گرم ایران همچنان گرم و پویا

مصاحبه با آقای حسین رای رامش مدیرعامل شرکت گرم ایران

در ابتدا تاریخچه مختصری از شرکت بفرمایید؟

گرم ایران در سال ۱۳۶۰ به‌‌طور رسمی ثبت شد و فعالیت خود را با تولید دو مدل مشعل گازسوز تحت ‌لیسانس شرکت آلمانی آغاز کرد.همچنین در ادامه به تولید رادیاتور پرداختیم و هم‌اکنون مبادرت به راه‌اندازی خطوط تولید پکیج کرده‌ایم.

در حال حاضر بیش از ۹۰ مدل انواع مشعل را تولید می‌نماید؛ به‌طوری‌که تاکنون موفق به تولید حدود ۷۰۰/۰۰۰ مشعل شده‌ایم.

مجموعه گرم ایران از سال ۱۳۶۸ به تولید رادیاتورهای آلومینیومی پرداخت و رادیاتور ۸ سانتی‌متری را تولید کرد که البته آن زمان استقبال زیادی از آن نشد، ولی هم‌اکنون مورد استقبال است.

اخیراً ماشین‌های ۲۰۰۰ تنیDIECAST  را وارد نموده که نصب شده‌اند و در حال راه‌اندازی هستند که در تولید رادیاتور، مشعل، شیرهای برقی گاز و … کاربرد دارد وموجب افزایش تولید رادیاتور به میزان ۴۰ درصد خواهد شد.

همچنین با شرکت RIELLOبه تفاهم رسیده‌ایم که به‌صورت مشارکتی در ایران به تولید بپردازیم.قابل ذکر است این شرکت بزرگ‌ترین سازنده مشعل‌های صنعتی،چیلرهای جذبی، ژنراتورهای عظیم، نیروگاه‌های کوچک سیکل ترکیبی و … در جهان است؛ در زمینه مشعل‌سازی تاکنون در دوکشور کانادا وچین سرمایه‌گذاری کرده است و قراراست که ایران کشور سوم باشد که افتخار بزرگی برای صنعت کشور محسوب می‌شود.

از طرف دیگر تولید پکیج‌های baxi را دردستور کار داریم و توافقات نهایی انجام شده است. بدین‌صورت که در ابتدا ۱۰۰ درصد قطعات از ایتالیا وارد خواهد شد و بعد از۵ سال،نسبت قطعات خارجی به ایرانی، ۴۰ به ۶۰ خواهد بود. شرکت baxi ایتالیا یک شرکت مادر در تولید پکیج در سطح دنیا است و  ۹ سال است که بدنه تجاری کارخانه (پیشگامان تأسیسات خاورمیانه) نمایندگی انحصاری آن در ایران را دارد.

در مشعل‌های تولیدی شما از چه سوخت‌هایی استفاده می‌شود و دارای چه ظرفیت‌هایی هستند؟

مشعل‌های ما شامل گازسوز، گازوئیل‌سوز، مازوت‌سوز دوگانه‌سوز و چندگانه‌سوز و از ظرفیت ۴۰/۰۰۰ تا ۱۵/۰۰۰/۰۰۰ کیلوکالری بر ساعت  می‌باشد. همچنین  ما با سوخت زغال‌سنگ به‌صورت خزانه‌ای و پاششی و همچنین مواد قابل اشتعال پایه نفتی که غیر قابل بازیافت هستند، مشعل تولید می‌کنیم.

در رابطه با رادیاتور چه مراحلی را طی کرده‌اید که به‌عنوان تولیدکننده برتر شناخته شوید؟

روش ساخت رادیاتور، مخصوصاً از نوع آلومینیومی، بسیار سخت و پیچیده است. جدیداً مبحثی در ارتباط با وزن و حجم آب رادیاتور مطرح شده است، با این عنوان که اگر وزن و حجم آب رادیاتور کمتر باشد،رادیاتور بهتری خواهیم داشت. درحالی‌که گرم ایران می‌گوید نباید راندمان صرف را در نظر گرفت و باید استحکام فیزیکی رادیاتور را هم مد نظر داشت و هر چه وزن بالاتر باشد، استحکام رادیاتور بیشتر خواهد بود. به‌عنوان مثال، رادیاتورهای پروفیلی با این‌که راندمان بالایی دارند، اما استحکام و طول عمر مناسبی ندارند.

همچنین گرم ایران،  استانداردهای  بین‌المللی  را در تولید رادیاتور لحاظ می‌کند. هم‌اکنون تولید ۴ مدل جدید رادیاتور را در دست  کار داریم و در آینده  نزدیک  قطعاً  از عمده‌ترین تولیدکنندگان رادیاتور در سطح کشور خواهیم بود.

در بازار ایران تولید رادیاتور پنلی و نیز واردات آن به‌خصوص از ترکیه و چین متداول شده است، آیا شما نیز تولید خواهید داشت؟

رادیاتور پنلی،سَبکی از رادیاتورهای فولادی است که کیفیت بالایی داردو آینده خوبی را خواهد داشت و انشاءا… در آینده جزء تولیداتمان خواهد بود، البته با ظرفیت‌هایی محدود و نگاهی صادراتی.

در حال حاضر بهترین تولیدکننده رادیاتور پنلی، یک شرکت ایتالیایی است که به تمام کشورها صادرات دارد؛ اما متأسفانه نوع فول اتوماتیک و درجه یک آن به ایران وارد نمی‌شود. بنابراین اکثر رادیاتورهای پنلی داخل ایران کیفیت پایین و قیمت بسیار بالایی دارد.به‌طوری‌که در بهترین شرایط در یک متر پنل، ۳۲کیلوگرم ورق فولادی مصرف شده و ورق فولادی در بالاترین قیمت، کیلویی ۱۴۰۰ تومان است. در نتیجه قیمت نهایی آن حدود ۵۰/۰۰۰ تومان می‌شود، این در حالی است که هم‌اکنون پنل به قیمت متری ۳۰۰/۰۰۰ تومان فروخته می‌شود. البته رادیاتور پنلی را برای مصرف تأیید می‌کنم، ولی توصیه این‌جانب رادیاتور آلومینیومی است. )قیمت‌های عنوان شده مربوط به زمان مصاحبه می‌باشد)

رادیاتور آلومینیومی با نوع فولادی آن چه تفاوتی از لحاظ تکنولوژی ساخت دارد؟

دو روش تولید کاملاً متفاوت دارند. در ساخت رادیاتور فولادی روی ورق کار نورد و پرس و خم و برش انجام می‌شود، اما رادیاتور آلومینیومی توسط ماشین DIECAST به شیوه تحت فشار تولید می‌شود. تمرکز گرم ایران بر تولید نوع آلومینیومی رادیاتور است و بنا به ضرورت تولید نوع پنلی آن را هم در برنامه داریم.

و دیگر برنامه‌هایتان؟

ما بر اساس توان و ظرفیت خود جلو می رویم. اگر حمایت واقعی صورت گیرد و بتوانیم تا حدودی امکاناتمان را نوسازی کنیم، خواهیم توانست بسیاری از قطعات صنایع مختلف مانند نفت و پتروشیمی را تولید کنیم.

چه حمایت‌هایی مورد انتظار شماست؟

حمایت و پشتیبانی در مبحث خرید، سفارشات و منابع تأمین مالی. یک شرکت نیاز به منابع مالی دارد و با توجه به محدودیت‌های کنونی، دولت باید این منابع را تأمین نماید و بر روی شرکت‌های قدیمی که تاکنون پایدار مانده‌اند سرمایه‌گذاری نماید. گرم ایران سال‌ها است که در عرصه تولید کشور فعال است و خدمات زیادی را در  قبال  دولت و  ملت انجام داده است و در تمام فراز و فرودها سربلند بوده است.

عدم حمایت دولت از تولیدکنندگان سبب شده است که در ایران کارخانه‌ای با قدمت طولانی وجود نداشته باشد. این در حالی است که در اروپا شرکت‌های قدیمی  بیش  از  ۱۰۰ سال عمر دارند.

مزیت شما نسبت به سایر رقبا در چیست؟

راندمان بالا در مشعل‌های تولیدی. به‌طوری‌که از ابتدای تولید تا زمان حال، راندمان زیر ۸۰ درصد نداشته‌ایم و مصرف‌کنندگان درسطح کشور از این تولیدات  بسیار راضی هستند. همچنین در مشعل‌های premix که دارای تکنولوژی‌های روز دنیاست، راندمان  بالای ۹۳ درصد است. و همان‌طور که اشاره شد، گرم ایران  مشعل‌های انحصاری  تولید می‌کند  که با پودر زغال‌سنگ و نیز با سوخت مازاد که غیر قابل بازیافت است مانند روغن‌های سوختی و هرگونه ضایعات قابل احتراق، کار می‌کند.

هم‌اکنون کشورهای اروپایی به ما سفارش ساخت کالا را می‌دهند، بنابراین به اروپا و همچنین به تمام کشورهای آسیای میانه و کشورهای همسایه صادرات داریم.

در ارتباط با مشکلات و مسائل صنف شما در سطح کشور، چه مواردی را می‌توان مطرح کرد؟

در  وحله  اول می‌توان به ورود کالاهای بی‌کیفیت به داخل  کشور  اشاره نمود. گرم ایران  مخالفت خود را  با  این موضوع  از طریق ارائه  به انجمن صنعت تأسیسات  و نشریه‌های  مختلف و  مراکز دیگر  بارها  اعلام  کرده است. حتی اگر فرض کنیم کیفیت این کالاهای وارداتی در بالاترین سطح باشد، هنگامی‌که مشابه آن در داخل  تولید می‌شود، این عمل توجیه‌پذیر نیست. به‌هرحال کارخانه‌های داخلی با هزاران نیروی کار به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در ارتباط هستند.

در وحله دوم مسأله تأمین بودجه قرار دارد. تاکنون موفق نشده‌ایم هیچ تسهیلاتی را از سیستم بانک مرکزی دریافت کنیم،  چرا که باید بازپرداخت بالایی را با مقدار سود اندک خود متحمل شویم. با توجه به این‌که در حال حاضر اگر دربانک سرمایه‌گذاری شود سودی علی‌الحساب و روزشمار و معاف ازمالیات دریافت خواهد شد،آیا انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری در تولید باقی خواهد ماند؟ تولید زمانی عاقلانه است که به سرمایه و سرمایه‌گذار توأمان احترام گذاشته شود. پیشنهاد می کنم دولت کلیه کارخانجات  را تا مرز ۲۰ درصد سود نسبت به سرمایه معاف نماید؛ یعنی سرمایه مولد و سرمایه سپرده، با یک نگاه دیده شوند.

اگر حرفی باقی مانده بفرمایید؟

تشکر می‌کنم از وقتی که به ما اختصاص دادید، امیدوارم این گفته‌ها مفید و مثمرثمر باشد.

عدم حمایت دولت از تولیدکنندگان سبب شده است که در ایران کارخانه‌ای با قدمت طولانی وجود نداشته باشد. این در حالی است که در اروپا شرکت‌های قدیمی  بیش  از ۱۰۰ سال عمر دارند

جدیداً مبحثی  در ارتباط با وزن و حجم آب رادیاتور مطرح شده است، با این عنوان که اگر وزن و حجم آب رادیاتور کمتر باشد، رادیاتور بهتری خواهیم داشت. درحالی‌ که گرم ایران می‌گوید نباید راندمان صرف را در نظر گرفت و باید استحکام فیزیکی رادیاتور را هم مد نظر داشت و هر چه وزن رادیاتور بالاتر باشد، استحکام بیشترخواهد بود

 

گرم ایران همچنان گرم و پویا

مصاحبه با آقای حسین رای رامش مدیرعامل شرکت گرم ایران

در ابتدا تاریخچه مختصری از شرکت بفرمایید؟

گرم ایران  در سال ۱۳۶۰ به‌‌  طور رسمی ثبت  شد و فعالیت خود را با تولیددو مدل مشعل گازسوزتحت ‌لیسانس  شرکت آلمانی آغاز کرد. همچنین درادامه  به  تولید  رادیاتور  پرداختیم و هم‌اکنون مبادرت به راه‌اندازی خطوط تولید پکیج کرده‌ایم.

درحال حاضر بیش از ۹۰ مدل انواع مشعل را تولید می‌نماید؛ به‌ طوری‌ که تاکنون موفق به تولید حدود ۷۰۰/۰۰۰ مشعل شده‌ایم.

مجموعه گرم ایران ازسال ۱۳۶۸به تولیدرادیاتورهای آلومینیومی پرداخت ورادیاتور ۸سانتی‌متری را تولید کرد که البته آن زمان استقبال زیادی از آن نشد،ولی هم‌اکنون مورد استقبال است.

اخیراً ماشین‌های ۲۰۰۰ تنیDIECAST  را واردنموده که نصب شده‌اند و در حال راه‌اندازی هستند که در تولید رادیاتور، مشعل، شیرهای برقی گاز و … کاربرد دارد و موجب افزایش  تولید رادیاتور  به میزان  ۴۰ درصد خواهد شد.

همچنین با شرکت RIELLOبه تفاهم  رسیده‌ایم که  به‌ صورت مشارکتی در ایران به تولید بپردازیم.قابل ذکر است این شرکت بزرگ‌ترین سازنده مشعل‌های صنعتی،    چیلرهای   جذبی،    ژنراتورهای  عظیم، نیروگاه‌های کوچک  سیکل  ترکیبی  و …  در جهان است؛ درزمینه مشعل‌سازی تاکنون دردوکشور کانادا وچین سرمایه‌گذاری کرده است و قراراست که ایران کشور سوم باشدکه افتخار بزرگی برای صنعت کشور محسوب می‌شود.

از طرف دیگر تولید پکیج‌های baxi  را در دستور کار داریم وتوافقات نهایی انجام شده است.بدین‌صورت که  در ابتدا ۱۰۰ درصد قطعات از ایتالیا وارد خواهد شدو بعد از۵ سال،نسبت قطعات خارجی به ایرانی، ۴۰ به ۶۰ خواهد بود.شرکت baxi ایتالیا یک شرکت مادر در  تولید  پکیج در سطح دنیا است و  ۹ سال است که بدنه تجاری کارخانه (پیشگامان تأسیسات خاورمیانه) نمایندگی انحصاری آن در ایران  را دارد.

در  مشعل‌های  تولیدی  شما  از   چه  سوخت‌هایی استفاده می‌شود و دارای چه ظرفیت‌هایی هستند؟

مشعل‌های ماشامل گازسوز، گازوئیل‌سوز،مازوت‌سوز دوگانه‌سوز و چندگانه‌سوز  و  از  ظرفیت ۴۰/۰۰۰ تا ۱۵/۰۰۰/۰۰۰ کیلوکالری بر ساعت  می‌باشد.همچنین  ما با سوخت زغال‌سنگ به‌صورت خزانه‌ای و پاششی  و همچنین موادقابل اشتعال پایه نفتی که غیرقابل بازیافت هستند، مشعل تولید می‌کنیم.

در  رابطه با رادیاتور  چه  مراحلی  را  طی کرده‌اید که به‌عنوان تولیدکننده برتر شناخته شوید؟

روش ساخت رادیاتور، مخصوصاً از نوع آلومینیومی، بسیارسخت و پیچیده است.جدیداً مبحثی درارتباط با وزن و حجم آب رادیاتور مطرح شده است، با این عنوان  که  اگر  وزن  و  حجم   آب  رادیاتور   کمتر باشد،رادیاتور بهتری خواهیم داشت. درحالی‌که گرم ایران می‌گوید نباید راندمان صرف  را در نظر  گرفت  و باید استحکام فیزیکی رادیاتور را هم مدنظرداشت  و هر چه وزن بالاتر باشد، استحکام رادیاتور بیشتر خواهد بود. به‌عنوان مثال،  رادیاتورهای  پروفیلی با این‌ که راندمان بالایی دارند،  اما  استحکام  و طول عمر مناسبی ندارند.

همچنین گرم ایران،  استانداردهای بین‌المللی  را در تولید رادیاتور لحاظ می‌کند. هم‌اکنون تولید ۴ مدل جدید رادیاتور را در دست کارداریم ودر آینده نزدیک  قطعاً  از عمده‌ترین تولیدکنندگان رادیاتور در سطح کشور خواهیم بود.

در بازار ایران  تولید  رادیاتور  پنلی  و نیز واردات  آن به‌  خصوص از ترکیه و چین متداول شده است،  آیا شما نیز تولید خواهید داشت؟

رادیاتور پنلی، سَبکی از رادیاتورهای فولادی است که کیفیت بالایی داردو آینده خوبی را خواهد داشت و انشاءا… در آینده جزء تولیداتمان خواهد بود، البته  با ظرفیت‌هایی محدود و نگاهی صادراتی.

در حال حاضر بهترین تولیدکننده رادیاتور پنلی، یک شرکت ایتالیایی است که به  تمام کشورها صادرات دارد؛ اما متأسفانه  نوع  فول اتوماتیک و درجه یک  آن به ایران وارد نمی‌شود. بنابراین اکثر رادیاتورهای پنلی داخل ایران کیفیت پایین و قیمت بسیاربالایی دارد.به‌ طوری‌ که در بهترین شرایط در یک متر پنل، ۳۲ کیلوگرم ورق فولادی مصرف شده و ورق فولادی دربالاترین قیمت،کیلویی۱۴۰۰ تومان است.درنتیجه قیمت نهایی آن حدود ۵۰/۰۰۰ تومان می‌شود، این در  حالی است که هم‌ اکنون پنل  به  قیمت  متری ۳۰۰/۰۰۰ تومان فروخته می‌شود. البته رادیاتور پنلی  را برای مصرف تأیید می‌کنم، ولی توصیه این‌ جانب رادیاتور آلومینیومی است. ) قیمت‌های عنوان شده مربوط به زمان مصاحبه می‌باشد)

رادیاتور آلومینیومی با نوع فولادی آن چه تفاوتی از لحاظ تکنولوژی ساخت دارد؟

دوروش تولید کاملاً متفاوت دارند.درساخت رادیاتور فولادی روی ورق کار نوردو پرس وخم و برش انجام می‌شود،  اما  رادیاتور  آلومینیومی  توسط   ماشین DIECAST به شیوه تحت فشارتولید می‌شود.تمرکز گرم ایران  بر تولید نوع آلومینیومی رادیاتور است و بنا به ضرورت  تولید نوع  پنلی آن را  هم  در برنامه داریم.

و دیگر برنامه‌هایتان؟

ما بر اساس توان و ظرفیت خود  جلو می رویم. اگر حمایت   واقعی  صورت گیرد و  بتوانیم  تا حدودی امکاناتمان رانوسازی کنیم،خواهیم توانست بسیاری  از قطعات صنایع مختلف مانندنفت و پتروشیمی را تولید کنیم.

چه حمایت‌هایی مورد انتظار شماست؟

حمایت  و  پشتیبانی در مبحث  خرید، سفارشات و منابع تأمین مالی.یک شرکت نیازبه منابع مالی دارد  و با توجه به محدودیت‌های کنونی، دولت باید این منابع را تأمین نماید و برروی شرکت‌های قدیمی که تاکنون پایدارمانده‌اند سرمایه‌گذاری نماید.گرم ایران سال‌ها است که در عرصه تولید کشور فعال است و خدمات زیادی را در  قبال دولت و ملت انجام داده است و در تمام فراز و فرودها سربلند بوده است.

عدم حمایت دولت ازتولیدکنندگان سبب شده است که در  ایران   کارخانه‌ای  با   قدمت  طولانی  وجود  نداشته  باشد. این   در  حالی است   که   در  اروپا شرکت‌های قدیمی  بیش  از  ۱۰۰ سال عمر دارند.

مزیت شما نسبت به سایر رقبا در چیست؟

راندمان بالا در  مشعل‌های تولیدی. به‌ طوری‌ که از ابتدای تولید  تا  زمان حال، راندمان  زیر ۸۰ درصد نداشته‌ایم  و مصرف‌کنندگان  درسطح کشور  از این تولیدات بسیارراضی هستند.همچنین درمشعل‌های premixکه دارای تکنولوژی‌های روز دنیاست،راندمان  بالای ۹۳ درصد است.  و همان‌طور  که  اشاره  شد، گرم ایران مشعل‌های انحصاری  تولید می‌کند که  با پودر  زغال‌سنگ  و نیز با سوخت مازاد که غیر قابل بازیافت  است  مانند  روغن‌های  سوختی و هرگونه ضایعات قابل احتراق، کار می‌کند.

هم‌اکنون  کشورهای  اروپایی به ما سفارش ساخت کالا را می‌دهند، بنابراین به اروپا وهمچنین به تمام کشورهای آسیای میانه وکشورهای همسایه صادرات داریم.

در ارتباط با مشکلات و مسائل صنف شما  در سطح کشور، چه مواردی را می‌توان مطرح کرد؟

در  وحله اول می‌توان به ورود کالاهای بی‌کیفیت به داخل  کشور  اشاره نمود.گرم ایران مخالفت خود را  با   این  موضوع  از  طریق ارائه  به انجمن صنعت تأسیسات و نشریه‌های مختلف و  مراکز دیگر  بارها  اعلام  کرده است. حتی اگر  فرض کنیم کیفیت این کالاهای وارداتی در بالاترین سطح باشد، هنگامی‌که مشابه  آن  در  داخل    تولید  می‌شود،  این  عمل توجیه‌پذیر نیست. به‌ هرحال کارخانه‌های داخلی با هزاران نیروی کار به‌ صورت مستقیم و  غیرمستقیم درارتباط هستند.

در وحله دوم مسأله تأمین بودجه قرار دارد. تاکنون موفق نشده‌ایم هیچ تسهیلاتی را از  سیستم  بانک مرکزی دریافت کنیم، چرا که باید بازپرداخت  بالایی   را با مقدار سود اندک خود متحمل شویم. با توجه به این‌ که  در حال حاضر  اگر دربانک سرمایه‌گذاری شودسودی علی‌الحساب و روزشمار ومعاف ازمالیات دریافت خواهد شد،آیا انگیزه‌ای برای  سرمایه‌گذاری  در تولید  باقی خواهد  ماند؟  تولید  زمانی عاقلانه است که  به سرمایه  و سرمایه‌گذار  توأمان  احترام گذاشته   شود.    پیشنهاد   می کنم   دولت   کلیه کارخانجات را تامرز۲۰ درصد سود نسبت به سرمایه معاف نماید؛ یعنی سرمایه مولد و سرمایه سپرده،با یک نگاه دیده شوند.

اگر حرفی باقی مانده بفرمایید؟

تشکر می‌کنم  از  وقتی  که  به ما اختصاص دادید، امیدوارم این گفته‌ها مفید و مثمرثمر باشد.

عدم حمایت دولت ازتولیدکنندگان سبب شده است که درایران کارخانه‌ای با قدمت طولانی وجودنداشته باشد.  این  در حالی  است  که در اروپا  شرکت‌های قدیمی  بیش  از ۱۰۰ سال عمر دارند

جدیداً مبحثی  در ارتباط با وزن و حجم آب رادیاتور مطرح شده است، با این عنوان که اگر وزن و حجم آب  رادیاتور  کمتر  باشد،  رادیاتور  بهتری  خواهیم داشت. درحالی‌که گرم ایران  می‌گوید نباید  راندمان صرف  را در نظر گرفت  و   باید  استحکام   فیزیکی رادیاتور را هم مد نظر داشت و هر چه وزن رادیاتور بالاتر باشد، استحکام بیشترخواهد بود