مهندس ناصر جابری مطرح کرد:

شرکت ماشین‌سازی اراک پیشتاز در عرصه نوآوری

ارتقای تولیدات داخلی یکی از موضوعات به‌روز و مهم در عرصه صنعت کشورمان است که در سال‌های اخیر به شدت رشد یافته است.تولیدکنندگان با استفاده از تکنولوژی و بهره‌گیری از علم و دانش توانسته‌اند، جایگاه نسبتاً خوبی در بهینه‌ کردن این تولیدات کسب کنند. یکی از بخش‌هایی که  توانسته‌ایم در آن به رشد  خوبی  برسیم تولید دیگ‌های بخار است.

شرکت «ماشین‌سازی اراک» به تازگی پنجاهمین سالگرد تاسیس خود را پشت سر نهاده است. به همین مناسبت و نیز به دلیل تولیدات جدید این شرکت، به سراغ مهندس «ناصر جابری»  مدیر عامل گروه تولیدی دیگ‌های بخار  ماشین‌سازی اراک که  ۲۸ سال  سابقه فعالیت، عمدتاً در زمینه دیگ‌های بخار  و  تجهیزات  نفت و گاز دارد، رفتیم.

وی درباره فعالیت این گروه تولیدی می‌گوید: سابقه تولید دیگ‌های بخار فایر تیوب ماشین‌سازی اراک به بیش از نیم قرن می‌رسد. این شرکت اولین تولیدکننده‌ی دیگ‌های بخار در ایران، تحت لیسانس شرکت جان تامپسون انگلستان می‌باشد.پس از انقلاب اسلامی نیز همکاران ما با دانش و تجربه خود به فرآیندتولید دیگ‌های بخار و افزایش ظرفیت‌های جدید به رنج تولیدات شرکت ادامه دادند.

این تولید‌کننده با تجربه در ادامه در خصوص  ظرفیت تولید دیگ‌های بخار این شرکت گفت: ما از ظرفیت هزار کیلوگرم در ساعت که معادل ۲۴۷۰  پوند بر ساعت می‌باشد تا  ۵۵ هزار کیلوگرم در ساعت که معادل ۱۲۰۰۰۰ پوند برساعت می‌باشد تولید داریم و نیز تولید دیگ‌های آب گرم از ظرفیت ۲۵۰۰۰۰  کیلوکالری بر ساعت تا ۱۶ میلیون کالری بر ساعت را دارا می‌باشیم. در این شرکت دیگ‌های بخار فایرتیوپ با ظرفیت‌های مختلف تا  فشار ۳۰ بار و دمای بخار سوپریت حدود ۴۰۰  درجه  سانتیگراد  تولید می‌شود. همچنین  تجهیزات دیگ‌ها  اعم از دی اریتور بسته  به سفارش مشتری برای پلنت‌های مختلف تولید می‌گردد. متریال این محصولات عمدتاً مطابق با استاندارد ملی ایران و EN12953 خریداری می‌شود. وی ادامه داد: ماشین‌سازی اراک در گذشته‌  دیگ‌های بخار تا ظرفیت ۳۲ تن بر ساعت  به‌ صورت ۲ کوره‌ای تولید می‌کرد. بعد متوجه شدیم با این استاندارد جهانی می‌توانیم ظرفیت بویلرها را تا ۵۵ تن بر ساعت افزایش دهیم.

جابری با بیان اینکه، برخی  از شرکت‌های  اروپایی  دیگ‌های  فایرتیوب با ظرفیت ۶۰  تن  بر ساعت تولید  کرده‌اند  و در  صنایع  مختلف  استفاده  می‌کنند، افزود: شرکت ماشین‌سازی اراک به عنوان یک‌ شرکت‌ دانش بنیان، بویلرهای ۵۵ تنی را با همکاری یک شرکت معتبر خارجی در داخل کشور به  صورت کارگاهی و  بومی تولید می‌کند‌. این دیگ‌ها با ظرفیت  ۵۵ تن و فشار ۲۵ بار و دمای  بخار ۳۸۰ درجه سانتی‌گراد به  صورت سوپرهیت می‌تواند کار کند‌.  از اوایل سال جاری فرآیند ساخت  آن شروع  شده و منتظریم  با مشتریان خود به توافق برسیم و بخش سوپرهیتر دیگ‌ مورد نظر را مطابق با درخواست ایشان تولید کنیم. وی افزود: یکی دیگر از محصولات تولیدی این گروه تولید زباله‌سوز می‌باشد.

جابری با تاکید بر اینکه تولیدات ماشین‌سازی اراک از نظر کیفیت در سطح استانداردهای معتبر جهانی است گفت: محصولات ما ۱۰۰ در‌صد با محصولات کشورهای اروپایی قابل رقابت است و ورود کالاهایی مشابه را در حال حاضر در ایران نداریم؛  چرا که بسیار  گران بوده و  توجیه اقتصادی برای حمل آنها به کشور  وجود  ندارد. ما  به دنبال صادرات به کشور عراق، افغانستان، ازبکستان، آذربایجان، قزاقستان و سوریه هستیم. در نظر است در نمایشگاه بازسازی  در کشور  سوریه  نیز شرکت کنیم. در حال  حاضر، بالای ۵۰ درصد از سهم بازار کشور را به خود اختصاص داده‌ایم.

وی اشاره‌ای نیز به مشکلات حال حاضر داشت: مشکلات ما  نیز در این عرصه به تامین ارز و عدم تامین منابع مالی جهت صنایع داخلی برمی‌گردد، چرا که بودجه و اعتبار کافی را به شرکت های داخلی نمی‌دهند. امیدواریم سرمایه‌گذاری‌ها بیشتر شود و پروژه‌های بزرگتر و بیشتری در بازار داشته باشیم.

مدیر عامل گروه تولیدی دیگ‌های بخار ماشین‌سازی اراک در پایان اظهاراتش تصریح کرد: در آینده قصد داریم تولید دیگ‌های بخار واترتیوب را به‌صورت جدی دنبال کنیم  و سهم خود را در بازار افزایش دهیم تا با کشورهای همسایه به خصوص عراق وافغانستان مراواداتی داشته باشیم.

مهندس ناصر جابری مطرح کرد:

شرکت ماشین‌سازی اراک پیشتاز در عرصه نوآوری

ارتقای تولیدات  داخلی  یکی  از موضوعات  به‌روز و مهم درعرصه صنعت کشورمان است که درسال‌های اخیر  به  شدت  رشد یافته  است. تولیدکنندگان با استفاده  از  تکنولوژی و  بهره‌گیری از  علم و دانش توانسته‌اند، جایگاه نسبتاً خوبی در بهینه‌ کردن این تولیدات   کسب   کنند.   یکی  از  بخش‌هایی   که  توانسته‌ایم  در  آن  به  رشد   خوبی   برسیم  تولید دیگ‌های بخار است.

شرکت   «ماشین‌سازی اراک»   به  تازگی  پنجاهمین سالگرد  تاسیس  خود  را پشت  سر نهاده است. به  همین  مناسبت و  نیز  به دلیل تولیدات جدید این شرکت، به سراغ مهندس «ناصر جابری»  مدیر عامل گروه تولیدی  دیگ‌های بخار   ماشین‌سازی اراک که  ۲۸ سال  سابقه فعالیت، عمدتاً در  زمینه دیگ‌های بخار  و  تجهیزات  نفت و گاز دارد، رفتیم.

وی درباره فعالیت این گروه تولیدی می‌گوید: سابقه تولید دیگ‌های بخار فایر تیوب ماشین‌سازی اراک به بیش   از  نیم  قرن   می‌رسد.  این   شرکت   اولین تولیدکننده‌ی دیگ‌های بخاردر ایران، تحت لیسانس شرکت  جان تامپسون  انگلستان  می‌باشد. پس  از انقلاب اسلامی نیزهمکاران ما با دانش وتجربه خود به فرآیندتولید دیگ‌های بخار و افزایش ظرفیت‌های جدید به رنج تولیدات شرکت ادامه دادند.

این   تولید‌کننده  با  تجربه  در  ادامه  در  خصوص  ظرفیت تولید دیگ‌های بخار این شرکت گفت: ما  از ظرفیت  هزار کیلوگرم  در  ساعت  که  معادل ۲۴۷۰  پوند برساعت می‌باشد تا ۵۵ هزار کیلوگرم در ساعت که معادل ۱۲۰۰۰۰ پوند برساعت می‌باشد تولیدداریم و  نیز  تولید  دیگ‌های  آب گرم از  ظرفیت  ۲۵۰۰۰۰ کیلوکالری بر ساعت تا ۱۶ میلیون کالری بر ساعت  را دارا می‌باشیم. دراین شرکت دیگ‌های بخار فایرتیوپ با ظرفیت‌های مختلف تا  فشار ۳۰ بار و دمای بخار سوپریت حدود ۴۰۰ درجه  سانتیگراد تولید می‌شود. همچنین  تجهیزات دیگ‌ها  اعم از دی اریتور  بسته  به سفارش  مشتری  برای  پلنت‌های  مختلف  تولید می‌گردد. متریال  این  محصولات  عمدتاً  مطابق  با استاندارد ملی ایران و EN12953  خریداری می‌شود. وی ادامه داد: ماشین‌سازی اراک درگذشته‌ دیگ‌های بخارتا ظرفیت ۳۲ تن بر ساعت  به‌ صورت ۲ کوره‌ای تولید می‌کرد. بعد  متوجه  شدیم با  این  استاندارد جهانی  می‌توانیم  ظرفیت  بویلرها را  تا  ۵۵ تن  بر ساعت افزایش دهیم.

جابری  با  بیان اینکه،  برخی  از شرکت‌های  اروپایی  دیگ‌های   فایرتیوب  با  ظرفیت  ۶۰  تن  بر  ساعت تولید  کرده‌اند   و    در   صنایع   مختلف   استفاده می‌کنند،  افزود: شرکت  ماشین‌سازی اراک به  عنوان یک‌  شرکت‌  دانش بنیان،  بویلرهای  ۵۵  تنی  را  با همکاری یک شرکت معتبر خارجی در داخل کشور به  صورت کارگاهی و بومی تولید می‌کند‌. این دیگ‌ها با ظرفیت  ۵۵  تن و فشار  ۲۵ بار و دمای  بخار  ۳۸۰ درجه سانتی‌گراد به  صورت  سوپرهیت می‌تواند  کار کند‌.  از اوایل  سال  جاری فرآیند  ساخت  آن شروع شده و منتظریم  با مشتریان خود به توافق برسیم و بخش سوپرهیتردیگ‌ موردنظر را مطابق بادرخواست ایشان تولید کنیم. وی افزود: یکی دیگر ازمحصولات تولیدی این گروه تولید زباله‌سوز می‌باشد.

جابری با تاکید براینکه تولیدات ماشین‌سازی اراک از نظر  کیفیت در سطح  استانداردهای  معتبر  جهانی است گفت:  محصولات ما ۱۰۰ در‌صد  با  محصولات کشورهای اروپایی قابل رقابت است و ورود کالاهایی مشابه را در حال حاضر درایران نداریم؛چرا که  بسیار گران بوده وتوجیه اقتصادی برای حمل آنها به کشور وجود  ندارد. ما  به  دنبال  صادرات به  کشور  عراق، افغانستان، ازبکستان، آذربایجان، قزاقستان و سوریه هستیم.در نظر است در نمایشگاه  بازسازی در کشور سوریه  نیز  شرکت  کنیم. در حال  حاضر،  بالای  ۵۰ درصد از سهم بازارکشور را به خوداختصاص داده‌ایم.

وی  اشاره‌ای  نیز  به  مشکلات  حال  حاضر  داشت: مشکلات  ما  نیز در این عرصه  به تامین  ارز و عدم تامین منابع مالی جهت صنایع داخلی برمی‌گردد،چرا که بودجه  و  اعتبار  کافی  را به  شرکت های  داخلی نمی‌دهند. امیدواریم  سرمایه‌گذاری‌ها  بیشتر شود و پروژه‌های بزرگتر و بیشتری در بازار داشته باشیم.

مدیر عامل گروه تولیدی دیگ‌های بخار ماشین‌سازی اراک در پایان اظهاراتش تصریح کرد: در آینده  قصد داریم تولیددیگ‌های بخار واترتیوب را به‌صورت جدی دنبال کنیم  و سهم خود را در بازار افزایش دهیم  تا با کشورهای همسایه  به خصوص عراق و افغانستان مراواداتی داشته باشیم.