در ایران انجمن‌های تخصصی جایگاه خود را ندارند!

صنعت تجهیزات سرمایشی،نقش مؤثر و مهمی را در بدنه کلی صنعت تأسیسات کشور ایفا می‌کندو شرکت‌هایی که در این رابطه فعال هستند،می‌توانند موفقیت صنعت گسترده تأسیسات کشور را سبب شوند. به سراغ یکی از مدیران با سابقه رفتیم تا نظرتشان را جویا شویم؛ حمید یعقوبی، مدیرعامل آریا بنیز.

– آقای یعقوبی لطفاً شرح مختصری از پیشینه آریا بنیز و فعالیت‌های آن بفرمایید؟

آریا بنیز در سال ۱۳۸۳ فعالیت خود را  شروع کرد و به واردات و تأمین قطعات دستگاه‌های صنعتی که بیشتر در پروژه‌های نفت و گاز کاربرد داشت و نیز طراحی برج‌های خنک‌کن صنعتی و بهینه‌سازی آن،پرداخت.بعد از گذشت چندسال و پیشرفت کار،موفق به احداث کارخانه و تولید برج‌های خنک‌کن شدیم و واحد بازرگانی خارجی شرکت نیز پرقدرت‌ تر ازگذشته در کنار این مجموعه فعالیت خود را دنبال نمود و به تأمین قطعات مشغول  گردید. در واقع  آریا بنیز اولین شرکت در ایران است  که با  مشارکت شرکت‌های اروپایی کار طراحی و ساخت برج خنک‌کن را انجام می‌دهد.

– برج خنک‌کن چه کاربردهایی دارد؟

برج‌ خنک‌کن دستگاهی است توسط تماس با هوا، وظیفه خنک کردن آب را انجام می‌دهد ودرهر سیکل صنعتی و خانگی که آب گرم نیاز به خنک شدن داردبه کار می‌رود، مثلاً خنک کردن کندانسور چیلرهای آب خنک.

– انواع محصولات تولیدی خود را ذکر نمایید و بفرمایید در دنیا چند نوع برج خنک‌کن تولید می‌شود؟

تولیدات ما شامل  پکیج با بدنه فایبرگلاس و نیز برج خنک‌کن بزرگ با سازه فلزی، بتنی و فایبرگلاس می‌شود.

برج‌های خنک‌کن در دنیا از لحاظ مواد به کار رفته شامل انواع فلزی، چوبی، فایبرگلاس و سازه‌های بتنی هستند که نوع چوبی  آن  تقریباً منسوخ شده است و نوع  فلزی نیز کمتر استفاده می­شود. همچنین از لحاظ طراحی شامل انواع  Crossflow و  Counterflow می‌باشند و  تولیدات ما  از نوع دوم (Counterflow)  است که به‌ روزتر و دارای راندمان بالاتری است.

– محصول جدیدی هم برای عرضه به بازار دارید؟

هم‌اکنون در حال طراحی محصول جدید در زمینه تهویه هستیم.

– آیا نمایندگی شرکت‌های خارجی را دارا هستید؟

بله، در حال حاضر نمایندگی سه شرکت اروپایی را داریم که از تولیدکنندگان مطرح جهانی در زمینه قطعات برجهای خنک‌کن هستند؛

– در زمینه صادرات فعال هستید؟

تاکنون سرمایه‌گذاری اساسی برای صادرات نداشته‌ایم، اما در حال برنامه‌ریزی برای این موضوع هستیم.با این وجود به کشور عراق  صادرات داریم و همچنین از کشورهای  آلمان و عربستان درخواست همکاری داشته‌ایم؛ اما متأسفانه به‌خاطر شرایط  تحریم، در حال حاضر امکان این ارتباطات از میان از بین رفته است

– علاوه بر شرایط تحریم، چه موانع دیگری بر سر راه شما وجود دارد؟

عدم حمایت دولتی از تولیدکنندگان از مشکلات اصلی ماست.این حمایت می‌تواند شامل اعطای تسهیلات، سرمایه، اعتبار و … باشد.همچنین هدفمندی یارانه‌ها،به‌دلیل نبود حمایت، تأثیر منفی روی  صنعت گذاشته است. اما این مبحث در آینده می‌تواند به صرفه‌جویی انرژی کمک زیادی نماید و سازنده‌های ایرانی را به این فکر اندازد که محصولاتی همگام با نوآوری‌های جدید و با اتلاف انرژی کمتر تولید کنند. به‌ علاوه واحد تحقیق  و  توسعه  شرکت، بر روی بهینه‌سازی محصولات و ساخت کالا با کیفیت بالا و قیمت پایین کار می‌کند.

– شما در رابطه با تولید محصولات با راندمان انرژی بالاتر چه اقدامی کرده‌اید؟

ما در تولیدات خود،مصرف انرژی و همین‌طور نگهداری و تعمیرات را مد نظر داشته‌ایم.آریا بنیز همیشه سعی کرده است که از بهترین سازندگان دنیا قطعات اولیه را تهیه کند؛ همچنین تولیدات  ما در حد بین‌المللی  و مطابق  با  استانداردهای روز جهانی است، مثلاً استاندارد CTI. اما متأسفانه در ایران نیروهای کار با آخرین تکنولوژی‌های دنیا آشنا نیستند.

– فکر نمی‌کنید این آموزش وظیفه شماست؟

در کشور ما پرسنل در مقابل کارفرما قرار دارندو از آنجایی‌که طبق یک زمینه ذهنی قبلی،کارفرما انسانی استثمارگر است،در نتیجه پرسنل احساس خوبی از کار خودنداشته  و کار را به‌صورتی‌که باید انجام نمی‌دهند. این معضل مسئله‌ای فرهنگی و اجتماعی می‌باشد و باید در این راستا فرهنگ‌سازی شود.

– به موضوع فرهنگ کار اجتماعی اشاره نمودید؛ شما به‌عنوان کارفرما چه راهبردهایی دارید که فرهنگ کار را در مجموعه خود تبیین نمایید؟

خوشبختانه تجربیاتی را  که در اوایل فعالیت خود از شرکت‌های اروپایی و نیز از استادان خود کسب کرده‌ام، تا حدودی پیاده نموده‌ام، اما به‌طور کامل امکان‌پذیر نیست. برای مثال در ایران حداقل‌ها نسبت به حداقل‌های دنیا پایین‌تر است؛ این موضوع  می‌تواندبه دلیل هزینه‌های بالای گمرک،هزینه‌های بالای حمل و نقل و نیز فروش کالا به قیمت کم در بازار داخلی باشد که  در نهایت منجر به سود ناچیز تولیدکننده  و حتی  زیان وی می‌شوند. در نتیجه هزینه‌های اختصاص یافته به پرسنل و تحقیقات به حداقل می‌رسد.

البته به تازگی یک مشاور صنعتی را برای بررسی روش‌های انگیزشی کارکنان استخدام نموده‌ایم.همچنین به این نتیجه رسیده‌ایم که سیستم‌های تولیدخود را مکانیزه کرده  و نیروهای کارآمدتر را به‌کار گیریم. این اقدام می‌تواند سبب شود افراد تلاش بیشتری برای ارتقای خود نمایند.

– مزیت رقابتی شرکت شما را در چه می‌توان خلاصه نمود؟

کیفیت در تولیدات و خدمات و تعهد به انجام به‌موقع کار و همین‌طور داشتن گارانتی‌های واقعی. در حال حاضر میزان رضایت مشتری از ما بالای ۹۵ درصد است.

– در صحبت‌های قبل خود به نقش دولت اشاره کردید؛ توضیح می‌فرمایید؟

کشور ما ساختار مالیاتی مناسبی ندارد و  دلیل آن  تک‌محصولی‌ بودن  اقتصاد ماست.  اگر سیستم‌های مالیاتی درست شوند و به نحو بهتر و پیچیده‌تری عمل نمایند و نقش دلال‌ها کمرنگ‌تر شود، نقش مردم و مالیات اهمیت خواهد یافت و در نتیجه خدمات دولت به مردم و شرکت‌ها بیشتر خواهد بود.

– با انجمن‌های مربوط به صنف خود آشنا هستید؟ نقش آنان را چگونه ارزیابی می‌نمایید؟

متأسفانه در  ایران انجمن‌ها  جایگاه خود را ندارند و  انجمنی که  واقعاً  به  نقش  خود  عمل کند  وجود  خارجی ندارد؛  انجمن  باید  صاحب  قدرت باشد  و  از حقوق تولید کننده و مصرف‌کننده دفاع نماید. همچنین باید به تولیدکننده برای  فعالیت بهتر، تسهیلات اعطا نماید و شرایط را برای حضور در نمایشگاه‌های خارجی فراهم کند. اعتبار یک انجمن به عضوهای بیشتر آن است، اما متأسفانه این شرکت‌ها هستند که باید پی‌گیر همکاری با انجمن باشند.

– به‌جز کیفیت، تبلیغات شما با چه روش‌هایی انجام می‌پذیرد؟

از طریق حضور در نشریات، اینترنت و نمایشگاه‌ها؛ همچنین مکاتبه و ارتباط تلفنی با مشتری.اما شخصاً به‌دلیل هدفمند نبودن تبلیغات شرکتمان، از آن صددرصد راضی نیستم.

– اهداف و برنامه‌ریزی‌های آینده آریا بنیز را شرح دهید؟

سازمان‌ها باید به فراخور شرایط سیاسی و اقتصادی اقدامات جدیدی انجام دهند. ما نیز در آینده سعی خواهیم کردسرعت ساخت محصول و  سرعت ارائه محصولات به مشتری را بالا ببریم و راه‌های ارتباط با مشتری را توسعه دهیم.

–  و در خاتمه؟

من اعتقاد دارم در ایران زمینه‌های فعالیت زیاد است و  با  توجه به بحث انرژی اگر کارها اصولی انجام شوند، آینده خوبی را در صنعت خواهیم داشت. اگر مشکل روابط  با کشورهای دیگر حل شود، بهترین پروژه‌های دنیا در ایران قابل انجام خواهند بود و سرمایه‌های خارجی به کشور وارد خواهد شد.

– از همکاری شما در این مصاحبه تشکر می‌کنم.

عدم حمایت دولتی از تولیدکنندگان  از مشکلات اصلی  ماست. این حمایت می‌تواند شامل اعطای  تسهیلات،  سرمایه،  اعتبار  و …  باشد.  همچنین هدفمندی  یارانه‌ها، به‌دلیل نبود حمایت،  تأثیر منفی روی صنعت گذاشته است.  اما  این مبحث در آینده می‌تواند به صرفه‌جویی انرژی کمک زیادی نماید و سازنده‌های ایرانی را به  این  فکر اندازد که محصولاتی همگام با نوآوری‌های جدید و با اتلاف انرژی کمتر تولید کنند.

در کشور ما پرسنل در مقابل کارفرما قرار دارندو از آنجایی‌که طبق یک زمینه ذهنی قبلی،کارفرما انسانی استثمارگر است،در نتیجه پرسنل احساس خوبی از کارخود نداشته   و کار را به‌صورتی‌که باید انجام نمی‌دهند.

متأسفانه  در ایران  انجمن‌ها  جایگاه خود را ندارند و  انجمنی که واقعاً  به نقش خود عمل کند وجودخارجی ندارد؛ انجمن  باید صاحب قدرت باشد و از حقوق تولیدکننده   و مصرف‌کننده دفاع نماید.

در ایران انجمن‌های تخصصی جایگاه خود را ندارند!

صنعت تجهیزات  سرمایشی، نقش مؤثر و مهمی را در بدنه کلی صنعت تأسیسات کشور  ایفا می‌کند و شرکت‌هایی که دراین رابطه فعال هستند،می‌توانند موفقیت صنعت  گسترده  تأسیسات کشور را سبب شوند. به سراغ  یکی از مدیران با  سابقه  رفتیم  تا نظرتشان را جویا شویم؛ حمید یعقوبی،  مدیرعامل آریا بنیز.

– آقای یعقوبی لطفاً شرح مختصری  از پیشینه  آریا بنیز و فعالیت‌های آن بفرمایید؟

آریا بنیز در سال ۱۳۸۳ فعالیت خود را شروع کرد و  به واردات و تأمین قطعات دستگاه‌های  صنعتی که بیشتر در پروژه‌های نفت و گاز  کاربرد  داشت و نیز طراحی  برج‌ های خنک‌ کن  صنعتی  و  بهینه‌سازی آن، پرداخت. بعد  از گذشت چند سال  و  پیشرفت کار،موفق به احداث کارخانه وتولیدبرج‌های خنک‌کن شدیم و واحد بازرگانی خارجی شرکت نیز پرقدرت‌ تر ازگذشته در کنار این مجموعه فعالیت خود را دنبال نمود و به تأمین  قطعات مشغول  گردید.  در واقع  آریا بنیز اولین شرکت در ایران است  که با مشارکت شرکت‌های اروپایی کارطراحی وساخت برج خنک‌کن  را انجام می‌دهد.

– برج خنک‌کن چه کاربردهایی دارد؟

برج‌ خنک‌کن دستگاهی است توسط  تماس با هوا، وظیفه خنک کردن آب را انجام می‌دهدودرهرسیکل صنعتی وخانگی که آب گرم نیاز به خنک شدن دارد  به کارمی‌رود،مثلاً خنک کردن کندانسورچیلرهای آب خنک.

– انواع   محصولات  تولیدی  خود  را   ذکر  نمایید  و بفرمایید   در  دنیا   چند  نوع   برج خنک‌ کن   تولید می‌شود؟

تولیدات  ما  شامل  پکیج  با بدنه فایبرگلاس و نیز برج خنک‌کن بزرگ با سازه فلزی، بتنی و  فایبرگلاس می‌شود.

برج‌های  خنک‌کن در دنیا از لحاظ مواد به کار رفته شامل انواع فلزی،چوبی،فایبرگلاس وسازه‌های بتنی هستند که نوع چوبی  آن تقریباً منسوخ شده است  و نوع  فلزی نیز کمتر استفاده می­شود. همچنین از لحاظ    طراحی    شامل     انواع    Crossflow  و  Counterflow می‌باشند و  تولیدات ما  از نوع دوم (Counterflow)  است که به‌ روزتر و دارای راندمان بالاتری است.

– محصول جدیدی هم برای عرضه به بازار دارید؟

هم‌اکنون در حال طراحی محصول جدید در زمینه تهویه هستیم.

– آیا نمایندگی شرکت‌های خارجی را دارا هستید؟

بله،  در حال حاضر نمایندگی سه  شرکت اروپایی را داریم که  از تولیدکنندگان  مطرح  جهانی در  زمینه قطعات برجهای خنک‌کن هستند؛

– در زمینه صادرات فعال هستید؟

تاکنون    سرمایه‌ گذاری    اساسی   برای   صادرات نداشته‌ایم، اما درحال برنامه‌ریزی برای این موضوع هستیم.با این وجود به کشور عراق  صادرات  داریم
وهمچنین از کشورهای  آلمان وعربستان درخواست همکاری  داشته‌ایم؛ اما  متأسفانه به‌  خاطر شرایط  تحریم، در حال حاضر امکان این ارتباطات  از میان   از بین رفته است

– علاوه بر شرایط تحریم، چه موانع دیگری بر سر راه شما وجود دارد؟

عدم  حمایت  دولتی  از تولیدکنندگان از  مشکلات  اصلی  ماست. این  حمایت می‌تواند شامل اعطای تسهیلات،  سرمایه،  اعتبار   و …   باشد. همچنین هدفمندی یارانه‌ها،به‌دلیل نبودحمایت، تأثیر منفی روی  صنعت گذاشته است. اما این مبحث درآینده می‌تواند به صرفه‌جویی انرژی کمک زیادی  نماید و سازنده‌های ایرانی رابه این فکر اندازدکه محصولاتی همگام  با نوآوری‌های  جدید و با اتلاف انرژی کمتر تولید کنند.به‌ علاوه واحد تحقیق و  توسعه شرکت، برروی بهینه‌سازی محصولات وساخت کالا باکیفیت بالا و قیمت پایین کار می‌کند.

– شما در رابطه با تولید محصولات با راندمان انرژی بالاتر چه اقدامی کرده‌اید؟

ما در  تولیدات  خود، مصرف  انرژی   و  همین‌طور نگهداری و  تعمیرات را مد نظر  داشته‌ایم. آریا بنیز همیشه  سعی کرده  است که  از بهترین  سازندگان دنیا  قطعات اولیه  را تهیه کند؛ همچنین  تولیدات ما در حد بین‌المللی و مطابق  با  استانداردهای روز جهانی است، مثلاً استاندارد CTI. اما  متأسفانه در ایران نیروهای کار با آخرین تکنولوژی‌های دنیا آشنا نیستند.

– فکر نمی‌کنید این آموزش وظیفه شماست؟

در کشور ما پرسنل  در مقابل کارفرما قرار دارند و از آنجایی‌که طبق یک زمینه ذهنی قبلی،کارفرماانسانی استثمارگر است،در نتیجه پرسنل احساس خوبی از کار خود نداشته  و کار را به‌ صورتی‌ که  باید  انجام نمی‌دهند.این معضل مسئله‌ای فرهنگی و اجتماعی می‌باشد و باید در این راستا فرهنگ‌سازی شود.

– به  موضوع  فرهنگ کار  اجتماعی  اشاره  نمودید؛ شما  به‌  عنوان   کارفرما  چه  راهبردهایی  دارید  که فرهنگ کار را در مجموعه خود تبیین نمایید؟

خوشبختانه تجربیاتی  را  که در اوایل فعالیت خود  از شرکت‌های  اروپایی و  نیز از استادان خود کسب کرده‌ام، تا حدودی پیاده نموده‌ام، اما به‌ طور کامل امکان‌پذیر  نیست. برای  مثال  در ایران  حداقل‌ها نسبت   به  حداقل‌های  دنیا  پایین‌تر  است؛  این موضوع  می‌تواند به  دلیل هزینه‌های  بالای گمرک، هزینه‌های  بالای  حمل و نقل و نیز  فروش کالا به قیمت کم در بازار داخلی باشد که  در نهایت منجر  به سود ناچیز تولیدکننده وحتی زیان وی می‌شوند.  در نتیجه  هزینه‌های  اختصاص یافته  به پرسنل و تحقیقات به حداقل می‌رسد.

البته  به  تازگی یک مشاور صنعتی  را  برای  بررسی روش‌های  انگیزشی  کارکنان   استخدام  نموده‌ایم. همچنین  به این نتیجه رسیده‌ایم که سیستم‌های تولیدخود را مکانیزه کرده  و نیروهای کارآمدتر را به‌ کار گیریم.این اقدام می‌تواند سبب شود افرادتلاش بیشتری برای ارتقای خود نمایند.

– مزیت رقابتی شرکت شما را در چه می‌توان خلاصه نمود؟

کیفیت  در تولیدات  و  خدمات  و تعهد به  انجام به‌موقع کار و همین‌طور داشتن گارانتی‌های واقعی. در حال حاضر میزان رضایت مشتری از ما بالای ۹۵ درصد است.

– در  صحبت‌های  قبل  خود  به  نقش دولت  اشاره کردید؛ توضیح می‌فرمایید؟

کشور ما ساختار  مالیاتی مناسبی ندارد و  دلیل آن  تک‌محصولی‌ بودن  اقتصاد ماست.اگر سیستم‌های مالیاتی درست شوند و به نحو  بهتر و  پیچیده‌تری عمل  نمایند و نقش  دلال‌ها کمرنگ‌تر شود، نقش مردم و مالیات  اهمیت خواهد  یافت و  در نتیجه خدمات دولت به مردم و شرکت‌ها بیشترخواهدبود.

– با انجمن‌های مربوط به صنف خود آشنا هستید؟ نقش آنان را چگونه ارزیابی می‌نمایید؟

متأسفانه در  ایران انجمن‌ها  جایگاه خود را ندارند  و  انجمنی که  واقعاً به نقش خود عمل کند وجود  خارجی ندارد؛  انجمن  باید صاحب  قدرت باشد و   از حقوق تولید کننده و  مصرف‌کننده  دفاع نماید. همچنین  باید به  تولیدکننده  برای  فعالیت  بهتر، تسهیلات اعطا  نماید و  شرایط  را برای  حضور  در نمایشگاه‌های خارجی فراهم کند. اعتبار یک انجمن به عضوهای  بیشتر  آن  است،  اما  متأسفانه  این شرکت‌ها هستند که باید  پی‌گیر همکاری با انجمن باشند.

– به‌جز کیفیت،تبلیغات شما باچه روش‌هایی انجام می‌پذیرد؟

از طریق حضور در نشریات، اینترنت  و نمایشگاه‌ها؛ همچنین  مکاتبه و  ارتباط  تلفنی  با  مشتری.  اما  شخصاً به‌ دلیل هدفمند نبودن  تبلیغات شرکتمان،  از آن صددرصد راضی نیستم.

– اهداف  و  برنامه‌ریزی‌های  آینده آریا  بنیز را  شرح دهید؟

سازمان‌ها باید به فراخور شرایط سیاسی واقتصادی اقدامات جدیدی انجام دهند. ما نیزدر آینده سعی خواهیم کردسرعت ساخت محصول و  سرعت ارائه محصولات به مشتری را بالا ببریم  و راه‌های  ارتباط  با مشتری را توسعه دهیم.

–  و در خاتمه؟

من اعتقاددارم درایران زمینه‌های فعالیت زیاداست  و  با  توجه  به بحث  انرژی اگر کارها اصولی انجام شوند، آینده خوبی را در صنعت خواهیم داشت.اگر مشکل روابط  با کشورهای  دیگر حل شود، بهترین پروژه‌های  دنیا  در ایران  قابل انجام خواهند بود و سرمایه‌های خارجی به کشور وارد خواهد شد.

– از همکاری شما در این مصاحبه تشکر می‌کنم.

عدم  حمایت  دولتی  از تولیدکنندگان  از   مشکلات اصلی  ماست. این  حمایت می‌تواند  شامل اعطای  تسهیلات،   سرمایه،   اعتبار  و …   باشد.  همچنین هدفمندی   یارانه‌ها،  به‌دلیل  نبود  حمایت،   تأثیر منفی  روی صنعت  گذاشته است.  اما  این  مبحث  در آینده می‌تواند به صرفه‌جویی انرژی کمک زیادی نماید و سازنده‌های ایرانی را به  این  فکر اندازد که محصولاتی همگام با نوآوری‌های جدید و  با اتلاف انرژی کمتر تولید کنند.

در کشور ما پرسنل در مقابل  کارفرما قرار دارندو  از آنجایی‌  که   طبق   یک  زمینه  ذهنی  قبلی،  کارفرما انسانی استثمارگر است،در نتیجه  پرسنل  احساس خوبی  از کار خود نداشته  و کار را به‌ صورتی‌ که باید انجام نمی‌دهند.

متأسفانه  در ایران  انجمن‌ها  جایگاه خود را ندارند   و  انجمنی که واقعاً  به نقش خود عمل کند  وجود خارجی ندارد؛ انجمن  باید صاحب قدرت باشد و  از حقوق تولیدکننده   و مصرف‌کننده دفاع نماید.