شهر جدید پرند

مشاور تأسیسات زیربنایی: کار مطلوب و اثربخش نتیجه هماهنگی تمامی ارگان‌‌ها است

شهر جديد پرند بر مبناي دو ضرورت اصلي اسکان‌بخشي از سرريز جمعيتي مجموعه شهري تهران و نيز اسکان کارکنان فرودگاه امام خميني ايجاد گرديده است و به موجب جايگاه و موقعيت نسبي مناسب آن (موقعيت اين شهر نسبت به شبکه راه ارتباطي آزادراه تهران – ساوه، شبکه ريلي پروژه خط مترو تهران – پرند، نزديکي به فرودگاه امام و…) از اهميت و نقش‌پذيري بيشتري در طرح‌ها و برنامه‌هاي واگذاري مسکن در قالب سياست‌هاي جديد دولت برخوردار شده است. اين شهر در قالب طرح‌هاي واگذاري زمين‌هاي اجاره‌اي ۹۹ ساله (مسکن مهر) و در چارچوب قانون ساماندهي و حمايت از توليد و عرضه مسکن از موقعيت ممتازي در جمعيت‌پذيري و سامان‌يابي جمعيت و فعاليت در مجموعه شهري تهران برخوردار شده است.

براساس برنامه‌هاي اخير دولت در جهت حل معضل مسکن به‌ويژه در مورد تأمين مسکن محرومين و جمعيت فاقد مسکن در کلان‌شهرها از طريق اسکان آنها در شهرهاي جديد پيراموني، بارگذاري قابل توجه جمعيتي در شهرهاي جديد مدنظر قرار گرفته است. در اين خصوص بر اساس مصوبه اخير شورايعالي شهرسازي و معماري سقف جمعيت‌پذيري شهر جديد پرند به ۷۰۰/۰۰۰ نفر جمعيت افزايش يافته است.

شهر جديد پرند کاملاً درون حريم شهر تهران واقع شده است، با اين حال و با توجه به مغايرت‌هاي قانوني موجود در خصوص محدوده حريم شهر تهران و تا اصلاح و تصميم‌گيري مشخص در زمينه حريم شهر تهران، محدوده و حريم شهر پرند براساس مطالعات طرح جامع آن از شرق منطبق بر حريم شهر رباط کريم، از جنوب محدود به رودخانه شور و از غرب محدوده به مرز شهرستان شهريار و از شمال به ارتفاعات تخت رستم محدود مي‌گردد. بر اين اساس تداخل حريم شهر تهران و شهر جديد پرند، به نوعي تناقض در ساختار مديريتي و حفاظتي پهنه حريم دو شهر است که قابل توجه مي‌باشد.

شهر جدید پرند از جهت تمرکز و جدید بودن و شرایط ویژه اجرای تأسیسات بسیار قابل توجه است. مثلاً اولین بار در ایران به‌خاطر محدودیت‌های پیش آمده، کنتورهای گاز در ساختمان‌های بلندمرتبه، در تمام طبقات قرار گرفته‌اند.

از این‌رو بر آن شدیم تا با علی مصطفوی، مشاور تأسیسات شرکت عمران پرند مصاحبه‌ای ترتیب دهیم تا نزدیک‌تر با مشکلات و نوآوری‌های این عرصه آشنا شویم:

عمر شهر پرند حدود ۱۰ سال است و شامل فازهای ۰ تا ۶ می‌باشد که فازهای ۰ تا ۳ مربوط به بافت اوليه شهر و ساير فازها مربوط به بافت توسعه مسكن مهر مي‌باشد. پروژه‌های مسکن مهر نیز از ۲ سال گذشته، به‌طور جدی آغاز شده است. از آنجایی‌که پرند از نظر اقلیمی در مکانی خشک واقع شده، باید آب از منبع دیگری تأمین شده و به این شهر منتقل گردد كه اين مهم با مساعدت وزارت نيرو در دست انجام است و مطمئناً در آینده نزديك بحرانی به نام بی‌آبی در اين شهر نخواهیم داشت.

وی در ادامه گفت:در طرح آبرساني، شهر به زون‌هایی تقسيم گرديده و در قسمت بالا دست هر زون یک منبع تعیبه شده است تا هر منبع ناحیه مربوط به خود را تحت پوشش قرار دهد. همچنین زميني در قسمت خط‌القعر در اختيار سازمان آب و فاضلاب قرار داده شده تا تصفیه‌خانه‌ای متناسب با ظرفيت شهر طراحي و احداث گردد؛ در این‌صورت علاوه بر حذف آلايندهاي فاضلاب‌هاي شهري، آب تصفيه شده نيز جهت آبياري فضاي سبز به چرخه اين شهر برمی‌گردد.

مصطفوی افزود: در ارتباط با سایر زیرساخت‌های شهر مانند گاز، برق و مخابرات مشکلی وجود ندارد

وی به مسائل دیگر شهر اشاره کرد: احداث خط مترو تهران به پرند در دست انجام است و با احداث اين خط بخش عمده‌اي از مشكل تردد ساكنين حل خواهد شد. پیش‌بيني مي‌گردد در گذر زمان شهرك صنعتي وسعت بيشتري يافته و بخشي از نهادها و شركت‌های خصوصي به پرند منتقل گردند. در صورت ايجاد اشتغال ساكنين اين شهر در پرند و نواحي مجاور مطمئناً از تبديل شدن آن به يك خوابگاه شهري جلو گيري مي‌شود.

مشاور تأسیسات زیربنایی مدیرعامل شهر جدید پرند در زمینه تجهیزات تأسیساتی و ساختمانی گفت: گرچه آئین‌نامه‌هایی در قالب مقررات ملی ساختمان تدوين شده است، ليكن متأسفانه امكان اجرايي شدن كليه مباحث ۲۰ گانه آنها به دلايل حقوقي و ناهماهنگي نهادهاي مرتبط در كل كشور تاكنون محقق نگرديده است. اميد است كه جهت تصحيح فرآيند ساخت و ساز، توافقاتي بين وزارت مسكن، سازمان نظام مهندسي و ساير سازمان‌هاي و اداره‌های مرتبط با مقوله مسكن صورت پذيرد. در قراردادهای منعقده با پيمانكاران بر استفاده از مصالح تأسیساتي داراي گواهينامه مركز تحقيقات ساختمان و تأييديه سازمان استاندارد و رعايت مقررات ملي ساختمان تأكيد شده است. به دلايل كاستي‌هاي مشاهده شده در مبحث ۳ مقررات ملي، دستورالعملي با بهره‌گيري از اين مبحث و الزامات آتش‌نشاني شهر تهران تدوين و به كليه پيمانكاران ابلاغ شده است.

وی در ادامه گفت: در راستاي هدفمندي يارانه‌ها و حذف سوبسيدهاي انرژي، سيستم لوله‌كشي آب، گار و برق به‌صورت تفكيكي اجرا مي‌گردد. از آنجا که مقررات ملي ساختمان با رويكرد استفاده از سيستم تأسيسات مركزي براي واحدهاي آپارتماني تدوين گرديده، تفكيك كنتورها با مقررات ملي همپوشاني كامل ندارد، ليكن شايسته است دفتر تدوين مقررات ملي نسبت به بازنگري مقررات ملي با احتساب نياز روز اقدام نمايد.

 وي از شرایط حاضر گله کرد و ذکر نمود: در مراحل طراحي معماري الزامات تأسيساتي برقي و مكانيكي به‌درستي و به‌صورت كامل ديده نمي‌شود. متأسفانه ما تأسیساتی‌ها همیشه عقب هستیم و موقعی می‌رسیم که ساختمان‌ها ساخته شده‌اند و قراردادها بسته شده‌اند، بنابراین امكان ساخت ساختمان‌هاي بي‌نقص وجود ندارد. جهت ساخت بناهاي ساختماني مي‌بايست تدبيري انديشيده شود تا با بهره‌گيري از مهندسين حرفه‌اي، طرح نهايي به‌صورت كم نقص تأييد شود و طراحي تأسيسات برق و مكانيك تنها جهت بايگاني شدن در آرشيو صورت نگيرد.

وی در انتها نتایج حاصله از فعالیت‌های شرکت عمران را مثبت ارزیابی کرده و عنوان نمود: در کل می‌توان گفت اين پروژه بزرگ‌ترين پروژه ساختماني كشور بوده كه گرچه به‌دلايل محدوديت زماني با كاستي‌هايي همراه است، ليكن سعي شده با حداقل هزينه و حداكثر كيفيت و در بازه زماني كوتاه انجام شود تا انشاءالله ساخت این شهر نياز مسكن بخشي از هم‌ميهنان عزيز را حل نمايد.