در آینده صنعت دیگ‌سازی کشور، تنها بزرگان باقی خواهند ماند

شرکت «آذر دما گستر سهند»، فعالیت خود را از سال ۱۳۷۵ شروع کرد و با شناخت نیازهای کشور و منطقه و با رعایت استانداردهای بین‌المللی، اقدام به طراحی انواع دیگ‌های فولادی نمود. پُر واضح است که  تولید تجهیزات تاسیساتی تجربه و تلاش مستمر همراه با توانایی علمی بالا می‌طلبد. با این حال، آذر دما گستر با تلاش روزافزون کارکنان و مهندسان خود توانسته در این بازه زمانی خود را به عنوان یکی از مجموعه‌های برتر در زمینه فعالیتی خود در کشور مطرح نماید.

در این روزهای پایانی سال به سراغ  جناب آقای «کریم خوش خلق»، مدیر عامل این شرکت رفتیم تا مروری بر فعالیت‌های گذشته و تصویری از برنامه‌های آتی آذر دما گستر داشته باشیم.

– با توجه به اینکه فعالیت شما در زمینه انواع دیگ‌های فولادی و تجهیزات جانبی آنها است، یک طبقه‌بندی از دیگ‌ها و استانداردهای ساخت آن ارایه می‌دهید؟

محصولات تولیدی آذر دما گستر را می‌توان به صورت کلی به دیگ‌های آب داغ، دیگ‌های بخار، دیگ‌های روغن داغ، مخازن و منابع تحت فشار و ذخیره، اتوکلاو، مبدل حرارتی پوسته و لوله تقسیم‌بندی نمود. مصرف کنندگان این محصولات نیز طیف وسیعی را شامل می‌شوند، کارخانجات، واحدهای اداری، تجاری، مسکونی، استخرها. در واقع در هر مکانی که نیاز به گرمایش با دمای بالا و سیال گرم وجود داشته باشد، دیگ‌ها و تولیدات ما مورد استفاده هستند.

آذر دما گستر، گواهینامه‌های متعدد بین‌المللی را برای محصولات تولیدی خود دارا هست و نیز گواهینامه‌های کاربردی ایرانی را از اداره استاندارد کسب کرده است.

– معمولاً بازده دیگ‌های شما چه مقدار است؟ همچنین عمر دیگ‌های تولیدی حدود چند سال است؟

در آخرین آزمایش‌هایی که انجام گردیده است، بازده حرارتی دیگ‌های تولیدی ما در برخی از مدل‌ها به ۵/۹۴ درصد نیز رسیده است. این موفقیت مرهون تلاش‌های شبانه‌روزی مهندسان  این مجموعه است و امید داریم این قدم‌های مثبت ادامه یابد.

عمر دیگ‌های تولیدی این شرکت حدود  ۳۰ تا ۴۰ سال می‌باشد که در صورت نگهداری و بهره‌برداری مناسب، بیشتر از این نیز خواهد بود. چرا که که  عمر دستگاه در  حالت  کارکرد عادی دستگاه و در طولانی‌مدت، ارتباط مستقیمی با نحوه و کیفیت نگهداری دستگاه دارد.

– لطفاً بفرمایید در حوزه تجهیزات تحت فشار و مخازن اتمسفریک چقدر توانسته‌اید از وابستگی خارجی بکاهید؟

در این حوزه با جهت تلاش ما و دیگر شرکت‌های فعال، تقریباً ۹۰ درصد نیاز از تولیدات خارجی برطرف شده است. اما با این حال تلاشی بیشتر در سطح بالاتری از فن‌آوری، جهت رفع نیازهای آینده این صنعت لازم است.

در رابطه با دیگر موارد نیز با تلاش صنعت‌گران و تولیدکنندگان مشعل‌ها و تجهیزات کنترلی و تامین‌کنندگان مواد، نیازی به واردات نمی‌باشد. ولی به علت درخواست مشتری برای محصول با کیفیت بالا، مجبور به تامین و واردات برخی کنترل‌کننده‌ها و مواد اولیه می‌شویم.

– در مجموعه خود سامانه کنترل کیفی دارید؟ این سامانه بیشتر درباره کدام خطوط تولید اعمال می‌گردد؟

مطمئناً در تمامی مجموعه‌های  تولیدی وجود واحد کنترل کیفی امری ضروری می‌باشد. در  مجموعه آذر دما گستر نیز  واحد کنترل کیفی تمامی مراحل کار  را از لحظه  ورود ماده اولیه به کارخانه تا لحظه تحویل به مشتری تحت کنترل دارد و اسناد تمامی مراحل را در آرشیو مربوط به هر دستگاه ثبت و نگهداری می‌نماید.

– همان‌طور‌که می‌دانید، در دیگ بخار، زمانی‌که فشار شکسته می‌شود، انرژی بسیار زیادی هدر می‌رود. تاکنون سعی کرده‌اید که این انرژی را به نوعی از انرژی قابل استفاده مثلاً برق تبدیل کنید؟

به جرات می‌توان گفت بحث انرژی امروز مهمترین بحث صنعت می‌باشد و شرکت آذر دما گستر نیز فعالیت‌های زیادی در زمینه از ‌جمله افزایش بازده دستگاه‌های خود انجام داده است و واحد تحقیق و توسعه شرکت نیز به پیشرفت‌های چشمگیری در این زمینه نایل گشته است. 

– جناب آقای خوش خلق، در رابطه با صادرات چه رویکردی دارید و مزایای محصولات خود را در چه می‌بینید؟

با برداشته شدن تحریم‌ها و به همت مسئولین محترم کشور، روز‌به‌روز راه برای رسیدن به بازارهای جهانی هموارتر می‌شود و  می‌بایستی شرکت‌هایی  همچون  آذر دما گستر پرچم‌دار این امر باشند که این موضوع مستلزم تلاشی خستگی‌ناپذیر است؛ همچنان‌که تاکنون در پروژ‌ه‌های بزرگی در سراسر کشور، سهیم بوده است. در  این رابطه باید دانست، صادرات موفق  نیازمند وجود مزایای خاصی در محصول می‌باشد که به اصطلاح مزیت رقابتی نامیده می‌شود.

خوشبختانه مجموعه ما به علت تبعیت از استانداردهای جهانی و بهره جستن از مشاوره متخصصان و مشاوران با تجربه در این زمینه، همواره محصولات خود را در بالاترین سطح کیفیت و در سطح جهانی به بازار عرضه می‌نماید. دارا بودن گواهینامه CE اتحادیه اروپا مهری است بر این ادعا.

– آینده صنعتی که در آن فعال هستید را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با وجود تولیدکنندگان بزرگ در این صنعت و صنف، آینده روشنی پیش رو می‌باشد.  آذر دما گستر  نیز  به  نوبه  خود  سرمایه‌گذاری زیادی در واحد تحقیق و توسعه کرده است  که  نتیجه آن پیشرفت در فن‌آوری تولیدات این محصولات خواهد بود.

با نگاهی به تاریخچه دیگ‌سازی می‌بینیم که ایران در مسیری حرکت می‌کند که بعد از چندین سال، بزرگان دیگ‌سازی تنها تولیدکنندگان ایران خواهند بود و مجموعه‌های کوچک و شاید بدون استاندارد محکوم به فنا هستند.

به امید موفقیت و آرزوی بهترین‌ها برای فعالان صنعت تهویه و تاسیسات و پیشرفت روزافزون برای همگان.

با تکرار این آرزو برای تمامی تلاشگران عرصه تهویه و تاسیسات کشور، در پایان از همکاری «مهندس سعید مرادی»، کارشناس فنی آذر دما گستر، برای تهیه این مصاحبه تشکر می‌نماییم.

 

در آینده صنعت دیگ‌سازی کشور، تنها بزرگان باقی خواهند ماند

شرکت  «آذر دما گستر سهند»،  فعالیت  خود را از  سال ۱۳۷۵ شروع کرد و با شناخت  نیازهای کشور  و  منطقه
و با رعایت استانداردهای  بین‌ المللی، اقدام  به  طراحی
انواع دیگ‌های فولادی  نمود. پُر واضح  است که  تولید  تجهیزات  تاسیساتی  تجربه  و  تلاش  مستمر  همراه با توانایی علمی بالا  می‌طلبد. با این حال، آذر دما گستر با تلاش روزافزون کارکنان و مهندسان خود توانسته در این بازه زمانی خود را به عنوان  یکی از مجموعه‌های برتر  در زمینه فعالیتی خود در کشور مطرح نماید.

در این  روزهای  پایانی سال به  سراغ  جناب آقای  «کریم خوش خلق»،  مدیر عامل این شرکت رفتیم  تا  مروری بر فعالیت‌های گذشته و تصویری از برنامه‌های آتی  آذر دما گستر داشته باشیم.

– با توجه به  اینکه فعالیت شما  در زمینه انواع دیگ‌های فولادی و  تجهیزات جانبی آنها  است،  یک  طبقه‌بندی  از دیگ‌ها و استانداردهای ساخت آن ارایه می‌دهید؟

محصولات تولیدی آذر دما گستر را می‌توان به صورت کلی به دیگ‌های آب داغ، دیگ‌های بخار، دیگ‌های روغن داغ، مخازن و منابع تحت فشارو ذخیره، اتوکلاو،مبدل حرارتی  پوسته  و  لوله  تقسیم‌ بندی نمود. مصرف کنندگان  این محصولات نیزطیف وسیعی را شامل می‌شوند،کارخانجات، واحدهای اداری، تجاری، مسکونی، استخرها. در  واقع  در  هر مکانی که نیاز به گرمایش با دمای  بالا  و  سیال  گرم وجود داشته باشد، دیگ‌ها و  تولیدات  ما  مورد استفاده هستند.

آذر دما گستر، گواهینامه‌های متعدد  بین‌ المللی را  برای محصولات تولیدی خود دارا  هست و  نیز گواهینامه‌های  کاربردی ایرانی را از اداره استاندارد کسب کرده است.

– معمولاً بازده دیگ‌های شما چه مقدار است؟ همچنین عمر دیگ‌های تولیدی حدود چند سال است؟

در  آخرین آزمایش‌هایی که  انجام  گردیده  است،  بازده حرارتی دیگ‌های تولیدی ما در برخی از مدل‌ها به ۵/۹۴ درصد نیز رسیده است. این موفقیت  مرهون  تلاش‌های شبانه‌روزی  مهندسان  این  مجموعه است و امید داریم این قدم‌های مثبت ادامه یابد.

عمر دیگ‌های تولیدی این شرکت حدود  ۳۰ تا  ۴۰  سال می‌باشد  که در  صورت  نگهداری  و  بهره‌برداری مناسب، بیشتر از این نیز خواهد بود. چرا که که  عمر  دستگاه در  حالت  کارکرد  عادی دستگاه  و  در طولانی‌ مدت،  ارتباط مستقیمی با نحوه و کیفیت نگهداری دستگاه دارد.

– لطفاً بفرمایید در حوزه  تجهیزات  تحت  فشار و  مخازن اتمسفریک چقدر توانسته‌اید از وابستگی خارجی بکاهید؟

در این حوزه با جهت تلاش ما و دیگر  شرکت‌های  فعال، تقریباً ۹۰ درصد نیاز ا تولیدات خارجی برطرف شده است. اما با این حال تلاشی بیشتر در سطح بالاتری از فن‌آوری، جهت رفع نیازهای آینده این صنعت لازم است.

در  رابطه   با  دیگر  موارد  نیز  با  تلاش  صنعت‌گران  و تولیدکنندگان مشعل‌ها وتجهیزات کنترلی و تامین‌کنندگان مواد، نیازی به  واردات نمی‌باشد. ولی به  علت درخواست  مشتری  برای محصول با  کیفیت بالا، مجبور  به تامین و واردات برخی کنترل‌کننده‌ها و مواد اولیه می‌شویم.

– درمجموعه خود سامانه کنترل کیفی دارید؟ این سامانه بیشتر درباره کدام خطوط تولید اعمال می‌گردد؟

مطمئناً  در  تمامی   مجموعه‌های  تولیدی  وجود  واحد کنترل کیفی امری ضروری می‌باشد. در  مجموعه آذر دما گستر  نیز   واحد کنترل  کیفی  تمامی  مراحل  کار  را از لحظه   ورود  ماده  اولیه  به  کارخانه تا لحظه تحویل به مشتری تحت  کنترل دارد و اسناد  تمامی  مراحل  را  در آرشیو مربوط به هر دستگاه ثبت و نگهداری می‌نماید.

– همان‌طور‌  که  می‌دانید، در  دیگ بخار،  زمانی‌ که  فشار شکسته می‌شود، انرژی بسیار زیادی هدر می‌رود. تاکنون  سعی  کرده‌اید  که  این  انرژی  را  به  نوعی  از  انرژی  قابل استفاده مثلاً برق تبدیل کنید؟

به جرات می‌توان گفت بحث انرژی امروز مهمترین بحث صنعت می‌باشد و  شرکت  آذر دما گستر نیز فعالیت‌های زیادی در زمینه  از ‌جمله  افزایش بازده دستگاه‌های خود انجام  داده است و  واحد تحقیق و توسعه شرکت نیز به پیشرفت‌های چشمگیری در این زمینه نایل گشته است. 

– جناب آقای خوش خلق،در رابطه با صادرات چه رویکردی دارید و مزایای محصولات خود را در چه می‌بینید؟

با برداشته شدن  تحریم‌ها  و به همت  مسئولین محترم کشور،روز‌به‌روز راه برای رسیدن به بازارهای جهانی هموارتر می‌شود و می‌بایستی شرکت‌هایی  همچون آذر دما گستر پرچم‌دار این امر باشند  که  این  موضوع مستلزم تلاشی خستگی‌ ناپذیر است؛  همچنان‌ که  تاکنون  در پروژ‌ه‌های بزرگی  در سراسر  کشور، سهیم بوده است. در  این  رابطه  باید دانست، صادرات موفق  نیازمند وجود مزایای خاصی در محصول می‌باشد که به اصطلاح مزیت رقابتی نامیده می‌شود.

خوشبختانه مجموعه ما به علت تبعیت از استانداردهای جهانی و بهره جستن از مشاوره متخصصان و مشاوران با تجربه در این زمینه، همواره محصولات خود را در بالاترین سطح  کیفیت و در سطح جهانی به بازار عرضه  می‌نماید. دارا بودن گواهینامه CE اتحادیه اروپا مهری است بر این ادعا.

– آینده  صنعتی که  در آن فعال هستید را  چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با وجود تولیدکنندگان بزرگ در این صنعت و صنف،آینده  روشنی  پیش  رو  می‌باشد.  آذر دما گستر   نیز  به  نوبه  خود  سرمایه‌گذاری زیادی در واحد تحقیق و توسعه کرده است  که  نتیجه  آن  پیشرفت در  فن‌آوری تولیدات  این محصولات خواهد بود.

با  نگاهی  به تاریخچه  دیگ‌سازی  می‌بینیم  که ایران در مسیری  حرکت می‌کند  که  بعد از  چندین  سال، بزرگان دیگ‌سازی    تنها   تولیدکنندگان  ایران  خواهند   بود  و  مجموعه‌های  کوچک و شاید بدون استاندارد محکوم به فنا هستند.

به امید موفقیت و آرزوی  بهترین‌ها برای فعالان  صنعت تهویه و تاسیسات و پیشرفت روزافزون برای همگان.

با تکرار  این  آرزو  برای  تمامی  تلاشگران  عرصه  تهویه  و تاسیسات   کشور، در  پایان  از همکاری  «مهندس  سعید مرادی»،  کارشناس   فنی   آذر دما  گستر،  برای  تهیه  این   مصاحبه تشکر می‌نماییم.