننده هواپیما،دستگاه خنک‌کننده برای مخابرات و …

آیا محصولاتی که توزیع می‌کنید بیشتر وارداتی هستند؟

خیر، عمده محصول ما مربوط به تولیدکنندگان داخلی شامل کارخانجات تولیدی مهر اصل و همین‌طور شرکت پارس مشعل و شرکت آذر دما گستر می‌باشد. البته از کشورهای ترکیه، مالزی و دبی نیز واردات داریم.

یکی از محصولات توزیعی هوای مطبوع، کانال‌های عایق‌دار است، در این رابطه توضیح می‌فرمایید؟

بله، کانال‌های خرطومی هدایت هوا برای انشعاب‌های فرعی که محصول ترکیه است. ما همچنین ورق‌های خام را از دبی وارد می‌کنیم که علاوه بر فروش، از آن در پروژه‌ها استفاده می‌کنیم.

پس مجمومه کاملی هستید که توان اجرای پروژه را هم دارید؟

بله، همین‌طور است.

در شرایط خاص کنونی کشور، چه مشکلاتی را پیش رو دارید؟

در حال حاضر مسئله تهیه ارز و در دسترس نبودن و نقل و انتقال آن و همین‌طور نوسانات قیمت کالاها، از مهمترین معضلات ماست.

در ارتباط با واردات و اداره گمرک چطور؟

حدود ۲۰ درصد از کالاهای مبادله شده شرکت هوای مطبوع، وارداتی و ۸۰ درصد بقیه از محصولات تولید داخل کشور است. با این حال گمرک کشور مشکلات خاص خود را دارد. به‌عنوان مثال کالایی را وارد کرده و از لحاظ استاندارد توسط گمرک کشور تأیید شده، و در ماه بعد دوباره همان کالا با همان شرایط را وارد کرده و ملزم شده‌ایم گواهی استاندارد مجدد دریافت کنیم.

آیا تصمیم دارید اقدام به تولید نمایید؟

بله، در حال بررسی تولید لوله‌های پیش عایق شده در مشهد هستیم. زیرا خرید و انتقال آن از کشور مالزی بسیار هزینه‌بر است. این لوله‌ها کاربرد بسیاری دارند، مثلاً در کانال‌های انتقال انرژی که سبب کاهش هدررفت انرژی می‌شود.

برنامه‌های آتی شما برای توسعه شرکت چیست؟

تا زمانی‌که وضعیت بازار به ثبات نسبی نرسد نمی‌توان برنامه خاصی داشت، با این حال تصمیم داریم واحد اجرایی شرکت را توسعه دهیم و علاوه بر امور بازرگانی، دست به کارهای اجرایی بزرگ‌تر بزنیم.

با توجه به حضور رقبای خارجی، نظرتان در خصوص تولیدات داخلی چیست؟

می‌توان گفت تولیدکنندگان ایرانی که ما کالاهای خود را از طریق آنها تأمین می‌کنیم، محصولاتی با کیفیت تولید می‌کنند که به خارج هم صادر می‌شود. بنابراین کیفیت از ویژگی‌های کالاهای ماست.

می‌خواهم همین‌جا موضوعی را مطرح کنم و آن حمایت از تولیدکنندگان و تولیدات داخلی است. بهتر است افراد مشاور و کارفرما هنگام انتخاب محصول نیاز خود را از طریق شرکت‌های ایرانی برآورده کنند، حتی اگر محصول داخلی فقط ۸۰ درصد کیفیت برند خارجی را دارا باشد؛ این به نفع اقتصاد کشور است. خود بنده ترجیح می‌دهم همین مقدار کم واردات را از دستور کار شرکت حذف نمایم و به‌جای آن از داخل خرید نمایم، به‌دلیل خارج نشدن ارز از کشور، دسترسی آسان‌تر، تحویل سریع‌تر به مشتری و …

در آخر اگر حرف ناگفته‌ای مانده بفرمایید؟

با توجه به تجربه چندین ساله این‌جانب، متأسفانه در دانشگاه‌های کشور آموزش عملی به آن صورت که باید وجود ندارد و به دادن مدرک اکتفا می‌شود. در نتیجه مهندسین فارغ‌التحصیل تجربه عملی برای انجام کار نداشته و سال‌های اول کارشان به آزمون و خطا می‌گذرد. پیشنهاد من این است که سازمان نظام مهندسی کشور گذراندن دوره عملی را برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی قبل از جذب بازار کار شدن، الزامی نماید. این کلاس‌های الزامی می‌تواند در مراکز مختلف و به‌عنوان مثال در انجمن‌های تأسیساتی برگزار گردد. در انتها امیدوارم بحث آموزش عملی در دانشگاه‌ها اهمیت یابد و زمینه‌ساز شکوفایی بیشتر کشورمان شود.