تکبان کنترل، پیش‌رو در عرصه تجهیزات کنترلی

یکی از وسایلی که در ساخت بسیاری از پروژه‌ها به آن نیاز است، ترموستات می‌باشد. برای آشنایی بیشتر با تنها شرکت تولیدکننده این محصول حیاتی در کشور، گفتگوی ما را بخوانید با علیرضا عراقی، مدیرعامل تکبان کنترل انرژی.

برای شروع، درباره تکبان کنترل انرژی و پیشینه آن توضیح فرمایید؟

تکبان کنترل انرژی، فعالیت خود را از سال ۱۳۵۸ شمسی به‌عنوان بنیان‌گذار و تنها تولید‌کننده ترموستات در ایران آغاز نمود. بیش از سه دهه فعالیت همراه با نوآوری و پیشرفت همه جانبه در تولید ترموستات، تکبان را به سوی گسترش دامنه محصولات در زمینه بهینه‌سازی مصرف سوخت و انرژی رهنمون ساخت.

این شرکت با مجهزترین آزمایشگاه و بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین فناوری و تکنولوژی روز دنیا و تأسی از تجربیات گرانبهای خود در زمینه طراحی و ساخت ترموستات، تنوع محصولاتش را به بیش از ۴۰ مدل ترموستات حرارتی الکترو‌مکانیکی در بخش‌های صنعتی، خانگی و ساختمانی و شیر ترموستاتیک رادیاتور و انواع حس‌گر رسانیده و افتخارات زیادی را به ارمغان آورده است، از جمله:

  • تنها دارنده نشان استاندارد ملی در زمینه ترموستات
  • داراي گواهينامه سيستم مديريت كيفيت ISO 9001:2008
  • واحد نمونه صنایع در سال ۱۳۸۸و۱۳۹۰
  • تلاشگر نمونه کیفیت در سال ۱۳۸۹
  • دارای لوح رعایت حقوق مصرف‌کنندگان در سال ۱۳۹۰
  • تنها آزمایشگاه همکار سازمان استاندارد در زمینه آزمون کنترل‌کننده‌های الکتریکی خودکار
  • دارای تنها آزمایشگاه آزمون شیر ترموستاتیک رادیاتور مطابق استاندارد بین‌المللی EN215

محصولات خود و انواع و کاربردهای آن را توضیح دهید؟

محصولات تکبان مورد مصرف صنایع مختلف به این شرح می‌باشد:

  • ترموستات‌های مورد مصرف در بخش تأسیسات شوفاژخانه در مدل‌های مختلف
  • ترموستات‌های اتاقی مورد مصرف در فن‌کویل‌های زمینی و سقفی، چیلر، تابلوهای برق و محیط‌های صنعتی در مدل‌های مختلف
  • ترموستات‌های لوله موئین برای مصارف صنعتی، لوازم خانگی در مصارف عمومی در دماهای مختلف
  • سنسورهای حرارتی در مدل‌های مختلف از دمای ۳۰- تا ۳۰۰+ درجه سانتی‌گراد، طبق سفارش مشتری
  • شیر ترموستاتیک رادیاتور با شیر زاویه‌دار و مستقیم
  • شیر برقی مورد مصارف در سیستم‌های گرمایش از کف

ویژگی‌های اصلی محصولات شما چیست؟

با تجربه ۳۲ ساله در زمینه ساخت ترموستات، از مزایای محصولات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل کیفیت شیرهای ترموستاتیک تکبان مطابق با استاندارد بین‌المللی EN215
  • عدم رسوب گرفتگی در شیر به‌دلیل طراحی متفاوت مغزی شیر
  • قابلیت ضدیخ زدگی تا دمای ۶- درجه سانتی‌گراد
  • دارای قفل تنظیم جهت محدود کردن دامنه حرارتی هر شیر به دلخواه
  • قابلیت نصب بروی رادیاتور سیستم پکیج، بر اساس ۲ سال آزمون در آزمایشگاه تکبان، ادعا می‌کنیم بدون هیچ‌گونه نقصی، می‌توان از این شیر در صرفه‌جویی سیستم‌های پکیج بهره‌مند شد.
  • شیر ترموستاتیک تکبان در دو مدل شیر زاویه‌دار و مستقیم قابل ارائه می‌باشد.
  • یکی از مزایای رقابتی این تولید قیمت و کیفیت و گارانتی آن می‌باشد.

وظیفه شیر کنترل ترموستاتیک چیست و با چه مکانیزمی آن را انجام می‌دهد؟

شير ترموستاتيك رادياتور، به مجموعه يك سنسور حرارتی و يك شير كنترل شونده با اين سنسور اطلاق می‌شود كه با نصب روی مسير آب گرم ورودی به رادياتور، دبی آب عبوری از رادياتور را متناسب با مقدار دمای سنجش شده در محل نصب رادياتور، كنترل می‌كند. سنسور حرارتی ترموستاتيك، شامل يك قطعه آكاردئونی فلزی شكل است كه از يك مايع خاص پر شده‌ است. با افزايش دمای محل، مايع درون مخزن و در نتيجه قطعه آكاردئونی منبسط شده و با اعمال اين تغيير مكان به يك شير، مجرای عبور آب‌گرم و در نتيجه دبی آب‌گرم عبوری از رادياتور و قدرت حرارتی آن كم می‌شود. به همين ترتيب در اثر سرد شدن هوای محل، فشار مايع كمتر شده، ‌قطعه آكاردئونی جمع می‌شود و مجرای عبور آب بازتر می‌گردد؛ در نتيجه مقدار دبی آب گرم ورودی به رادياتور بيشتر شده، قدرت حرارتی رادياتور و درجه حرارت هوای محل افزايش می‌يابد. ملاحظه می‌شود كه به اين ترتيب با تنظيم فاصله ابتدايی شير ترموستاتيك، می‌توان دمای محل نصب شير ترموستاتيك را روی يك دمای مناسب تنظيم نمود.

۵ در چه مواردی شیر ترموستاتیک کارایی لازم را ندارد؟

شیر ترموستاتیک رادیاتور را هرگز نمی‌توان برای رادیاتورهای داخل دیوار و یا رادیاتورهایی که روکش چوبی دارند استفاده نمود، زیرا این شیر می‌بایست کاملاً در فضای باز محیط اتاق باشد تا بتواند دمای اتاق را به درستی حس کرده و تنظیم نماید. همچنین شیر ترموستاتیک رادیاتور در سیستم‌هایی که لوله‌کشی رفت و برگشت رادیاتورهای آن به‌صورت سری باشد کارایی ندارد. زیرا رادیاتورها نمی‌توانند مستقل از یکدیگر تنظیم شوند و تغییر هر یک در عملکرد دیگری تأثیر می‌گذارد.

در مواردی ‌که مصرف‌کننده بخواهد دمای محیط بالاتر از ۲۸ درجه سانتی‌گراد باشد، عملاً صرفه‌جویی انرژی معنایی ندارد؛ دیگر نیازی به استفاده از شیر ترموستاتیک نمی‌باشد و در صورت نصب می‌تواند هد شیر ترموستاتیک رادیاتور (سمت ترموستات) آن را باز نموده و از درب پوشش سفید رنگ شیر استفاده نماید (هرگز درب پوشش سفید رنگ شیر رادیاتور را بعد از نصب هد (ترموستات) دور نیاندازید).

در‌صورتی‌که رادیاتور به خوبی هواگیری نشده باشد، کارکرد شیر ترموستاتیک رادیاتور دچار اختلال می‌شود. لذا برای جلوگیری از این مشکل در شروع فصل سرما و هنگام راه‌اندازی رادیاتور حداقل طی دو روز، باید دو بار رادیاتور را هواگیری نمود تا صرفه‌جویی مناسبی فراهم شود.

لازم به ذکر است در سیستم گرمایش چه به‌‌صورت موتورخانه مرکزی و چه به‌صورت پکیج و یا گرمایش از کف هرگز رسوبات آب مثل رسوبات سماور وجود ندارد. چون آب داخل این سیستم‌ها در فضای بسته در حال چرخش بوده و تبخیر نمی‌شود و رسوب نیز ایجاد نمی‌كند و طی ۳ سال کارکرد، آب تیره و سیاه می‌شود. لذا هیچ‌گونه گرفتگی در رادیاتور و لوله‌ها به‌وجود نمی‌آید که باعث گرفتگی در مسیرها و اختلال در عملکرد شیر ترموستاتیک رادیاتور شود. ولی چنان‌چه هنگام راه‌اندازی، سیستم گرمایشی به خوبی شستشو داده نشود، در اثر چرخش آب، املاح شن و ماسه و یا لجن باعث گرفتگی شیر ترموستاتیک می‌شوند.

بر خلاف نظریه رایج در بازار، شیر ترموستاتیک رادیاتور در سیستم‌های پکیج دیواری قابل استفاده بوده و صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای را نیز به همراه دارد. بر فرض مثال اگر در یک محیط مسکونی ۵ رادیاتور باشد و مصرف‌کننده بخواهد ۳ یا ۴ رادیاتور را بسته نگهدارد و فقط ۱ یا ۲ رادیاتور باز باشد، این امر علاوه بر صرفه‌جویی انرژی، فشار کمتری بر پکیج وارد می‌کند. شیر ترموستاتیک رادیاتور این کار را به‌صورت اتوماتیک انجام داده و دمای محیط را در هر نقطه دلخواه از۶ تا ۲۸ سانتی‌گراد تنظیم می‌نماید.

۶ – استفاده از شیر ترموستاتیک در مصارف خانگی و صنعتی، تا چه مقدار می‌تواند بر کاهش مصرف انرژی تأثیر بگذارد و با توجه به قیمت سوخت، در چه مدت می‌تواند هزینه خرید خود را مستهلک کند؟

ظرفیت حرارتی و حجم رادیاتور سیستم گرمایشی ساختمان، با در نظر گرفتن کمترین دمای ثبت شده محیطی و با در نظر گرفتن شرایط ساختمان و میزان مقاومت حرارتی ساختمان، محاسبه می‌گردد. به عبارت ديگر حجم رادياتورها برای برآورده كردن بدترين شرايط دمايی در نظر گرفته می‌شود، اما واضح است كه در غالب اوقات به‌خصوص در فصل پاييز و يا اواخر زمستان، چنين شرايطی حاكم نيست و دمای محيط، بالاتر از شرايط طراحی خواهد بود. اين اختلاف دمای محيط در طول شبانه‌روز نيز وجود دارد و به‌خصوص در طول روز و به سبب تأمين قسمتی از بار گرمايشی توسط تابش خورشيد و افزايش دمای هوا، بار حرارتی مورد نياز ساختمان كمتر از ميزان در نظر گرفته شده خواهد بود. واضح است كه در چنين زمان‌هایی در‌صورتی‌كه دبی آب‌ گرم عبوری از رادياتورها با كم كردن درجه شير دستی موجود روی رادياتورها كاهش نيابد، دمای محل نصب رادياتورها بالاتر از ميزان مورد نظر رفته و ضمن هدر رفت انرژی، باعث سلب آسايش ساكنين نيز می‌شود. اين هدر‌رفت به‌خصوص در مواقعی كه ساكنين به جای بستن شير رادياتور، اقدام به گشودن در و پنجره نمايند – به دليل تهويه مؤثر در اثر اختلاف دمای زياد بين دمای درون و بيرون – بسيار زياد خواهد بود. پر واضح است كه كنترل دائم دبی عبوری از رادياتور و تنظيم دمای محل سكونت، شرايط خوبی را برای ساكنين فراهم آورده و ساكنين در يك محيط كنترل‌شده و مستقل از شرايط دمايی محيط، شرايط تابش، افزايش حضور افراد و بار حرارتی ناشی از آن، آسايش مناسبی را تجربه می‌كنند. علاوه بر اين، در اثر كنترل دمای محل و نيز به دليل استفاده از اثرات گرمايشی تابش، حضور افراد و… هدررفت انرژی و در نتيجه بهای انرژی مصرفی كاهش خواهد يافت. به‌طوركلی طبق آزمايشات به عمل آمده، كاهش هر يك درجه سانتي‌گراد و جلوگيری از افزايش بی‌مورد دمای اتاق، سبب كاهش مصرف سوخت به ميزان ۶ درصد می‌گردد. اندازه‌گيری‌های انجام گرفته نشان داده ‌است كه به‌كارگيری شيرهای ترموستاتيك، به‌طور متوسط در طول يك فصل صرفه‌جويی ۲۰ درصدی در ميزان انرژی مصرفی گرمايشی خواهد داشت. ميزان صرفه‌جويی در شرايطی كه سيستم گرمايشی دست بالا طراحی شده باشد و يا در فصولی كه نوسانات دمايی زياد باشد بالاتر خواهد بود.

۷– چه آزمایش‌هایی باید بر شیرهای ترموستاتیک انجام شود و کدامیک از این آزمایش‌ها در شرکت شما صورت می‌گیرد؟

تمامی آزمون‌های استاندارد بین‌المللی EN215 با تجهیزات پیشرفته که شامل در تکبان کنترل انرژی انجام می‌شود که عبارتند از: آزمون خمش روی ترموستات، آزمون دوام مکانیکی سلکتور، آزمون پیچش سلکتور، آزمون هیدرو استاتیک، آزمون نشتی، آزمون دوام آب‌بندها، آزمون دوام گرمایی، آزمون دمای محیط، آزمون چسبندگی برای مواد دیسک و مقره شیر و آزمون عملکرد.

۸– تا چه میزان از مواد اولیه مورد استفاده شما وارداتی است؟

وابستگی تولید این شیر به واردات مواد اولیه در ابتدا ۵۰ درصد بوده که هم‌اکنون توانسته‌ایم تحریم‌های اقتصادی را تبدیل به یک فرصت کنیم و در حال حاضر وابستگی وارداتی را به کمتر از ۵ درصد رسانیده‌ایم. این خود یک افتخار برای کشور عزیزمان می‌باشد که به لحاظ قیمت و کیفیت با محصولات وارداتی قابل رقابت می‌باشد.

۹– تبلیغات و بازاریابی شما به چه صورت است؟

تبلیغات و بازاریابی ما بدین‌گونه است که در نمایشگاه‌های داخلی و نیز در برخی از کشورهای آسیایی آفریقایی از قبیل مصر، اردن، سوریه، ترکیه، قزاقستان و عراق حضور داریم ؛ همچنین در مجله‌های صنعتی از تبلیغات دائمی استفاده می‌نماییم و از طریق شبکه اینترنت توسط سایت جامع تکبان اطلاعات محصولات و مقالات فنی را جهت سهولت در انتخاب به هموطنان ارائه می‌دهیم.

۱۰– و سخن آخر؟

بزرگ‌ترین افتخار شرکت تکبان کنترل انرژی، رضایت‌مندی مشتریان است که اکثریت آنان کارخانجات بزرگ لوازم خانگی هستند و برخی نیز از صادر‌کنندگان نمونه کشور می‌باشند.

وابستگی تولید این شیر به واردات مواد اولیه در ابتدا ۵۰ درصد بوده که هم‌اکنون توانسته‌ایم تحریم‌های اقتصادی را تبدیل به یک فرصت کنیم و در حال حاضر وابستگی وارداتی را به کمتر از ۵ درصد رسانیده‌ایم