ابارا همراه با مشتریان قدم بر می‌دارد

شرکت ابارای ژاپن، يکي از بزرگ‌ترين شرکت‌هاي مهندسي و طراحي و توليد انواع پمپ و سامانه‌هاي پمپاژ است. به مناسبت صد ساله شدن ابارا در جهان و ده ساله شدن حضور آن در ایران، به سراغ محمد شاه‌رضا، مدیر فروش ابارا ایران رفتیم که در ادامه صحبت‌های ایشان را از نظر خواهید گذراند:

لطفاً شرحی از تاریخچه ابارا در ایران بفرمایید؟

شرکت صنایع پمپ ابارا ایران در سال ۱۳۷۳با سرمایه‌گذاری مستقیم ابارای ژاپن، به‌منظور بازاریابی، تأمین، توزیع و اننقال تکنولوژی روز صنعت پمپ در ایران تأسیس گردید؛ با مشارکت مستقیم ابارای ژاپن. ولی تا سال ۱۳۸۰ که برخی از مشکلات قانون سرمایه‌گذاری خارجی وجود داشت و تدوین کاملی پیدا نکرده بود، فعالیت منسجمی نداشت؛ تا این‌که بعد از مستحکم شدن قوانین جذب سرمایه‌های خارجی از طرف دولت، شکل اصلی صنایع پمپ ابارا به‌وجود آمد و ده سال است که به‌صورت جدی به کار خود ادامه می‌دهد.

ابارای ژاپن کیست وتولیدات آن چیست؟

شرکت ابارا ژاپن دومین شرکت پمپ‌سازی جهان با یکصد سال قدمت و اولین شرکت در تنوع محصولات صنعتی در خانواده پمپ می‌باشد.تولیدات آن شامل انواع پمپ‌های بزرگ صنعتی و آبرسانی، کشاورزی، بوسترپمپ‌ها، چیلرهای جذبی، برج‌های خنک‌کننده، دمنده‌های بزرگ صنعتی، توربین‌های آبی و … که در حدود ۱۶۰۰۰ نوع محصول می‌شوند می‌باشد.

چگونه ابارا ایران به جایگاه فعلی خود دست یافت؟

ابارا ایران در ابتدا اقدام به بازاریابی و شناساندن محصولات ابارا در ایران کرد و با این‌که سهمی از بازار پمپ در ایران نداشت، توانست با استراتژی‌های جدید که نشأت گرفته از سیاست‌های کلان ابارا ژاپن در دنیا و یکصد سال قدمت آن و همچنین تجربه مدیران داخلی ایران بود، بدعتی جدید در صنعت پمپ بگذارد. چون تا آن زمان تولیدکنندگان و واردکنندگان ایرانی به‌صورت سنتی عمل می‌کردند.

ابارا به‌دلیل تخصص و قدمت و تنوع بسیار زیاد محصولات که یکی از مزیت‌های مهم آن به شمار می‌آید، اطلاعات کامل پمپ مورد نیاز را از مصرف‌کننده دریافت می‌کند و پمپی مناسب برای پروژه مربوطه ارائه می‌کند. همین‌طور ابارا در تمام تولیدات خود مسئله صرفه‌جویی در مصرف انرژی و نیز مطابقت با موازین محیط‌زیست را اعمال می‌کند تا تولیداتش با کمترین مصرف انرژی و کمترین آلایندگی به محیط زیست، طول عمر تعریف شده را داشته باشند.

در قدم بعدی فعالان ایرانی ابارا اقدام به ارائه  خدمات پس از فروش و ضمانت محصولات خود نمودند. موضوعی که تا آن زمان درصنعت پمپ در ایران وجود نداشت، یعنی رعایت حق مسلم مشتری در زمینه خرید پمپ. خوشبختانه تولیدکنندگان و واردکنندگان دیگر، متأثر از این سیاست ابارا، اقدام به شعار دادن خدمات و ضمانت به مشتریان نمودند ؛ هر چند ارائه خدمات و ضمانت واقعی نیاز به دانش فنی، تکنولوژی روز و پشتوانه مالی زیادی دارد.

در مرحله بعد شبکه توزیعی راه انداختیم و از متخصصین و فعالان با سابقه در این زمینه استفاده کردیم تا بدین‌ترتیب شرایط ۱۸ ماه ضمانت وحداقل ۱۰ سال خدمات پس از فروش، عملی گرددو همچنین هزینه‌های مالی آن نیز منطقی گردد.

در گام بعد به موضوع آموزش و پشتیبانی فنی این کالا و خدمات آن پرداختیم و از طریق واحد آموزش خود توسط افراد متخصص در صنعت پمپ دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی برای سازمان‌ها و نهادها، شبکه توزیع ونمایندگان خود و حتی مصرف‌کنندگان برگزار کردیم و از طریق نشریه اختصاصی علمی، فنی ابارا که در حال حاضر یکصدمین شماره آن به چاپ رسیده و توزیع گردیده، به اطلاع‌رسانی فنی در مورد آشنایی با عملکرد و کاربرد پمپ‌ها با رعایت استانداردهای جهانی اقدام نمودیم.

بنابراین این تیم کم‌کم شکل گرفت و پمپ ابارا به‌عنوان پمپی با تنوع بالا، کارآمد، کم‌هزینه و حامی مصرف‌کننده شناخته شد.

بنابراین ابارای ژاپن به اهداف خود در ایران رسید؟

بله، در ادامه شرکای ژاپنی ما که همان ابارای ژاپن بود، اعتماد بیشتری به مدیران اجرایی داخلی پیدا کردند و اختیار تأمین، توزیع ونظارت برکشورهای همسایه را به ابارا ایران سپردند. چون در مدت کوتاهی توانسته بودیم ۹۰۰ مدل از پمپ‌های ابارا را برای صنایع مختلف شناسایی و تأمین نمائیم و امروزه ما در تمام کشورهای همسایه با اجازه ابارا ژاپن، نمایندگی گرفته و تأمین جنس، آموزش و کنترل آنها را در اختیار داریم.

آیا محصولات ژاپن به ایران وارد شده و از ایران به کشورهای همسایه ارسال می‌شوند؟

یک روش این است؛ در روش دیگر ما درخواست را از کشورهای تحت نمایندگی خود گرفته و برای ابارا در ژاپن می‌فرستیم و نظارت و مسائل مالی و خدمات آن  را به عهده داریم و این جای بسی افتخار است که یک شرکت ایرانی برای نخستین بار به‌عنوان مرکز اصلی یک شرکت بزرگ بین‌الملی انتخاب شده است.

تکنولوژی تولید در ایران بومی شده است؟

در ادامه این موفقیت‌ها اتفاق دیگری افتاد و آن، جلب رضایت ابارا ژاپن بود جهت انتقال تکنولوژی وتولید روز دنیا به کشور عزیزمان ایران، با ساخت هجدهمین کارخانه ابارا در دنیا. به‌طوری‌که آنها تمایل به ساخت کارخانه در شهر صنعتی پرند و با استانداردهای خاص خود پیدا کردند. ابارا در طراحی کارخانه به دغدغه اصلی خود یعنی صرفه‌جویی در مصرف انرژی دقت بسیاری کرد و ما مطابق طراحی آنان کارخانه را ساختیم. در فاز اول که یکسال است تمام شده است، انتقال خط ساخت بوسترپمپ‌ها، مطابق بااستانداردهای بین‌الملی و خط کوپله‌کاری پمپ صورت گرفت. انتقال تکنولوژی، ماشین‌آلات و ابزارآلات دقیق برای ما این امکان را به‌وجود آورد تا بتوانیم بوسترپمپ‌ها را که شامل بوسترپمپ‌های آبرسانی دور متغیر تمام اتوماتیک هوشمند و بوسترهای آبرسانی دور ثابت و آتش‌نشانی هستند، مطابق استانداردNFPA  تولید وعرضه نماییم و در حال حاضر پروژه‌های بسیار مهمی‌ در ایران و منطقه از بوسترپمپ‌های یاد شده استفاده می‌نمایند.

این بوسترپمپ‌ها چه تفاوتی با انواع ایرانی آن دارند؟

با توجه به تب داغ استفاده از بوستر پمپ‌ها در پروژه های مختلف، اعم ازصنعتی، ساختمانی، آبرسانی، کشاورزی و ….گروه زیادی در ایران اقدام به ساخت این این‌گونه بوسترپمپ‌ها نموده‌اند، ولی چون دارای تکنولوژی تولید پمپ نیستند، پمپ را از هرنوعی که بتوانند تهیه کرده و استفاده می‌نمایند و صرفاً بوستر می‌سازند، و این ادعا با تکنولوژی روز ساخت بوستر مطابقت نداشته و صرفه‌جویی مورد انتظار مصرف کنندگان را برآورده نمی‌کنند. اما ابارا که هم پمپ تولید می‌کند و هم بوستر، تکنولوژی تولید بوسترپمپ را به ما منتقل کرده است، به‌طوری‌که با استفاده از این بوسترپمپها می توان تا ۳۰ درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی واقعی نمود.

تنوع و محدوده تولیدات ابارا چقدر است؟

با توجه به تنوع تولیدات ابارا، این محدوده بستگی به نیاز پروژه دارد. در واقع بوسترها با فشار ثابت، آبدهی متغیری می‌دهند و در هر لحظه برداشت آب با ظرفیت‌های متغیر بازدهی دارند. بنابراین بسته به تعداد طبقات و واحدهای ساختمان، پمپ مورد نظر انتخاب می‌شود و این نیز سبب صرفه‌جویی در محل احداث مورتورخانه تا ۵۰ درصد می‌شود. اما متأسفانه بعضی از سازندگان بوستر به‌دلیل عدم تهیه پمپ مورد نظر، برای یک ساختمان ۱۰ طبقه و یا یک ساختمان ۲۰ طبقه از یک پمپ استفاده می‌کنند وبه همین دلیل هزینه‌های مصرف کنندگان بالا می‌رود. به‌طور یقین می‌گویم که اگر کارفرماها قبل از طراحی سازه تأسیسات و موتورخانه با ابارا مشورت کنند، حجم موتورخانه و تاسیسات ساختمان نصف می‌شود. همچنین ما این امکان را بوجود آورده ایم که مصرف‌کنندگان به‌وسیله مودم و یک خط تلفن که به بوسترپمپ در موتورخانه وصل می‌شود،عملکرد بوستر پمپ آنها را از راه دور و از داخل کارخانه کنترل نماییم.

پمپ‌های تولیدی شرکت ابارا فقط جهت انتقال آب هستند یا سیالات دیگر را شامل می‌شوند؟

خیر، پمپ‌ها در طیف وسیعی از صنایع، پتروشیمی ،نفت و گاز و … کاربرد دارند. اگر مسائل و تنش‌های موجود مرتفع شوند، شاید ابارا از همه زودتر بتواند در صنایع مختلف کشور شامل، نفت و گاز و پتروشیمی و آبرسانی و سدسازی و آبیاری تحت فشار که می‌تواند بازده کشاورزی را به مقدار زیادی افزایش دهد، وارد شود. اخیراً ابارا، با سازمان بهینه‌سازی وبهره‌وری انرژی به نقطه‌نظرات مشترکی در جهت آبیاری تحت فشار رسیده است.

آقای شاه‌رضا، فرصت‌ها و تهدیدهای صنعتی که در آن فعالیت دارید را توضیح می‌دهید؟

ایران بعد از انقلاب اسلامی، وارد طیف جدیدی از تولید شد؛ قبلاًبعضی از صنایع را داشتیم، اما بعد از انقلاب و شروع تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی، به‌وسیله مهندسی معکوس و شروع از ابتدا که بسیار هزینه‌برنیز بود، به تولید پرداختیم و هم‌اکنون افتخارات بسیاری را به‌دست آوردیم. منتهی صنعت پمپ‌سازی صنعتی محروم بوده و سرمایه‌گذاری خاصی در رابطه با آن نشده وبا وجودی‌که تکنولوژی پیچیده‌ای ندارد، در ساخت آن از دنیا عقب هستیم؛ چون از ابتدای وارد کردن صنعت پمپ‌سازی، تکنولوژی قدیمی آن را وارد کرده و همچنان با آن شیوه سنتی پیش می‌رویم.

برنامه‌های رشد شما در ایران چیست؟

ما ۱۰سال است که وارد بازار شده‌ایم و دقیقاً زمانی‌که بحران‌های سیاسی به بیشترین حد خود رسیده بود. اگر دولت از ما حمایت کند و مشکلات پیش‌بینی نشده پیش نیاید به‌وجود نیاید، قول می‌دهیم با توجه به تکنولوژی ابارا و توانایی ما و اعتبار سهامداران ایرانی ابارا، تا چند سال آینده فاز دوم انتقال تکنولوژی که شامل پمپ‌های تخصصی و تعمیرات اساسی پمپ‌های بزرگ و … است به ایران منتقل شود.

حرف آخر؟

تأسیسات و پمپ قلب ساختمان و صنایع مختلف است و صنعتی بسیار مهم در جهان؛ ۲۰ درصد مصرف انرژی کل دنیا توسط پمپ‌ها استفاده می‌شود و عدم وجود تکنولوژی روز پمپ در ایران، این مقدار را تا ۳۰ درصد در ایران افزایش می‌یابد. با توجه به نیروهای متخصص و مستعد داخلی، اگر مسئولین به این صنعت اهمیت بیشتری دهند، قادر خواهیم بود ضمن خودکفایی در کشور، در منطقه حرف اول را زده و به تولید با آخرین تکنولوژی روز دنیا و صادرات به منطقه و حتی اروپا و آمریکا بپردازیم، و آرمان‌های بزرگ کشورعزیزمان ایران که همان خودکفایی و اقتدار در تمامی زمینه‌ها از جمله صنعت پمپ است دست یابیم.

با تشکر از همکاری شما در این گفتگو

ابارا در تمام تولیدات خود مسئله صرفه‌جویی در مصرف انرژی و نیز مطابقت با موازین محیط‌زیست را اعمال می‌کند تا تولیداتش با کمترین مصرف انرژی و کمترین آلایندگی به محیط زیست، طول عمر تعریف شده را داشته باشند.

با توجه به تب داغ استفاده از بوستر پمپ‌ها در پروژه های مختلف، اعم ازصنعتی، ساختمانی، آبرسانی، کشاورزی و ….گروه زیادی در ایران اقدام به ساخت این این‌گونه بوسترپمپ‌ها نموده‌اند، ولی چون دارای تکنولوژی تولید پمپ نیستند، پمپ را از هرنوعی که بتوانند تهیه کرده و استفاده می‌نمایند و صرفاً بوستر می‌سازند، و این ادعا با تکنولوژی روز ساخت بوستر مطابقت نداشته و صرفه‌جویی مورد انتظار مصرف کنندگان را برآورده نمی‌کنند.

اگر کارفرماها قبل از طراحی سازه تأسیسات و موتورخانه با ابارا مشورت کنند، حجم موتورخانه و تاسیسات ساختمان نصف می‌شود