صافیاد، دانشگاهی با فارغ‌التحصیلان بسیار

علی آذری، مسئول ارتباط با مشتریان و خدمات پس از فروش صافیاد

شرکت یاد در سال ۱۳۳۲ به همت شادروان مهندس مهدی بازرگان و گروهی از اساتید و متخصصان دانشگاهی تأسیس گردید و نمایندگی شرکت آمریکایی سافایر (SAPHAYER) را دریافت کرد. سال ۱۳۴۷ شرکت‌های یاد و سافایر در یک سرمایه‌گذاری مشترک، شرکت جدیدی با نام سافیاد را تشکیل دادند که در ادامه به صافیاد  تغییر نام داد. جالب این که سرمایه اولیه به کار برده شده برای تأسیس این شرکت، مبلغ قابل توجه ۱۵ میلیون ریال در آن زمان بوده است.

صافیاد به‌ عنوان پیشگام  صنایع حرارتی و  برودتی و اولین  سازنده انواع برج خنک‌کن در ایران شناخته می‌شود. این شرکت با تکیه بر دانش فنی و با کسب تجربیات و فناوری‌های جدید و دریافت  چند  گواهینامه ثبت  اختراع  در زمینه محصولات حرارتی و برودتی و با بهره‌گیری از پرسنل ماهر و کادر مهندسی مجرب در بخش‌های فنی، تحقیقاتی و تولیدی توانسته است انواع دستگاه‌های تأسیساتی و برج‌های خنک‌کن مورد نیاز بخش وسیعی از مراکز صنعتی و ساختمانی را تأمین نماید.

در گفتگویی که با علی آذری، مدیر خدمات پس از فروش و ارتباط با مشتریان صافیاد داشتیم، با این شرکت بیشتر آشنا شدیم.

– برای شروع بفرمایید در طی بیش از ۴ دهه، چه فعالیت‌های توسط صافیاد انجام گرفته است؟

اولین دستگاه که در صافیاد ساخته شد، با نام زنت بود که هم سرمایش را تأمین می‌کرد و هم گرمایش را. در واقع زنت یعنی زمستانی، نیمه‌تابستانی.

در اوایل دهه ۵۰  صافیاد  برج‌های  طرح شرکت MARLY را تولید کرد؛ همان برج‌های خنک‌کن ذوزنقه‌ای که تقریباً همه صافیاد را با آن می‌شناسند و سال‌ها است که در پروژه‌های مختلفی مانند شهرک امید، شهرک آپادانا، استادیوم آزادی، استادیوم شهید شیرودی، سالن اجلاس سران، سازمان انرژی اتمی و بسیاری از صنایع مخصوصاً نفت و گاز و پتروشیمی استفاده می‌گردد.

در ادامه و در اوایل دهه ۸۰، صنعت تولید برج فایبرگلاس مکعبی از کشور آلمان وارد گردید و اولین نوع از این برج توسط صافیاد در ایران تولید شد.

هم‌اکنون انواع دیگر برج خنک‌کن مانند مدار بسته و بتنی را نیز در رده تولیدات خود اضافه نموده‌ایم و بدین‌ترتیب مجموعه کاملی از برج‌ها در شرکت صافیاد تولید می‌شود.

همچنین صافیاد بزرگ‌ترین خط تولید PAKING را در ایران داراست.

– باوری که در حال حاضر وجود دارد این است که برج‌های فایبرگلاس از انواع دیگر برج بهتر هستند؛ آیا تأیید می‌نمایید؟

واقعیت این است که برج فایبرگلاس یکسری مزیت نسبت به برج فلزی دارد؛ مانند قیمت پایین‌تر، زیبایی بیشتر و نصب آسان‌تر. البته باید با توجه به محل قرارگیری و دمای آن محل، نوع برج انتخاب گردد. در مکان‌هایی مانند پتروشیمی‌ها و در مناطق گرمسیر کشور بهتر است از برج فلزی استفاده گردد و در مناطق معتدل و سردسیر برج فایبرگلاس. ولی به‌ هرحال خود بنده  با توجه به عِرقی که به صافیاد دارم برج فلزی را ترجیح می‌دهم.

– تا چه حد استانداردهای روز دنیا را در تولیدات خود مد نظر دارید؟

صافیاد اولین عضو ایرانی انجمن‌های صنعت تأسیسات ایران، مدیران  صنایع ایران و CTI آمریکا در قبل از انقلاب بوده است که عضویت در انجمن CTI آمریکا به دلیل روابط ایران و آمریکا   و وجود تحریم‌ها، هم‌اکنون معلق می‌باشد.

– آیا واردات دارید؟

بله، البته فقط گیربکس و بخشی الکتروموتورهای مورد نیاز را با مشکلات فراوان از خارج تهیه می‌نماییم.

– با توجه به سابقه کار طولانی و توانمندی‌هایی که صافیاد دارد، چرا به صادرات مبادرت نمی‌کند؟

اغراق نیست  اگر  بگویم که  صافیاد  مرجع شرکت‌های تأسیساتی و اولین طراح و تولیدکننده برج خنک‌کن در ایران است. در واقع صافیاد در حکم دانشگاهی است که  بسیاری  از مدیران و متخصصین حال حاضر صنعت تأسیسات از آن فارغ‌التحصیل شده‌اند. همچنین گزاف نیست اگر صافیاد را پدر معنوی برج خنک‌کن در ایران بنامم.

بنابراین ما به فعالیت در یک شرکت پیش‌گام و اثرگذار در صنعت تأسیسات مفتخریم.

با عنایت به اینکه تقاضای بازار داخل برای محصولات ما بسیار زیاد و گاهی اوقات بیش از توان ماست، سعی در تأمین نیازهای بازار داخل و جوابگویی به خواسته‌های  متقاضیان داخلی از اولویت‌های ما است؛ البته در صورت فراهم شدن بستر مناسب و داشتن تولیدات مازاد، نسبت به صادرات تولیدات صافیاد اقدام خواهیم نمود.

– مهم‌ترین نقطه قوت صافیاد کدام است؟

همان‌طورکه اشاره شد، نام صافیاد به‌ عنوان میراث بنیان‌گذاران صنعت  تأسیسات حرارتی و برودتی و همچنین تعهد و دلبستگی کلیه دست‌اندرکاران کنونی آن، مهم‌ترین نقطه قوت صافیاد محسوب می‌گردد.

– و بارزترین نقطه ضعف صافیاد؟

صافیاد در اکثر مواقع بسیار آرام و صبورانه از  کنار  موضوعات و حاشیه‌ها  رد می‌شود و متأسفانه مظلوم واقع می‌گردد. البته یکی از دلایل این موضوع مشغله کاری  زیادی است که کارکنان صافیاد دارند.

صافیاد به نوبه خود به تمامی شرکت‌ها، اعم از بزرگ و کوچک، قدیمی و جدید احترام می‌گذارد و چه خوب است که این احترام به یکدیگر، روال کاری تمامی شرکت‌ها باشد.

به عقیده صافیاد هر شرکتی باید راه خود را به سمت موفقیت بیابد؛ آن هم با اصول صحیح و اخلاقی. صافیاد نیز در ابتدا نهال کوچکی بوده است که توسط افراد مدیر و متخصص آبیاری شده است و هم‌اکنون به درختی تناور تبدیل گشته است. البته منکر این موضوع نمی‌شوم که در آن زمان صافیاد تنها شرکت‌ تأسیساتی در ایران بوده  و رقیب  داخلی نداشته است.  اما  با این حال برای بودن و ماندن، باید صداقت را سرمشق خود قرار دهیم و دست به دست هم دهیم تا موفق‌تر باشیم.

– شرایط فعلی اقتصاد چه تأثیراتی بر شرکت گذاشته و راهکار شما چه بوده است؟

متأسفانه  وجود  تورم  از یک‌  طرف و نوسانات بازار از طرف دیگر، اثرات نامطلوبی در زمینه  تولید بر جای گذاشته‌ است که امیدواریم این وضعیت هر چه  زودتر  بهبود  یابد و  شاهد ثبات قیمت‌ها در بازار باشیم.

صافیاد  سعی  نموده است با کم کردن زمان  ساخت و همچنین تبدیل بخش عمده سرمایه خود به مواد اولیه و تغییر در شرایط دریافتی‌ها، تا حد امکان اثرات این فاکتورها را در مجموعه کمرنگ نماید.

– به‌عنوان مسئول ارتباط با مشتریان بفرمایید که صافیاد چه سیاستی در قبال مشتریان دارد؟

صافیاد هرگز از مشتریان خود غافل  نیست و  خدمات پس از فروش خود را به‌صورت قوی ارائه می‌دهد. نصب و اجرای محصولات فروخته شده بر عهده خود ماست و دارای یکسال گارانتی است. هر ساله نیز از پروژه‌های قدیمی بازدید به عمل می‌آوریم و در صورت نیاز به مشاوره و تعمیرات می‌پردازیم. همچنین تمام گروه‌هایی که برای اجرا یا تعمیر اعزام می‌شوند، موظفند که برگه رضایت مشتری را تحویل شرکت دهند. نظرات و انتقادات مشتریان بررسی شده و سعی در رفع نقاط ضعف می‌شود.

در واقع یکی از رموز موفقیت ما، مشتری‌مداری و جلب اعتماد آنان است.

– برنامه‌های آتی صافیاد چیست؟

طرح توسعه را در برنامه کار داریم؛ توسعه خطوط تولید موجود و تنوع بخشیدن به محصولات. در حال حاضر در دفتر فنی مهندسی و در آزمایشگاه کارخانه، بر روی به‌روز کردن محصولی با نام زتکا و تولید انبوه آن بررسی می‌شود. زتکا  که اختراع  مهندس بازرگان است و به برج سرد معروف است، امکان ایجاد برودت، بدون نیاز به مبردهای تراکمی یا  جذبی را  با  هزینه‌ای  به  مراتب  پایین‌تر فراهم می‌نماید. احتمالاً در نمایشگاه تأسیسات امسال که در مهر ماه برگزار خواهد شد، از این محصول جدید رونمایی خواهیم کرد.

– ضمن تبریک به شما که فلسفه وجودی نمایشگاه را رعایت می‌کنید و به نمایش محصولات نو در نمایشگاه جامه عمل می‌پوشانید، آیا حرف خاصی برای گفتن باقی مانده است؟

به تمامی همکاران که در این شرایط سخت کار می‌کنند خسته‌نباشید گفته و از آنها می‌خواهم که دوام بیاورند؛ به امید روزی که شرایط بهتر شود.

صافیاد، دانشگاهی با فارغ‌التحصیلان بسیار

علی آذری، مسئول ارتباط با مشتریان و خدمات پس از فروش صافیاد

شرکت یاد در  سال  ۱۳۳۲ به  همت  شادروان  مهندس مهدی بازرگان و گروهی از اساتیدومتخصصان دانشگاهی تأسیس  گردید  و  نمایندگی   شرکت   آمریکایی  سافایر (SAPHAYER) را دریافت کرد. سال ۱۳۴۷ شرکت‌های یاد  و سافایر در یک سرمایه‌گذاری مشترک، شرکت جدیدی با نام سافیاد را تشکیل دادند که در ادامه به صافیاد تغییر نام داد. جالب این که سرمایه اولیه به کار برده شده برای تأسیس این شرکت، مبلغ قابل توجه ۱۵ میلیون ریال در  آن زمان بوده است.

صافیادبه‌ عنوان پیشگام صنایع حرارتی و برودتی و اولین  سازنده انواع برج خنک‌کن در ایران شناخته می‌شود. این شرکت  با  تکیه  بر  دانش  فنی و با  کسب  تجربیات  و فناوری‌های جدید و دریافت چند  گواهینامه ثبت اختراع  در  زمینه  محصولات  حرارتی  و  برودتی و با بهره‌گیری از پرسنل  ماهر و  کادر مهندسی  مجرب در بخش‌های فنی، تحقیقاتی  و  تولیدی  توانسته  است  انواع  دستگاه‌های تأسیساتی و برج‌های خنک‌کن مورد نیاز بخش وسیعی از مراکز صنعتی و ساختمانی را تأمین نماید.

در گفتگویی که با علی آذری، مدیر خدمات پس از فروش   و ارتباط بامشتریان صافیاد داشتیم،با این شرکت بیشتر آشنا شدیم.

– برای    شروع   بفرمایید  در  طی   بیش   از  ۴   دهه،  چه فعالیت‌های توسط صافیاد انجام گرفته است؟

اولین دستگاه که در صافیاد  ساخته شد، با نام زنت بود  که هم سرمایش را تأمین  می‌کرد و  هم گرمایش  را.  در واقع زنت یعنی زمستانی، نیمه‌تابستانی.

در اوایل دهه ۵۰  صافیاد  برج‌های  طرح شرکت MARLY  را تولید کرد؛ همان برج‌های خنک‌کن ذوزنقه‌ای که  تقریباً همه صافیاد را با آن می‌شناسند و  سال‌ها  است  که  در پروژه‌های  مختلفی  مانند  شهرک  امید،  شهرک  آپادانا، استادیوم آزادی، استادیوم شهید شیرودی، سالن اجلاس سران، سازمان انرژی اتمی و بسیاری از صنایع  مخصوصاً نفت و گاز و پتروشیمی استفاده می‌گردد.

در ادامه و در اوایل دهه ۸۰، صنعت تولیدبرج فایبرگلاس مکعبی از کشور آلمان وارد گردید و اولین نوع از این برج توسط صافیاد در ایران تولید شد.

هم‌اکنون انواع دیگربرج خنک‌کن مانند مدار بسته و بتنی  را نیز در رده تولیدات خود اضافه نموده‌ایم و بدین‌ترتیب مجموعه کاملی از برج‌ها در شرکت صافیادتولید می‌شود.

همچنین صافیادبزرگ‌ترین خط تولید PAKING رادر ایران داراست.

– باوری که درحال حاضر وجود دارد این است که برج‌های فایبرگلاس  از انواع  دیگر ب رج   بهتر هستند؛   آیا   تأیید می‌نمایید؟

واقعیت  این  است  که  برج  فایبر گلاس یکسری مزیت نسبت به برج فلزی دارد؛  مانند  قیمت  پایین‌تر،  زیبایی بیشتر و نصب آسان‌تر. البته  باید   با   توجه   به  محل قرارگیری  و  دمای  آن محل،  نوع  برج انتخاب گردد. در مکان‌هایی مانند پتروشیمی‌ها و در مناطق گرمسیر کشور بهتر است از برج فلزی استفاده گردد و در مناطق معتدل   و سردسیر برج فایبرگلاس. ولی به‌  هر حال خود بنده  با توجه به  عِرقی که به  صافیاد  دارم برج  فلزی  را  ترجیح می‌دهم.

– تا چه حد استانداردهای روز دنیا را در تولیدات خود مد نظر دارید؟

صافیاد  اولین عضو  ایرانی انجمن‌های صنعت تأسیسات ایران، مدیران  صنایع ایران و CTI آمریکادر قبل از انقلاب بوده است  که  عضویت  در انجمن CTI  آمریکا به دلیل روابط ایران و آمریکا و  وجود  تحریم‌ها،  هم‌اکنون معلق می‌باشد.

– آیا واردات دارید؟

بله، البته  فقط  گیربکس  و بخشی الکتروموتورهای مورد نیاز را با مشکلات فراوان از خارج تهیه می‌نماییم.

– با  توجه  به  سابقه  کار  طولانی   و   توانمندی‌هایی   که صافیاد دارد، چرا به صادرات مبادرت نمی‌کند؟

اغراق  نیست  اگر  بگویم  که  صافیاد  مرجع شرکت‌های تأسیساتی و  اولین   طراح و تولیدکننده برج خنک‌کن در ایران است. در واقع صافیاد در حکم دانشگاهی است که  بسیاری از   مدیران  و  متخصصین  حال حاضر  صنعت تأسیسات از آن فارغ‌التحصیل  شده‌اند.  همچنین  گزاف نیست اگر صافیاد را  پدر  معنوی  برج خنک‌کن  در ایران بنامم.

بنابراین ما  به  فعالیت  در یک شرکت پیش‌گام و اثرگذار درصنعت تأسیسات مفتخریم.

با عنایت به اینکه تقاضای بازار داخل برای محصولات ما بسیار زیاد و گاهی اوقات بیش از توان ماست،  سعی در تأمین نیازهای بازار داخل  و  جوابگویی به  خواسته‌های  متقاضیان داخلی از اولویت‌های ما است؛ البته در صورت فراهم شدن بستر مناسب و داشتن تولیدات مازاد،نسبت  به صادرات تولیدات صافیاد اقدام خواهیم نمود.

– مهم‌ترین نقطه قوت صافیاد کدام است؟

همان‌طور  که  اشاره  شد، نام  صافیاد  به‌  عنوان میراث بنیان‌گذاران   صنعت   تأسیسات   حرارتی  و   برودتی  و همچنین تعهد و دلبستگی کلیه دست‌اندرکاران کنونی آن، مهم‌ترین نقطه قوت صافیاد محسوب می‌گردد.

– و بارزترین نقطه ضعف صافیاد؟

صافیاددراکثرمواقع بسیار آرام و صبورانه از کنارموضوعات   و حاشیه‌ها  رد می‌شود و متأسفانه مظلوم واقع می‌گردد. البته یکی از دلایل این موضوع مشغله کاری  زیادی است که کارکنان صافیاد دارند.

صافیاد به نوبه  خود  به  تمامی شرکت‌ها، اعم از بزرگ و کوچک، قدیمی وجدید احترام می‌گذارد و چه خوب است که این احترام به یکدیگر،روال کاری تمامی شرکت‌ها باشد.

به عقیده  صافیاد  هر  شرکتی  باید  راه خود را به سمت موفقیت بیابد؛ آن هم با اصول صحیح و اخلاقی.صافیاد نیز در ابتدا نهال کوچکی بوده است که توسط افراد مدیر   و متخصص آبیاری شده است وهم‌اکنون به درختی تناور تبدیل گشته است.   البته منکر این موضوع نمی‌شوم که در آن  زمان صافیاد تنها شرکت‌  تأسیساتی در ایران بوده   و رقیب  داخلی نداشته است. اما با این حال برای بودن   و ماندن، بایدصداقت را سرمشق خود قرار دهیم ودست به دست هم دهیم تا موفق‌تر باشیم.

– شرایط فعلی اقتصاد چه تأثیراتی بر شرکت گذاشته و راهکار شما چه بوده است؟

متأسفانه  وجود تورم از یک‌ طرف و نوسانات بازار از طرف دیگر، اثرات نامطلوبی  در زمینه   تولید بر   جای گذاشته‌ است که امیدواریم این وضعیت هر چه زودتر بهبود یابد  و  شاهد ثبات قیمت‌ها در بازار باشیم.

صافیاد  سعی  نموده  است با کم  کردن زمان  ساخت و همچنین  تبدیل بخش عمده سرمایه خود به  مواد اولیه  و تغییر در شرایط  دریافتی‌ها، تا حد  امکان   اثرات  این فاکتورها را در مجموعه کمرنگ نماید.

– به‌عنوان مسئول ارتباط با مشتریان بفرمایید که صافیاد چه سیاستی در قبال مشتریان دارد؟

صافیاد هرگز از مشتریان خود غافل  نیست و  خدمات پس از فروش خود را به‌صورت قوی ارائه می‌دهد. نصب و اجرای محصولات فروخته شده بر عهده خود ماست و دارای یکسال گارانتی است. هر ساله نیز از پروژه‌های قدیمی بازدید به عمل می‌آوریم و در صورت نیاز به مشاوره و تعمیرات می‌پردازیم. همچنین تمام گروه‌هایی که برای اجرا یا تعمیر اعزام می‌شوند، موظفند که برگه رضایت مشتری را تحویل شرکت دهند. نظرات و انتقادات مشتریان بررسی شده و سعی در رفع نقاط ضعف می‌شود.

در واقع یکی از رموز موفقیت ما، مشتری‌مداری و جلب اعتماد آنان است.

– برنامه‌های آتی صافیاد چیست؟

طرح توسعه را در برنامه کار داریم؛ توسعه  خطوط  تولید موجود و تنوع بخشیدن به محصولات. در حال حاضر در دفتر فنی مهندسی و  در آزمایشگاه کارخانه، بر روی به‌روز کردن محصولی بانام زتکا و تولید انبوه آن بررسی می‌شود. زتکا که اختراع مهندس بازرگان است وبه برج سرد معروف است، امکان ایجاد برودت، بدون نیاز به مبردهای تراکمی یا   جذبی   را  با   هزینه‌ای  به   مراتب  پایین‌ تر  فراهم می‌نماید. احتمالاً درنمایشگاه تأسیسات امسال که درمهر ماه برگزار خواهد  شد، از  این  محصول  جدید  رونمایی خواهیم کرد.

– ضمن تبریک  به  شما  که  فلسفه  وجودی  نمایشگاه  را رعایت  می‌کنید و  به نمایش محصولات  نو در  نمایشگاه جامه عمل می‌پوشانید، آیا حرف خاصی برای گفتن  باقی مانده است؟

به تمامی  همکاران که  در این شرایط سخت کار می‌کنند خسته‌نباشید  گفته  و از آنها می‌خواهم که دوام بیاورند؛  به امید روزی که شرایط بهتر شود.